Opprette konto i andres navn?

^Milla^

Gift med forumet
Er det noen som vet reglene for dette? 

Sambo har fått brev om kreditering 2 måneder på rad nå, der det står de har kreditert 5000 kroner til hans konto fra Lindorff.
Sambo har aldri skaffa seg konto i denne banken, så han dro nedover for å høre hvordan dette har gått til.
De kunne fortelle at Lindorff har laga konto i hans navn, som han åpenbart ikke har disposisjonsrett på. Er penger som han har betalt for en gammel inkassosak sier de.
Ingen annen forklaring..

Noen som vet om dette er lovlig? Er jo ikke et "problem" sånn sett, men kan ikke forstå at de kan gjøre dette? Da tenker jeg på både Lindorff og banken som godkjenner det..
Står også i kontoavtale på banken at OM de tillater å lage konto i en tredje persons navn, skal de sende all informasjon til kontoinnhaver straks en konto er opprettet og kun denne personen har disposisjonsrett.

eneste jeg veit er at når min bestefar skulle opprettekonto til lille mor så måtte han ha tillatelse fra oss og fødselsattesten hennes.....
er litt rart at hvem som helst kan opprette konto i andres navn, trodde de hadde litt bedre rutiner for sånt.... for ellers kan jo hvem som helst opprette konto og disponere som de vil. ikke bra, håper det ordner seg :)

Enig med deg, syns det er veldig spesielt at de kan "gjøre sånn" uten tillatelse fra han. Blir litt skeptisk av en eller annen grunn..hehe

Hvis han har hatt en inkassosak på seg hos lindorff så sier deg seg ganske naturlig at de har en konto i hans navn som det blir betalt til? At penger blir kreditert TIL denne kontoen vil vel si at han har fått penger PÅ kontoen, og da sitter med 5000 i pluss hos dem som han på et vis kan få tatt ut?

Bouncing buttplug skrev:
Hvis han har hatt en inkassosak på seg hos lindorff så sier deg seg ganske naturlig at de har en konto i hans navn som det blir betalt til? At penger blir kreditert TIL denne kontoen vil vel si at han har fått penger PÅ kontoen, og da sitter med 5000 i pluss hos dem som han på et vis kan få tatt ut?

Jeg vet ingenting om hvordan det funker sånn sett, antok pengene som har gått ut fra hans konto til de, skal være i dems navn? altså en lindorff konto, ikke en konto i hans navn? 
Det vi også mener at om det er en konto i hans navn , som det er kreditert penger til, så skal jo det være hans penger. Men han får ikke tatt de ut, og de mener det er dems penger.. 
Vi skjønner det virkelig ikke helt for fikk ikke noe videre forklaring. Men inntrykket vi fikk var at de har laga en konto i hans navn, der de fører pengene som han har betalt inn til, og senere fører tilbake til seg "selv" etterhvert..

hmm.. hørtes rart ut! pappan til sambo skulle opprette en konto til vesla til dåpen.. men den kontoen står fortsatt i hans navn! fordi han kunne ikke opprette konto i hennes navn.. fortsatt ikke ordna det :P

Susa87 skrev:
hmm.. hørtes rart ut! pappan til sambo skulle opprette en konto til vesla til dåpen.. men den kontoen står fortsatt i hans navn! fordi han kunne ikke opprette konto i hennes navn.. fortsatt ikke ordna det :P

hehe ikke alle er like effektive :P

Men har lest det flere plasser jeg også, som du sier , at man ikke kan lage konto "så enkelt" i andres navn. Og om man ikke kan lage konto i barnet sitt, eller barnebarnet sitt navn engang(allfall ikke uten fødselsattest, legitimasjon), så skjønner jeg ikke hvordan noen kan lage en konto i en voksen persons navn, uten samtykke, legitimasjon osv. Og når det først blir gjort så har ikke vedkommende kontoen står i disposisjonsrett over den engang..

Susa87 skrev:

mhm.. syns det hørtes veldig merkelig ut! håper dere finner ut a det!

Får ringe de over helga så kanskje vi får no svar:) Han føler seg ikke særlig komfortabel meg at "hvem som helst" kan lage konto i hans navn i alle fall.

Synes det hørtes veldig rart ut, og hadde ikke blitt serlig blid hadde det vært meg.
Kanskje greit å finne ut i forhold til ligninga og, om han får oppført beløpet som formue?

Hadde ikke gitt meg med det vage svaret dere fikk hvertfall, de må jo kunne svare for seg.

Kontoen er laga i år, mest sannsynlig i løpet av sommern og det er kreditert 5000 denne måneden og 5000 forrige måned. Forrige måned ringte han banken etter å ha fått brevet. De sa det ikke var noen penger på kontoen. Så ringte han nå uka her, da sa de det var 10000 på kontoen, ingen sperringer så han kunne bare ta ut pengene å avslutte kontoen om han ville det. 
Så var han i banken å skulle sjekke ut hele greia, da var det sperringer på den, fordi det var lindorff sine penger osv..

Han er ikke særlig fornøyd han heller,mye tull som skjer over hodet hans.

Back
Topp