Oppussing - sliping av gulv

lemo

Gift med forumet
Noen her som har slipt gamle tregulv selv, og som har en formening om tidsperspektivet på slipingen?

Kommer ann på om det er lakkert/malt eller ubehandla da? 
Er det malt fra før så tar det jo litt tid å få av, papirene vil mette seg fort...
Men, gjør det ordentlig uansett hva dere skal gjøre etterpå, hvis ikke vil ugjevnhetene irritere dere, tru meg!!!
Lån en ordentlig slipemaskin, dere får som regel med en liten maskin til kantene sammen med den[:D]
En dag på et enkelt gulv kommer dere langt med... Ikke sikkert det går så lang tid[;)]

Litt susete i hodet, så glemte å skrive hvor stort det var etc. Rommet er bare rundt 12-13 kvm, og skal bli barnerommet til vesla. Holder på å fjerne gammel laminat og ullfilt nå. Den ullfilten er jo selvsagt limt til den store gullmedaljen[:@] Så her er det først dampmaskin for å få av papprestene, deretter varmluftsblåse og skraping. Tror det blir greit, men hadde jo håpa å slippe så mye forarbeid. Vi skal låne slipemaskin på maxbo, men var litt usikker på hvor mye tid vi måtte beregne. I følge hun maxbo-dama måtte helst alt lim og all lakk bort......

Satser på det[;)] Bare pøbelfrøet her vil sove så vi har fire hender til disp, så skulle vi vel få gjort unna litt i kveld også. Pappa'n har vært på Hamar, og kom sent hjem med en sovende tulle i bilen. Og nå er hun selvsagt lys våken[:-]

Akkurat gjort det her i heimen! Det tar tid ja....

Først tømme og flytte møbler
slipe gulvet
lakke med tørketid på 6-8t mellom hvert lag( ble lagt 3 lag her), polerte vel mellom hvert lag!

Jeg og ungene var bortreist når det pågikk, de begynte tidlig en fredag (7-8 tiden) og var ferdig med siste lag med lakk tidlig søndag, vi kom hjem tirsdagskveld. Lukta en del av lakken, så samboeren sov ikke hjemme den helgen! Lukta fortsatt litt når vi kom hjem!

En lang prosess, men det ble kjempe fint[:D]. Hadde da hjelp fra en gulvlegger (mannen til svigermor)!

Her tror jeg vi går for olje, men har ikke bestemt meg ennå. Det er litt lettere å "reparere" småskader med olje, men også litt mindre holdbart. Tenker egentlig mest på lukta, da vi ikke har ulighet til å dra bort med lillesnupp.

Vi gjorde det i hele stuen/kjøkken/gang,parkett som ikke har blitt gjort noe med siden det ble lagt i 2002, så litt større enn et rom da..[;)].
Er i hvertfall strålende fornøyd[:)]. 

Godt å høre Tussine! Både at dere tok flere flater mtp tidsbruk, og at dere ble fornøyd[:)] Gleder meg masse til å se resultatet her. Tror det blir bra[:)]

Med olje må man vel olje regelmessig...det er eneste ulempen kanskje...! Er i hvertfall blitt en drøm å dra over gulvet nå, og man trenger bare å tørrmoppe[:D].

Tror de sier etterbehandling hvert 4-5 år, men da har vi forhåpentligvis flyttet herfra[;)]

Bruker nok ikke mange timene på det der[:D]  
Men.... Med olje ser du ALLE FEIL!!! Du kan evnt. bruke en beis/panel lakk under oxo Tre stjerners vannbasert tregulvlakk fra Scanox etterpå!  
Hvis du vil ha et olja utseende, Det tåler mye, et olja gulv tåler veldig lite, og med en liten en i hus, som kanskje mister ting i gulvet, så blir det hakker med engang!!!!

All maling og lim rester må bort...!!
Jeg har jobba på mesterfarge i 7 år, vi har gulvsliper folk i arbeid daglig, og leier bort maskiner hele tiden...

[:D][:D]

jeg slipte gulvet til frøet i påsken. Hentet maskinen onsdags kveld, leverte den på påskeaften. Var ferdig og lakke på søndagen. Jeg gjorde alt alene. Slipte av lakken med slipemaskinen. Dritt jobb. Men ble fint =)

ORIGINAL: Lucci

Men.... Med olje ser du ALLE FEIL!!! Du kan evnt. bruke en beis/panel lakk under oxo Tre stjerners vannbasert tregulvlakk fra Scanox etterpå!  
Hvis du vil ha et olja utseende, Det tåler mye, et olja gulv tåler veldig lite, og med en liten en i hus, som kanskje mister ting i gulvet, så blir det hakker med engang!!!!

Jeg har jobba på mesterfarge i 7 år, vi har gulvsliper folk i arbeid daglig, og leier bort maskiner hele tiden...

Vi skraper og skraper så vannblemmene spruter[;)] Er snart halvveis nå. Gulvet er heldigvis ikke malt, men det sitter så sinnsykt mye lim og annen drit der.....

ORIGINAL: lemo

ORIGINAL: Lucci

Vi skraper og skraper så vannblemmene spruter[;)] Er snart halvveis nå. Gulvet er heldigvis ikke malt, men det sitter så sinnsykt mye lim og annen drit der.....

hehe[;)]   En dritt jobb, men dere får absolutt igjen for at dere gjør det ordentlig[:D][;)]
Lim sitter sykt godt, govt papir vil ta restene vil jeg tro, det dere ikke får skrapt bort[:)]

Back
Topp