Oppskrifter på barnemat

Hvit fisk i folie (7 mnd), ca 2-3 porsjoner

1 ts olivenolje
50 g torsk, sei eller annen hvit fisk
3 ss finrevet gulrot
3 ss finrevet eple
1 kokt potet (eller kokt ris)

Smør et bakepapir /aluminiumsfolie med olivenolje. Anrett fisken på bakepapiret /aluminiumsfolie . Legg finrevet gulrot og eple over fisken. Pakk maten godt inn, og legg "matpakken" forsiktig over poteter eller grønnsaker som står og koker, eller bruk dampkoker. Etter ti minutter kan du se etter om fisken er gjennomkokt. Mos fisken og grønnsakene sammen med potet eller ris.

Last edited:
Mulig å erstatte mango med eple? Leste i en barnematbok at man gjerne kan tilsette eple i matretter pga sødmen.
Ikke prøvd, har brukt eple når jeg har laget kjøtt og mango med kylling. Blir litt variert og tenker jeg. Men det er helt sikkert godt med eple og kylling og.

Fruktmos (6 mnd), ca 10 porsjoner

500 g (to poser) tørkede aprikoser
8 pærer
1 beger (300 g) økologisk yoghurt naturell

Skyll aprikosene og kok dem 5 minutter. Skrell pærene og del dem i biter. Kok sammen med aprikosene 5-7 minutter. Mos alt i blender sammen med nok kokevann til det blir passe konsistens. Avkjøl og rør inn yoghurt. Fordel i plastbokser og frys.

Hørtes god ut!! Men skal de ikke unngå melkeprodukter før 1 år?

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hohoho :D

Nå har jeg laget ei skikkelig smørje til lillebror :P Jeg ville piffe opp kveldsgrøten med sunne innslag, og tok det jeg hadde i kjøleskapet:

- et par posjoner babygrøt (denne hadde søtlig smak)
- 3 søte Pink Lady epler (dampkokt)
- 1 gulrot (dampkokt)
- 1 avokado + litt sitronsaft sånn at den ikke blir brun
- litt leverpostei (sånn at han får disse viktige B-vitaminene for motorikken som de snakker om for tiden)

Den smakte ganske......lysegrønt? :rolleyes: Men den har iallefall masse vitaminer og sunne fettsyrer :)

Nå står den i kjøleskapet å kjølner mens de nye beholderne fra ebay står i oppvaskmaskinen :)

Var det altså alt i ett? Eller litt grøt og så de ingrediensene i hver sin porsjon? :) skal begynne til uken her. Får de B12 av leverpostei? Har nemlig lurt litt på hvordan få til kjøtt nå i starten... Spennende :)

Var det altså alt i ett? Eller litt grøt og så de ingrediensene i hver sin porsjon? :) skal begynne til uken her. Får de B12 av leverpostei? Har nemlig lurt litt på hvordan få til kjøtt nå i starten... Spennende :)

Hehe.... alt i ett! :P Vi får se om han liker det. Han har spist alle disse tingene hver for seg (forutenom leverpostei), så jeg vet han tåler det. :)
Jeg søkte på nett ang leverpostei og B-vitamin, og det skal nok være det :)

Hohoho :D

Nå har jeg laget ei skikkelig smørje til lillebror :p Jeg ville piffe opp kveldsgrøten med sunne innslag, og tok det jeg hadde i kjøleskapet:

- et par posjoner babygrøt (denne hadde søtlig smak)
- 3 søte Pink Lady epler (dampkokt)
- 1 gulrot (dampkokt)
- 1 avokado + litt sitronsaft sånn at den ikke blir brun
- litt leverpostei (sånn at han får disse viktige B-vitaminene for motorikken som de snakker om for tiden)

Den smakte ganske......lysegrønt? :rolleyes: Men den har iallefall masse vitaminer og sunne fettsyrer :)

Nå står den i kjøleskapet å kjølner mens de nye beholderne fra ebay står i oppvaskmaskinen :)

Åh fytti!

DEN var bortebom! :( Det går visstnok ikke ann å blande avokado i mat på den måten, særlig når den kom i nærheten av glovarm grøt og kokte epler :( Hele greia ble brunt (selv om jeg brukte sitronsaft) og avokadoen slo igjennom med en bitter, ekkel smak...... Googla det seff ETTERPÅ, og ikke før.... :rolleyes: Avokado bør visstnok nytes freskt...

lurer litt på når jeg skal lage f.eks gulrot mos til vesla, man skal jo ha i en liten fettkilde. smør uten salt eller noe olje av noe slag? :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

lurer litt på når jeg skal lage f.eks gulrot mos til vesla, man skal jo ha i en liten fettkilde. smør uten salt eller noe olje av noe slag? :)

Rapsolje er fint :) Jeg har brukt olivenolje også :)

Har hørt at fikener er bra mot hard mage :) kan man lage mos av det og gi til babyer? :) jeg har ikke noe erfaring med fikener, aldri smakt eller noenting, så vet ikke åssen de "funker" ;)

Jeg har laget eple og pærepure til gutten vår. Det var veldig populært :)

Skrell 4 epler og 4 pærer.
Kutt dem i biter.
Kok i 30 min med 1-2 dl vann(bare for å være på den sikre siden).
Mos med stavmikser, bruk gjerne litt vann til å få riktig konsistens og fyll opp isbitformer og små plastbokser(avent el)
Når jeg lager grøt pleier jeg å bruke et par terninger som smakstilsetter hvis den ikke er smakstilsatt fra før. Mosen i boksene gir jeg som dessert etter grøt.
Tips: fruktvannet som er igjen bruker jeg også sammen med vannet i grøten de neste dagene.
Nam nam! Lykke til!! :)
Åh, så genialt! Takk for tips :)

Men med isbitformer så blir det jo veldig små porsjoner da? Holder det med èn isbit til middag f.eks.?
Evnt to isbiter - en med gulrot og en med søtpotet?

Deler en middagshit fra heimen vår:

"Fruktig kylling" (2-3 porsjoner)
1 dl vann
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas, evt 1/2 eple eller 2 tørker aprikoser
1 ss olivenolje
1/2 ts kardemomme

Kok opp vannet
Skjær kylling, potet og gulrot i små biter og ha det i vannet sammen med evt aprikoser. La det koke under lokk i ca 10 min.

Dersom du bruker ananas eller eple har du det i et par min før det er ferdig kokt. Sjekk at kyllingen er gjennomkokt.

Ha i olivenolje og kardemomme og mos med stavmikser eller blender.

Holder et par måneder i fryseren.

Passer fra 6 måneder, men vi har startet med en halv porsjon her og hun er bare fem måneder. Det gikk veldig fint, men hun har spist grøt i tre uker og er oppe i to grøtmåltider om dagen.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

I kveld laget jeg kjøttgryte med ymse grønnsaker og ris. Smakte godt gitt! Gubben sa han kunne spist det til middag selv :) her er oppskriften, som forøvrig bare er ut fra mitt eget hode. Ble 8 middagsglass.

1pk karbonadedeig uten salt og vann
1 gulrot
5-6 brokkolitopper
1/2 eple el mer
1 boks hermetiske tomater
Ca 1/2 purre
2 hvitløksfedd
1 ss paprikapulver
1 ts basilikum
Litt pepper
Grønnsaksbuljong uten salt tilpasset mengde væske(fås kjøpt på helsekost, og er litt dyr. Ga 109kr for en liten boks)
Sunn olje
En pose kokt ris(sånn porsjonspakninger)
Jevn ut med vann.

Mos alt med stavmikser. Vips! Kjempegodt :)

Back
Topp