Oppskrifter

Min fikk (nesten) akkurat det samme som resten av familien spiser, krydret som vanlig med unntak av salt som vi heller tok på på bordet når vi trengte. Og selvsagt ikke meieriprodukter, honning etc da :) Vi ga maten i biter, men det går jo an å mose om man foretrekker det :)

Mini smaker på vår middag, der han holder maten i biter og spiser selv. Men favoritten er kokt kylling, potet, gulrot og mais som er most sammen, og kokt torsk, potet, gulrot og erter most sammen.

Samme som hun over. Gav det samme som vi spiste uten unntak. Passa på å følge retningslinjene i forhold til melkeprodukter og salta kun på tallerkenen til oss voksne. Ingen honning før ett år. Vi lot ungen spise selv fra 6 mnd. Nå får vi skryt fra barnehagen, de sier hun ligger langt fremme i forhold til de andre på hennes alder med spising.

Nå fikk jeg ikke akkurat så mange svar på det jeg spurte om.. vi er nemlig foreløpig ikke noe flinke til å spise middag, og hvertfall ikke barnevennlig mat. Derfor trenger jeg tips. Det trenger ikke å være spesielt tilpasset baby liksom, men bare tips og ideer til hva som funker bra som første middagsretter :) jeg har allerede en rett jeg har planer om å lage, men vil gjerne ha hvertfall en eller to til som jeg kan lage opp så vi har litt å variere med :angelic:

https://www.babyverden.no/baby/oppskrifter-for-deg-som-vil-lage-babymaten-selv/

Vi gir også bare det samme som vi selv spiser, i biter som barna kan håndtere selv.
Et følgespørsmål :angelic: Nå har jeg ordnet i stand litt middag. Med torsk, potet, gulrot og erter. Sønnen min blir 6 mnd om 10 dager. Bør jeg vente til 6 mnd- dagen eller er det innafor å begynne med den middagen nå tror du?

Skal sies at han har rukket å bli vant til fast føde. Har spist grøt og frukt i 1-1,5 mnd og grønnsaker som gulrot og søtpotet i 1-2 uker ca.

Nå fikk jeg ikke akkurat så mange svar på det jeg spurte om.. vi er nemlig foreløpig ikke noe flinke til å spise middag, og hvertfall ikke barnevennlig mat. Derfor trenger jeg tips. Det trenger ikke å være spesielt tilpasset baby liksom, men bare tips og ideer til hva som funker bra som første middagsretter :) jeg har allerede en rett jeg har planer om å lage, men vil gjerne ha hvertfall en eller to til som jeg kan lage opp så vi har litt å variere med :angelic:

Sjekk ut torskeoppskriftene til trinesmat.no hun har helt fantastisk fremgangsmåte på både stekt torsk og ovnsbakt torsk og godt tilbehør. Er sikkert ikke alt er babyvennlig, men det kan du jo tilpasse. Hun har generelt også gode oppskrifter på laks, kylling og kjøttdeigretter også.
Tilbehør som funker fint til min baby er diverse grønnsaker som er kokt lenge i staver og spises med hendene, eller det kan like fint moses sammen. Eks søtpotet, squash og gulrot, har i litt hermetisk tomat og gjerne bittelitt krydder, eks Paprikkrydder, gurkemeie, spisskummen, basilikum, bare å prøve seg frem og variere.

Back
Topp