Oppskrifter på barnemat

Lulilu

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Januarskatter 2015
Jeg har laget eple og pærepure til gutten vår. Det var veldig populært :)

Skrell 4 epler og 4 pærer.
Kutt dem i biter.
Kok i 30 min med 1-2 dl vann(bare for å være på den sikre siden).
Mos med stavmikser, bruk gjerne litt vann til å få riktig konsistens og fyll opp isbitformer og små plastbokser(avent el)
Når jeg lager grøt pleier jeg å bruke et par terninger som smakstilsetter hvis den ikke er smakstilsatt fra før. Mosen i boksene gir jeg som dessert etter grøt.
Tips: fruktvannet som er igjen bruker jeg også sammen med vannet i grøten de neste dagene.
Nam nam! Lykke til!! :)

For en genial tråd :) takk for oppskrift! :D skal også lage hjemmelaget mat/dessert når den tid kommer. Eller snart da ;) hvor gammel er din? :D

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Nå er han 4,5 mnd. Skikkelig matvrak er han! Men er også litt kresen. Grøten må ha smak for at han bil spise den ;)

Søtpotet-mos.
Skrell søtpotet, og dampkok. (Minst 25 min på en gjennomsnitt-potet)
Mos med stavmikser, og bruk dampkokevannet til å jevne ut/gjøre flytende.

Jeg fryser i isbitformer :)

Slenger med oppskrifter jeg har jeg også:)

Pasta med tomatsaus og grønnsaker (6 mnd) gir ca 15 porsjoner

250 g pastaskruer
1 boks hermetiske tomater
1 liten løk
3 gulrøtter
1 squash
½ ts oregano
½ ts basilikum
rapsolje
(kan også tilsettes kjøtt)

Løk, gulrøtter og squash stekes mykt. Ha i hermetiske tomater og urter og la koke 30 minutter. Kok pasta etter anvisning på pakken. Ha avrent pasta og tomatsaus i food processor og mos til ønsket konsistens. Tilsett evt vann for å tynne den ut. Tilsett litt rapsolje. Fordeles i plastbokser og fryses.

En god en til:)

Kylling- og søtpotetgryte med couscous (6 mnd) gir ca 13 porsjoner

1 kyllingfilet
2 medium søtpoteter
2 store gulrøtter
125 g couscous
1 stor squash
1 neve frosne selskapserter
1 neve frisk persille
Noen biter mango
Rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter. Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos i food processor, tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i plastbokser og frys.

Enda en:)

Lapskaus (6 mnd), ca 13 porsjoner.

200-250 g oksekjøtt
6 store poteter
4 gulrøtter
1 liten kålrot
1 purre
½ ts timian
1 laurbærblad
litt pepper

Oksekjøttet deles i biter og stekes raskt. Tilsett grønnsaker i biter, krydder og vann og la småkoke 1 times tid. Fisk ut laurbærbladet og mos i food processor. Tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i bokser og frys.

Kylling- og søtpotetgryte med couscous (6 mnd) gir ca 13 porsjoner

1 kyllingfilet
2 medium søtpoteter
2 store gulrøtter
125 g couscous
1 stor squash
1 neve frosne selskapserter
1 neve frisk persille
Noen biter mango
Rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter. Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos i food processor, tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i plastbokser og frys.

Mulig å erstatte mango med eple? Leste i en barnematbok at man gjerne kan tilsette eple i matretter pga sødmen.

En fruktmos og:)

Fruktmos (4 mnd), ca 12 porsjoner

4 røde epler
4 pærer
8 nektariner

Epler og pærer skrelles, deles i små biter og kokes møre i litt vann. Sil av vannet (men ta vare på litt hvis man ønsker å tynne ut mosen etterpå) og avkjøl litt. Skjær nektarinkjøttet av steinen og del i små biter. Mos i blender, press evt gjennom en sikt for å fjerne de små skallbitene. Mos eple- og pærebitene og bland med nektarinmosen. Fordel i bokser og frys.

Kalvegryte med ris (6 mnd), ca 12 porsjoner

150-200 g kalvekjøtt
1 pose frosne aspargesbønner
4 gulrøtter
1 liten boks mais
1 løk
1 hvitløksfedd
litt pepper
½ ts tørket basilikum
2½ dl tørr ris, kokt separat

Skjær kjøtt i terninger. Hakk løk, hvitløk og gulrøtter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett kjøttet og stek litt til. Tilsett gulrøtter, basilikum, pepper og litt vann. La småkoke ca 45 minutter, mais og aspargesbønner tilsettes de siste minuttene. Mos i food processor sammen med ris og litt rapsolje. Fordel i bokser og frys.

Enda en:)

Ratatouille med bulgur (6 mnd), ca 10 porsjoner

1 løk
1 hvitløksfedd
1 rød paprika
1 gul paprika
1 squash
1 liten aubergine
1 boks hermetiske tomater
½ ts tørket timian
1 laurbærblad
litt pepper
200 g bulgur, kokt separat

Del grønnsakene i biter og stek litt i olje. Tilsett tomater og krydder og la småkoke ca 30 minutter. Fisk ut laurbærbladet. Mos i food processor sammen med bulgur og litt rapsolje. Fordel i bokser og frys.

Laks med potet, gulrot, erter og brokkoli (8 mnd), ca 12 porsjoner

300 g laksefilet
10 poteter
5 gulrøtter
1 liten brokkoli
en neve frosne selskapserter
pepper
smør eller olje

Kok grønnsakene møre, poteter og gulrøtter først, brokkoli og erter mot slutten. Ha i laksefileten (delt i biter) de siste minuttene. Smak til med pepper. Mos i foodprocessor sammen med litt smør eller olje, tilsett evt litt av kokevannet til passe konsistens. Fordel i plastbokser og frys.

Kjøttkaker med brun saus, poteter og grønnsaker (8 mnd), ca 5 porsjoner

2 hjemmelagede kjøttkaker (kjøttdeig, pepper, malt ingefær, muskat, potetmel, griljermel, egg og vann)
6 kokte poteter
2 store kokte gulrøtter
4-5 kokte brokkolibuketter
brun saus laget av smør, mel, pepper og vann tilsatt saltfri buljong

Hakk kjøttkaker, poteter og grønnsaker. Lag sausen og varm alt i sausen. Fordel i plastbokser og frys.

Fruktmos (6 mnd), ca 10 porsjoner

500 g (to poser) tørkede aprikoser
8 pærer
1 beger (300 g) økologisk yoghurt naturell

Skyll aprikosene og kok dem 5 minutter. Skrell pærene og del dem i biter. Kok sammen med aprikosene 5-7 minutter. Mos alt i blender sammen med nok kokevann til det blir passe konsistens. Avkjøl og rør inn yoghurt. Fordel i plastbokser og frys.

Fruktmos (8 mnd)

6 røde epler
2 modne mango
250 g (en pose) tørkede aprikoser

Skyll aprikosene i kaldt vann. Skrell eplene. Halvparten deles i små terninger og kokes tre minutter. Del resten av eplene i store biter og kok sammen med aprikosene i 10 minutter. Mos i blender sammen med mango delt i biter. Bland med epleterningene (ikke mos, dette gir noe å tygge på for barnet). Kan også blandes med yoghurt naturell. Fordel i plastbokser og frys.

Fiskeboller i hvit saus (10 mnd), ca 13 porsjoner

12 hjemmelagede fiskeboller
6 poteter
3-4 gulrøtter
et par håndfuller frosne selskapserter
hvit saus av smør, mel og melk, krydret med pepper og revet muskat

Kok potetene og del i små biter. Del gulrøttene i små biter og kok møre sammen med ertene. Del fiskebollene i små biter. Bland alt med sausen. Fordel i plastbokser og frys.

Grønnsakspuré med eple eller pære (2-3 porsjoner, fra 6 mnd)
Denne pureen er stappfull av jern og vitaminer.

1 bukett brokkoli
1 liten potet
1 bit squash
1/2 revet eple

Skjær grønnsakene i biter.
Kok dem i vann i ca. ti minutter, til de er møre.
Mos til passe konsistens.
Tilsett litt revet eple eller pære.

Last edited:
Gryterett med oksekjøtt og eple 7 mnd, ca 2-3 porsjoner

50 g mørt oksekjøtt
2 gulrøtter
½ stangselleri
½ eple
1 ss olje
1 dl vann
litt kruspersille
1-2 kokte poteter

Skjær kjøttet i terninger. Skrell og skjær gulrøttene, sellerien og eplet i store biter. Sett en gryte på middels varme med olje som dekker bunnen. Legg kjøttet i oljen når den er blitt god og varm. Snu kjøttet, og pass på at det ikke blir brunt. Kjøttet skal bli grått. Ta gryten av varmen, og avkjøl noe. Ha i vann, og sett gryten tilbake på platen. La blandingen småputre 10 minutter. Legg i gulrot, selleri og eple. Rør om. Fyll på med litt mer vann i gryten hvis vannet har fordampet. La blandingen koke ca 15 minutter, eller til kjøttet kjennes mørt. Hakk litt persille og la den få et raskt oppkok før du tar gryten av platen. Mos maten i kjøkkenmaskin til passe konsistens. Ha i potet eller dryss tørre brødbiter i gryteretten før servering.

Last edited:
Denne falt ekstra i smak da jeg laget den til storebror:)

Kylling fra Kardemommeby (7mnd), ca 2-3 porsjoner

1 dl vann
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas (eller ½ eple)
1 ss olivenolje (ekstra virgin)
½ ts kardemomme

Kok opp vannet. Skjær kyllingen i terninger. Skjær poteten og gulroten i små biter. Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk.Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt.Hell i olivenolje og kardemomme.Ta gryten av kokeplaten.Mos maten til passe konsistens.

Back
Topp