Oppstart SFO?

Piksi

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Hvordan forgikk det hos dere?
Jeg hadde trodd det skulle kommet litt informasjon om oppstart i posten i sommer, men hjemme igjen dra ferie nå det har det ikke gjort det.
Vi har meldt han inn kl 09 01.08. Men vet ikke om det er sånn at han bare får være der ett par timer første dagen? Eller kan han være der halve dagen om han vil?
Jeg tenkte jeg skulle være der hele tiden første dagen. Får jeg lov til det?
Skal de ha med mat? Til ett måltid?

Kjenner jeg savner en del info, og rekker ikke få tak i den til i morgen før 9:rolleyes:

Så hvordan er/var det hos dere?
 
Pleier å være slik at de spiser eundt 8 (matpakke) så 12 (sfo) og 15 (matpakke) ca tider da ;) tilvenning er det som regel ikke lagt opp til på sfo... Men noen velger p bli i 1 times tid første dagen ;)
 
Pleier å være slik at de spiser eundt 8 (matpakke) så 12 (sfo) og 15 (matpakke) ca tider da ;) tilvenning er det som regel ikke lagt opp til på sfo... Men noen velger p bli i 1 times tid første dagen ;)
Så ha med to matpakker?
Vi kjenner kun en annen der, så jeg tror vi trenger litt tilvenning, håper det er lov:)
 
Her begynte vi rett på med en gang. Ikke vanlig med innkjøring på SFO, men regner med du får være der litt hvis du vil. Kan begynne med noen timer, halv dag, full dag alt ettersom hva du ønsker. Man må ha mat til frokost, lunsj og ettermiddagsmat hvis de ikke får noen måltider på SFO. Her får de ingen måltider, men en annen skole i nærheten har de smørelunsj etter skolen hver dag. Så veldig forskjellig. Min erfaring er at det er veldig dårlig med informasjon på SFO og det er på langt nær
Samme oppfølging som i Bhg. Men første skoledag hadde SFO informasjonsmøte mens barna var i klasserommet. Der kunne vi stille spm om det vi lurte på. Og SFO har også eget foreldremøte en stund etter skolestart her.
 
Her begynte vi rett på med en gang. Ikke vanlig med innkjøring på SFO, men regner med du får være der litt hvis du vil. Kan begynne med noen timer, halv dag, full dag alt ettersom hva du ønsker. Man må ha mat til frokost, lunsj og ettermiddagsmat hvis de ikke får noen måltider på SFO. Her får de ingen måltider, men en annen skole i nærheten har de smørelunsj etter skolen hver dag. Så veldig forskjellig. Min erfaring er at det er veldig dårlig med informasjon på SFO og det er på langt nær
Samme oppfølging som i Bhg. Men første skoledag hadde SFO informasjonsmøte mens barna var i klasserommet. Der kunne vi stille spm om det vi lurte på. Og SFO har også eget foreldremøte en stund etter skolestart her.
Jeg fikk første regning nå i sommer og der står det matpenger, så noe mat får de. Kanskje det er lunsjen?
Jeg får ta med litt mat, så han er sikret noe hvertfall første dagen:)
 
Så ha med to matpakker?
Vi kjenner kun en annen der, så jeg tror vi trenger litt tilvenning, håper det er lov:)

Ja om barnet skal være fra frokost til ettermiddagsmat så ;) vet sfo som regel serverer ett måltid pr.dag.... Tilvenning på sfo er jo lov, men av erfaring kan jeg anbefale deg å heller informere de ansatte om at barnet ikke kjenner mange. Ikke lett å komme inn i lek med mamma som står å passer på ;) de ansatte (ihverfall her) er nok flinke til å få barna inn i lek.
 
En annen ting å huske på er jo at sfo ikke er barnehage, det skal ikke være det heller, om du tenker antall barn osv er det lagt opp til at sfo skal være et frilekstilbud, det er som regel 3 voksne på 30-40 barn noen ganger færre voksne også... Så info og oppfølging vil ikke være slik som i bhg, naturlig nok. Husker når jeg jobba der at foreldrene første tiden forventet at vi skulle fortelle hva barnet hadde gjort osv den dagen... Med så få voksne på så mange barn er desverre ikke dette mulig, selv om vi selvfølgelig passet på, lekte led barna og så til at alle var i sktiv lek. de første ukene har også de voksne stor fokus på at alle skal være i lek og ha noen å være med, slitsomme dager for de ansatte mtp bemanningen. Mem de får det som regel til. Derfor er det ofte lite ønskelig med at foreldrene er der hele første dagen, vi hadde mer enn nok med å bli kjent med alle de nye, passe på de som allerede hadde gått der et år og holde alle i lek ;)
 
Jeg fikk første regning nå i sommer og der står det matpenger, så noe mat får de. Kanskje det er lunsjen?
Jeg får ta med litt mat, så han er sikret noe hvertfall første dagen:)
Ja, da er det sikkert lunsjen. Trodde ikke det var lov å ta matpenger på SFO. Ja lurt å ta med mat første dagen ihvertfall, så er jo det bare å forhøre seg da. Eldste her begynte ikke på SFO før utpå høsten siden vi var i permisjon, så hun ble kjent med barn og voksne før hun begynte. Men yngste begynte etter sommerferien i fjor, og kjente jeg ble litt sjokkert og overrasket over hvor brått på det begynte. Ingen spesiell info og ingen som fortalte om hvordan det gikk de første dagene, ingen følelse av at barna ble sett og ingen rutiner på mat i begynnelsen. De ble innført etter skolestart. Så hadde en sint og frustrert gutt den første tiden på skolen. Gikk seg til og han stortrives. Men har du mulighet til å være der litt første dagen så ville jeg gjort det. Men er jo også stor forskjell på kvaliteten på SFO rundt om.
 
Matpakke har jeg ikke tenkt på selv, men det trenger de kanskje. Her får de normalt frokost på morgen-SFO og ettermiddagsmat når skolen slutter. De må bare ha med lunsj til skoletiden. Men nå i ferien så må de kanskje ha med lunsj, så får ta med i tilfelle.
 
Ring til Sfo og hør med dem. Vanligvis på Sfo har man med matpakke. Men de får servert noe av og til. Men skoler har ulik praksis
 
Det er nok veldig forskjellige rutiner på de ulike skolene rundt omkring. Der eldste gikk på sfo anbefaler de tilvenning og forventer at foreldrene er tilstedet hvertfall første dagen på sfo. De får og frokost og ettermiddagsmat, så må de ha med lunsj selv.

Men kan du ikke ringe i morgen tidlig og spørre før dere reiser hjemmefra. Evt forberede deg på at han må ha mat og at du skal være der og heller spørre når dere kommer dit i morgen.
 
Her satser sfo på tilvenning, frem til skolestart gjelder ikke kjernetiden og foreldrene kan være med så mye barnet trenger det.
Sien jeg er i permisjon og sambo har ferie tenkte vi å la han få korte dager med mindre han selv vil være lenge.
Vi har fått oppmøtetid kl 12, kunne endre om vi ville. Vil tro han kan være der hele dagen om det er behov og han er trygg.


Sfo her pleier visst å lage noe mat gjerne sammen med ungene, men prioriterer ikke dette i august da de heller vil bruke resursene på å bli kjent med ungene.
Tror ikke vi tar med mat imorgen pga kort dag men ville tatt med om vi planla noen timer
 
Her får de bare være noen timer med foreldre første dagen.
Så kan de være full dag fra dag 2 om barnet føler seg trygg nok til det.
 
Ingen tilvenning
Kunne være der hele dagen

Får ett måltid pr dag
Vi betalte 200 i matpenger
 
Er nok forskjellige rutiner fra Sfo til Sfo.

Her får de ett måltid 3 dager i uka fra etter høstferien og til påske. Husker ikke hva vi betaler i matpenger.

Vi var med de første dagene, og økte timene gradvis.

Snakk med dem i morgen, så får du nok info ;-)

Jeg er imponert over Sfo her; ca 200 elever på Sfo,15 ansatte, og enda klarer de å ha oversikt og kunne fortelle litt fra dagen. Men samtidig er ungene såpass store at de skal kunne fortelle selv også ;-)
 
Der min gutt gikk, fikk ikke barna noen måltider på SFO før ordinær skolestart (de begynte altså med å ha mat til barna først etter at skolen hadde begynt og de kunne da få frokost og ettermiddagsmat). Måtte derfor sende med mat til både lunsj og ettermiddag (samt frokost om barna ble levert tidlig) i perioden frem til dette. Betalte matpenger, ja, på SFO. SFO er noe helt annet enn bhg, men da han begynte i første klasse ble barna på dette trinnet holdt litt for seg selv på basen og i skolegården (atskilt fra de eldre barna) den første tiden for å tilvenne seg den nye hverdagen og de nye rutinene. De skulle få bli kjent med lederne på basen sin og de andre barna som skulle begynne i første klasse. Frilek er dominerende og det var kun de eldre barna som dro på ulike turer og utflukter i den perioden. Skolestarterne oppholdt seg på skolen og i nærheten. Hadde kun én-to korte turer utenfor skolen i tilvenningsfasen. Fungerte ypperlig, det! :) Jeg var tilstede sammen med ham den første dagen, men da kun en times tid. Neste dag leverte jeg ham og han hadde kort dag. Det er slik de ønsker det på skolen/SFO han gikk på. Deretter var alt som normalt med ordinære dager. Han kjente svært mange fra før av, så det var ikke noe problem å begynne på SFO/skolen :).
 
Her får de ikke starte på sfo før første skoledag. Skolen er halvannen time med foreldre den dagen, og da er det også mer info om sfo. De har med seg to matpakker. En til skolemat kl 11 (spises på sfo i ferier), og en til mat på sfo kl 14. De barna som ikke spiser frokost hjemme har med seg 3 matpakker, og tar frokost på sfo også. De ønsker helst separate matbokser heller en en stor, så ikke noen spiser opp alt kl 11.

Min gutt begynte på skolen sammen med 6-7 venner fra barnehagen, og vi tok ikke noe tilvenning på sfo, han hadde ikke behov. Lillesøster begynner nå i august, og er litt mer stille og forsiktig av seg, så da tenker jeg å være med første dag på sfo. Jeg føler meg alltid velkommen på sfo her, foreldrene får være der så mye de vil. Hele skolen er faktisk veldig åpen, og vi foreldre har fått tilbud om å komme og se på skoletimer også om vi vil se hva de driver med. Jeg ville ikke nølt med å være der den tiden barnet trenger til tilvenning. :) Her også holder de førsteklassingene litt for seg selv på sfo de første dagene.
 
Her har vi ikke tilvenning i sfo. Barn i den alderen finner hverandre fort, så vi har ikke sett behovet :)
 
Vi hadde også oppstart idag:)
Jeg var der en liten time før jeg dro og han ble igjen alene.
Ingen spesiell tilvenning her, han har storebror der også:)
 
Back
Topp