Opplevd søskensjalusi?

OH RLY?

Forumet er livet
HVORDAN utartet søskensjalusien seg hos dine, og hvor stor aldersforskjell er det på dem?

Jeg er litt redd for at det skal bli sjalusi her, og har hørt om (kansje her inne?) noen som har gjort skumle ting med småsøskene sine som å putte pinner ned i halsen på dem og slikt.....[:-] skjer sånne mer eller mindre skumle ting normalt sett? har det blitt bedre?

seff ingen unger som har søskensjalusi her inne, bare kos![:D]

gi meg fasiten dah så jeg og slipper det?[:D]

Her er det søskensjalusi, men det er minsten på 16 mndr som ikke er så grei mot søsteren sin. Jeg har hele tiden fokusert på at storesøster aldri skulle få mindre oppmerksomhet etter at minsten kom til, og synes vi klarte det bra med tanke på at minsten hadde kiss og hylte i 5 mndr. Besteforeldrene fikk aldri lov til å fortelle henne at hun var stor og måtte vente eller være snill osv. Altså at det ikke skulle være negativt for henne å være stor.

Men glemte kanskje at det ikke skulle være negativt å være liten heller??? Iallefall er han et troll mot søsteren sin til tider[8D]

ORIGINAL: Inmari

Her er det søskensjalusi, men det er minsten på 16 mndr som ikke er så grei mot søsteren sin. Jeg har hele tiden fokusert på at storesøster aldri skulle få mindre oppmerksomhet etter at minsten kom til, og synes vi klarte det bra med tanke på at minsten hadde kiss og hylte i 5 mndr. Besteforeldrene fikk aldri lov til å fortelle henne at hun var stor og måtte vente eller være snill osv. Altså at det ikke skulle være negativt for henne å være stor.

Men glemte kanskje at det ikke skulle være negativt å være liten heller??? Iallefall er han et troll mot søsteren sin til tider[8D]

[:D][:D] lurt! har ikke tenkt på det jeg heller, men det var jo vettugt faktisk!

jeg passet på at eldstemann ikke følte seg utafor...han var 3 1/2 når han ble storebror

når vi snakket med ham om den nye babyen som skulle kommer brukte vi mye ordet Storbror framfor lillebror...altså at fokuset var på ham...for eks istedet for at vi sa at "lillebror vil trenge mye hjelp i begynnelsen" sa vi "nå når du blir Storebror, kan du hjelpe til med å kose med babyen"
vi sa også at "nå er det ikke lenge før du blir Storebror" (ungikk "nå er det ikke lenge før lillebror blir født")

håper du forstår hva jeg mener...

jeg brukte også å vise ham det programet på framsiden av BV der en kan se magen/babyen som vokser...sa til ham så stor er babyen nå...osv...

vi hadde også fått tak i den leken han hadde ønsket seg mest på den tiden og den fikk han av pappaen dagen Eivind var født...og når han kom på besøk på sykehuset senere passet jeg på å gi ham tid til å vise meg den leken...

jeg hadde også snakket med besteforeldre som kom med presang til Mathias når de ga presanger til den nye babyen...
jeg hadde og noen storebror presanger på lur...

Her har vi til tider en sinna sjalu storesøster. Er 2 år 4 mnd mellom dem.
Men prøver å gjøre jente-ting med henne innimellom, og det har gått seg til veldig de siste mnd.

Back
Topp