"Opptatte" navn..

september-mamma

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Her vet jeg at meningene er like mange som vi er damer med termin i september ! :-P Men jeg lurer på hva dere synes.. Mitt yndlingsguttenavn er opptatt av en annen, nemlig min fetter! ;-) De bor i et annet land, og det går årevis mellom at vi sees.. Jeg har god kontakt med tante (hans mor). Vil tro at hun tok det som et kompliment om jeg hadde spurt hva hun syntes om at vi brukte det.. Er det innafor å spørre etterhvert? Eller ville dere bare forkastet det fine navnet umiddelbart? :-)

Har dere andre problemstillinger når det kommer til navn? Man kjenner jo alltid NOEN med samme navn - hvor går grensen egentlig synes DU? :-)

nevøen til min kjære heter det det samme som fetteren til min kjære, fetteren bor i ett annet land, og de har god kontakt med tanten, men etter det jeg har oppfattet så syns det bare det er kjekt at nevøen fikk det navnet:)

mellomnavnet vi har lyst på, om vi får jente, er samme som min bror sin stedatter sitt mellomnavn, usikker på hva min svigerinne vil si. men har aldri hørt mellomnavnet bli brukt, jeg fant det ut ved en tilfeldighet, så håper at de syns det er ok at vi har samme :)

Jeg syns du skal høre med henne, når han bor i et annet land og en ikke har kontakt så ofte så ser jeg ikke problemet :) Og dere skal jo velge et navn dere liker, hadde ikke vært noen flere navn å velge i om man ikke kunne velge likt noen andre ;)

Jeg synes at man kan velge det navnet man vil, så lenge man ikke velger samme navn som barna til nære venner/søsken og andre man har mye kontakt med :) Hvis jeg var deg tror jeg ikke jeg en gang hadde tenkt over at det kunne blitt et problem, men tror jeg tar litt lett på akkurat dette :p Synes hvertfall at du kan snakke med tanten din å høre om hun tror det blir et problem. Forhåpentligvis synes jo alle bare at det er hyggelig at du liker navnet så godt at du vil bruke det på ditt eget barn :)

Min utfordring med navn er at mange av vennene mine allerede har bestemt seg for hva ungene deres skal hete, selv om de ikke venter barn ennå. Vi har ganske lik smak på navn, mange av navnene jeg liker har allerede blitt "reservert" av andre.

Skulle ikke tro det var et problem, men hadde hørt med henne :-) Synes det er verre hvis det er nære omgangsvenner og nær familie som treffes ofte.

Takk for svar :-) Hvis ikke vi endrer mening med tiden (eller det er en jente mot alle mine guttefølelser :-P) så snakker jeg nok med henne etterhvert..
Og jeg synes ikke man kan "reservere" navn!! Med mindre det er veldig sjeldent, eller veldig viktig oppkalling for noen.. Men der går grensen. De aller fleste ender opp med et annet navn uansett, og da skal du tidligere ha latt vær å ta ditt yndlingsnavn..? Nei det går ikke an :-)

Her vil jeg velge samme navn som ei jente i nabolaget, men hun er 8 år og har så vidt sett henne. Så bryr meg ikke om det.

Så lenge dere ikke omgås så ofte så ser jeg ikke problemet :)
Her omgås vi mye med søskenbarna så det hadde funka dårlig her. Hehe

Og jeg synes ikke man kan "reservere" navn!! Med mindre det er veldig sjeldent, eller veldig viktig oppkalling for noen.. Men der går grensen. De aller fleste ender opp med et annet navn uansett, og da skal du tidligere ha latt vær å ta ditt yndlingsnavn..? Nei det går ikke an :)
Hehe, det er fint å høre at noen ser det på den måten! :) Men tror stemningen hadde blitt skikkelig dårlig hvis jeg hadde tatt et av navnene som har vært "bestemt" siden tenårene... Heldigvis synes jeg det er mange fine navn, så vi skal nok klare å finne noen vi liker som ikke er tatt av noen andre :)

Jeg synes også personlig at det ikke går an å reservere navn! (unntatt ved helt spesielle tilfeller). Har familie som har sagt at de har "tinget" på navn, og når barnet etter noen år kommer til verden velger de et helt annet. Jeg har helt bevisst ikke snakket om navn jeg liker med mine venner, da jeg ikke vil at de skal bruke de navnene. Hadde ikke falt meg inn å si at jeg allikevel reserverer navnene. Ellers så tenker jeg at så lenge det ikke er noen man omgås med ofte, så er det ikke et problem at barna heter det samme.

Back
Topp