Oppskrifter ;)

Kjøper jeg :p

Men inne på Hipp.no sine sider ligger vel oppskriftene til middagsglassene dems, og de er jo greie på smak.
 
På barebarnemat.blogspot.no er det en god del oppskrifter på middager, smootier og fruktmos. :)

Vesla her er veldig glad i hjemmelagde kjøttkaker. Moser de med stavmikser sammen med godt kokte grønnsaker og potet.
Brokolie, gulrot, blomkål og søtpotet er fint å blande med kjøtt.
Ellers så har vi prøvd kyllingfile.
Har tenkt å handle inn litt fisk også å prøve å lage litt fiskemiddag. Tenker vi begynner med fiskepudding, og prøver torsk og laks etterhvert.
Har bare i bittelitt kjøtt/fisk i grønnsaksmosen i starten. Lurt å ta vare på kokevannet til grønnsakene og ha det i dem moste maten til passe konsistens. ;)
 
Anbefaler virkelig gruppa Hjemmelaget Babymat på facebook. Det var noen her inne som anbefalte den (kan det ha vært Kakedeig?), det er et av de beste tipsene jeg har fått siden jeg fikk baby:p Der ligger det oppskrifter på alt mulig. I dag ble det Bolognese etter oppskrift fra den sida;

100 g storfekjøtt
1 gulrot
ca. 50 g pastinakk
2 tomater
1 hvitløksfedd
1 dl ferdig kokt grov pasta (evt 1 potet)
1 ss olivenolje
2 stilker frisk timian (evt 1 ts tørket)


Et tips ang. fruktmoser er å mose flere typer frukt, f.eks. pære, melon, mango, plomme, eple, banan, også fryse som isbitterninger (altså frys hver frukt hver for seg), også kan du blande nye smaker hver dag. Akkurat nå har jeg fem forskjellige typer i fryseren, så mini får noe nytt hver dag. I dag ble det to terninger pære, en plomme og en eple. Har aldri opplevd at han ikke likte en sammensetning.
 
Jeg har egentlig funnet ut at hun kan spise alt vi spiser utenom sterkt krydder og salt, så lenge det er godt kokt og most :)

Imorgen skal vi ha wok så kommer til å dampe en liten bit gulrot, en liten bit minimais, en liten bit sukkerert og en liten bit biffkjøtt.

Vi skal ha kylling i tomatsaus, så da kommer jeg til å ta en ss hakket tomat fra boks, en liten bit brokkoli, en liten bit blomkål, en liten bit gulrot og en liten bit kylling, dampe og mose og blande inn litt ferdigkokt couscous på slutten :)

På fredag skal vi ha taco så da får hun grønnsaksmos med litt karbonadedeig uten salt.

Idag prøvde vi oss på et glass men det var lite interessant. Hun er lite interessert i mat og grøt for tiden. Kanskje hun har vondt i gummene?
 
Tusen takk for svar alle sammen ;) Veldig kjekt med tips,så kom gjerne med flere. Noen som har gode smootiesoppskrifter,gjerne til voksne og barn ;)
 
Tusen takk for svar alle sammen ;) Veldig kjekt med tips,så kom gjerne med flere. Noen som har gode smootiesoppskrifter,gjerne til voksne og barn ;)
Elsker smoothie, men liker best med fryst frukt og det er litt for kaldt for de små enda ;)

noen av mine favoitter:

2delerKirsebær, mango og bringebær med eplejuice.

Ikke fryst vannmelon, blodgrapefrukt, litt lime, fryst bringebær.

jordbær, banan og appelsinjuice.

eple,appelsin,gulrot og lime.
 
Elsker smoothie, men liker best med fryst frukt og det er litt for kaldt for de små enda ;)

noen av mine favoitter:

2delerKirsebær, mango og bringebær med eplejuice.

Ikke fryst vannmelon, blodgrapefrukt, litt lime, fryst bringebær.

jordbær, banan og appelsinjuice.

eple,appelsin,gulrot og lime.
Tusen takk ;) Jeg har en 6-åring som elsker smootie ;)
 
Tusen takk ;) Jeg har en 6-åring som elsker smootie ;)
bare hyggelig :) her har min eldste blitt lei smoothie selv om vi nesten ikke har hatt det på 3år :O drakk det hver dag før :p

blåbær og banan

skogsbær og banan

annanas og bringebær og banan

blåbær,mango,bringebær og banan.. om man liker banan :p
 
Hehe neida, men jeg må skrelle og kutte den opp og lukta er like ille som smaken :p
hahaha! såppass ja, er sånn jeg er med makrell i tomat :p er bare å bytte ut banan med noe annet ;)
 
Last edited:
Dette funka bra:

2 ss hakket tomat
4 ss vann
1 brokkolibit (i biter)
1/4 gulrot (i biter)
2 små biter kyllingfilet som vi hadde stekt, hadde oppi før vi krydret
1 ts rapsolje.

Kokte i 5 min og moste med stavmikser.
 
Dere som lager selv, hvor stor andel kjøtt har dere i maten? Jeg lagde etter oppskrift fra Margit Vea: 50 gr brokkoli, 100 gr søtpotet og 100 gr gulrot med en kyllingfilet. MEN, det var nok en for stor kyllingfilet for det ser ut som nesten bare kjøtt i glassene.. Jeg løser det jo lett med å tilføye mer grønnsaksmos, men trenger til veiledning til neste gang - så får jeg nok dreisen på det etterhvert ;)
 
Dere som lager selv, hvor stor andel kjøtt har dere i maten? Jeg lagde etter oppskrift fra Margit Vea: 50 gr brokkoli, 100 gr søtpotet og 100 gr gulrot med en kyllingfilet. MEN, det var nok en for stor kyllingfilet for det ser ut som nesten bare kjøtt i glassene.. Jeg løser det jo lett med å tilføye mer grønnsaksmos, men trenger til veiledning til neste gang - så får jeg nok dreisen på det etterhvert ;)

Det kommer litt an på hvordan kjøtt, hvilke grønnsaker, om det er noen form for saus, osv. Var det standard størrelse på fileten du tok? Jeg kjøpte kyllingfilet i helga, og i den pakken var bitene større enn normalt. Spiser ikke kylling selv, så vet ikke hvor vanlig dette er da.

Lagde en kyllingrett i dag som ble ganske godt balansert. Der hadde jeg:

ca. 100 g kyllingfilet
1 gulrot
2 buketter brokkoli
1 søtpotet
1/2 persillerot
5 cm squash

Jeg har og opplevd at det har blitt altfor mye kjøtt i forhold til grønnsaker når jeg har fulgt oppskrift, så jeg tilsetter aldri alt kjøttet med en gang. Hvis jeg f.eks. damper alt sammen, så plukker jeg bort kjøttet når det er ferdig dampet, også tilsetter jeg litt etter litt når jeg moser alt sammen. Så slipper jeg å koke mer grønnsaker for å rette opp.:)

Håper det gav noen mening, ammetåka var slitsomt sterk i dag, så selv etter å ha prøvd i en halvtime å skrive sånn passe forståelig er jeg ikke helt sikker på om jeg lyktes:oops:
 
Det kommer litt an på hvordan kjøtt, hvilke grønnsaker, om det er noen form for saus, osv. Var det standard størrelse på fileten du tok? Jeg kjøpte kyllingfilet i helga, og i den pakken var bitene større enn normalt. Spiser ikke kylling selv, så vet ikke hvor vanlig dette er da.

Lagde en kyllingrett i dag som ble ganske godt balansert. Der hadde jeg:

ca. 100 g kyllingfilet
1 gulrot
2 buketter brokkoli
1 søtpotet
1/2 persillerot
5 cm squash

Jeg har og opplevd at det har blitt altfor mye kjøtt i forhold til grønnsaker når jeg har fulgt oppskrift, så jeg tilsetter aldri alt kjøttet med en gang. Hvis jeg f.eks. damper alt sammen, så plukker jeg bort kjøttet når det er ferdig dampet, også tilsetter jeg litt etter litt når jeg moser alt sammen. Så slipper jeg å koke mer grønnsaker for å rette opp.:)

Håper det gav noen mening, ammetåka var slitsomt sterk i dag, så selv etter å ha prøvd i en halvtime å skrive sånn passe forståelig er jeg ikke helt sikker på om jeg lyktes:oops:
Jo det var forståelig :) Og veldig lurt å holde tilbake kjøttet, så langt klarte ikke jeg å tenke ;) Tusen takk for godt og nyttig svar! Da skal jeg fortsette med friskt mot.

Og når det gjelder kyllingfilet så tror jeg at de jeg har kjøpt de siste årene er ganske lik den som jeg brukte. Men den var jo sikkert 150-200 gr..
 
Bruker mer søtpotet og grønnsaker enn kjøtt.. har ikke noe mål egentlig!
Heg bruker søtpotet i alle middager til lillemann, med den i spiser han alt!
 
Back
Topp