oppskrifter

-V-

Andre møte med forumet
Nå har jeg gått hjemme i over 4 mnd, og det er vel på tide å vise litt husmortakter.....  [;)]
Noen som vil dele en oppskrift på ei god kake? 

Jonathan ville nok sette pris på om noen hjalp mamma`n hans å få fart på kakebakinga..[:D]
(så han får kaker til 1 årsdagen sin! - som ikke bestemødrene har bakt..hehe )

Denne eplekaken har vært en slager her i huset, og på SFO der jeg jobbet før.

125g smør
125g sukker

smuldres sammen
..........................

125g mel
1 ts bakepulver

blandes og smuldres inn i sukker/smør blandingen

2 egg

røres inn

2-3 epler i terninger

trykkes ned i deigen når du har tømt den i formen

2ss sukker, litt kanel /blandes sammen til å strø på toppen

Går ann å ha mandler på toppen, men det har jeg stortsett droppet.....

Lykke til

Knus en pk bixitkjeks og smelt 150gram smør og bland ihop. Press dette til en fin bunn i ei springform (bakepapir i bunnen).

Pisk en pk kremflte til krem
Ha i en pk sætherrømme
En pk kremost naturell og pisk dette til det er klumpefritt
Ha i 125 gram siktet melis og ei ts vaniljesukker
Lag en pk bringebærgele etter anvisning på pakken, men med halv mengde vann, avkjøl og rør inn i røra
Røra helles over bunnen. Avkjøl i kjøleskapet til den er stiv (ca 4 timer)

Lag en pk bringebærgele etter anvisning på pakken. avkjøl. ha over kaken sett til stivnet.

Veldig populær og lettvint kake[:D]

Her er ei veldig enkel fromasjkake! God no i sommar-varmen:
Du treng:
1 pk bringebærgele (halv mengde vatn!!!)
1 pk kremfløte
1 boks fruktcocktail

*Lag gelè (viktig: bruk kun halve mengda med vatn!)
    Avkjøl gelèen (pleier å sette den i kaldt vannbad mens eg piskar kremen) Den skal ikkje bli tjukk, berre avkjølt.

*Pisk krem

*Bland gelè og krem sammen (eg pleier bruke mikseren, fungerer fint!)

*Hell av laken (væska) på fruktcocktailen, og bland bæra så sammen med gelèen og kremen.

*Hell over i ei form (akkurat nok til ei stor rund form, eller to avlange). (Kle denne med folie, for ellers har det lett for å lekke.... er ganske flytande, og så er det så mykje enklare å få den fin ut av forma)

*Sett til avkjøling til dagen over, eller lag om morgonen og bruk om kvelden. Eg pleier å lage dagen før, men tar vel sånn ca like lang tid å stivne som vanlig gelè regnar eg med...

Pavlova
Lag pavlova til sommeren, deilig på smak og lett å lage

4 eggehviter
1/2 ts eddik    piskes stivt
(ikke bruk kjøkkenmaskin, men vanlig mikser, da får du best resultat)

bland i 2 1/2 dl sukker litt etter litt (da blir det blankt)

Enten tegne en sirkel på bakepapiret ca 22 cm i diameter og legg røra oppi, eller som jeg har gjort i det siste putt røra i en sprøytepose og lag små "boller". (De kan legges i en boks og oppbevares over lang tid)

Ovnen settes på 150 grader, senkes til 125 grader når kaka settes inn i ovnen, skal stå ca 1,5 time eller til den slipper papiret.

Pynt med pisket krem og jordbær og kiwi eller det du liker

Denne smaker fortreffelig, og ser mgt bra ut

Takk for oppskriftene! Alle ser gode ut [:)]
Nå har jeg ingen unnskyldning lenger...

Jordbær:
Kan man spise jordbær når man ammer - eller ikke?
Har hørt at man ikke skal det - og at man kan... [8|]

Eg prøvde cloetta si ostekake! Den likte besøket mitt veldig godt! Og eg likte den sjøl! Verdt å prøve!

Ang. jordbær så trur eg det ikkje skal etast fordi det er allergi-framkallande? Eller er eg heilt på jordet no????

Dette med at de vi ikkje kan spise jordbær er vist ein myte. En skal være litt forsiktig, hvis en vet at det er allergi i familien, el hvis en har allergi selv. Eg har spist jordbær, og eg har ikkje merket noe på Adrian....[:)][:)]

Denne er supergod! Var på god morgen norge her for en liten stund siden. Jeg bakte den til dåpen og til et besøk vi hadde her tidligerere og den ble en suksess begge gangene. Også så lett som den er å "smelle i sammen"!
Jeg lager bunnen slik det står her (baker den direkte i en sånn porselenskakeform) og til pynt tar jeg å pisker en putt med fløte og har knust daim oppi. Så knekker jeg en daim til, og har til litt pynt på toppen. Anbefales[:D]

Kokoskake med sjokoladekrem
- Kake uten hvetemel for de med cøliaki.
Visp eggehviter og sitron til en stiv masse. Tilsett sukker i 2-3 omganger under vispingen. Vend inn hakket kokesjokolade, bakepulver og kokos. Hell røren i en smurt form 24 cm. (Dekk bunnen av formen med bakepapir.)
Stek på nederste rille i varm stekeovn ved 170 ºC i ca 40 min.
Pisk fløten og tilsett hakket sjokolade og bre over kaken rett før servering.

4

stk

eggehvite

1

ts

sitronsaft

2,50

dl

sukker

0,50

plater

mørk sjokolade, hakket