Oppskrifter

Mamma13

Glad i forumet
Her kan vi legge inn alle oppskrifter vi liker og vil dele med andre:-) deilig matretter og gode kaker vi kan få vann i munnen av. Gjerne bilder også:-)

ImageUploadedByBV Forum1370886029.988664.jpg
Du trenger: sukkerbrødbunn(deles i to), mandelbunn, eggekrem(består av eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker som kokes sammen til det blir tykt), pisket krem og masse bær.

Begynn nederst, og gjerne dagen i forveien:
Ett lag sukkerbrødbunn(dynkes i melk eller god likør), krem, friske bær(bringebær), mandelbunn med eggekrem over, krem, friske bær(blåbær), sukkerbrødbunn(dynket som nevnt tidligere), krem.

Samme dag som servering:
Pynt med ekstra krem og masse friske bær!

Vis vedlegget 17964
Du trenger: sukkerbrødbunn(deles i to), mandelbunn, eggekrem(består av eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker som kokes sammen til det blir tykt), pisket krem og masse bær.

Ett lag sukkerbrødbunn(dynkes i melk eller god likør), krem, friske bær(bringebær), mandelbunn med eggekrem over, krem, friske bær(blåbær), sukkerbrødbunn(dynket som nevnt tidligere), krem.

Samme dag som servering:
mmmm den så god ut!

Vis vedlegget 17964

Samme dag som servering:
Oj, vi trenger visst en kake vi! Må vel kanskje prøve å vente til helgen siden jeg må prøve å stramme opp midtpartiet.. men du har vel ikke nøyaktig oppskrift på mandelbunn og effekten vel???

Vis vedlegget 17964

Samme dag som servering:
Nammmmm!!!!

Oj, vi trenger visst en kake vi! Må vel kanskje prøve å vente til helgen siden jeg må prøve å stramme opp midtpartiet.. men du har vel ikke nøyaktig oppskrift på mandelbunn og effekten vel???

MANDELBUNN
200 g malte mandler
200 g melis
4 stk eggehvite, stivpisket
Pisk melis og eggehvite stivt og rør deretter forsiktig inn mandlene. Helles i kakeform og stekes på 180 grader i ca 25 min.

SUKKERBRØDBUNN
4 egg
1,75 dl sukker
2 dl mel (gjerne erstatt 2 ss av melet med potetmel)
1,5 ts bakepulver
Ha eggene i en mikserbolle, la dem gjerne være romtempererte.

Miks dem litt sammen før du setter opp speeden og tilsetter sukker litt og litt

Miks på høy hastighet helt til du får en stiv eggedosis. Du vet den er ferdig når du kan skrive ole med vispen og o-en er igjen når e-en er ferdigskrevet. (Vær tålmodig og la eggedosisen bli ordentlig luftig)

Sikt inn hvetemel og bakepulver. Stek på 160 grader i ca 45 min

EGGEKREM
4 eggeplommer
100g sukker
1 dl fløte
1 ts vaniljesukker

Alt blandes sammen og varmes opp under stadig omrøring. Ikke la det koke, da skiller det seg, men vær heller ikke for forsiktig med varmen siden det gjør at det tar veldig lang tid før kremen blir tykk. Rør til kremen er tykk, og avkjøl deretter.

Ja, da var kaken ferdig - og allerede halvspist! Den var virkelig god! Utfordringen for meg var eggekremen siden jeg ikke har laget det før. Den ble litt fast, sp måtte smøre den utover, men da vet jeg hvordan til neste gang :) takk for en supergod oppskrift!

ImageUploadedByBV Forum1373651920.619509.jpg
Knallgod! Økte til 3,5 dl sukker - da ble den ikke så bitter :)

Ja, da var kaken ferdig - og allerede halvspist! Den var virkelig god! Utfordringen for meg var eggekremen siden jeg ikke har laget det før. Den ble litt fast, sp måtte smøre den utover, men da vet jeg hvordan til neste gang :) takk for en supergod oppskrift!
Så gøy å høre:-)

Pisket eggehviten stiv å var litt treg med å ha melis i. Da ble det jo rennene.. Gjør det noe, eller skal det være stivt?

*mobil app*

Back
Topp