Oppkjøring i morgen, HJELP meg!! *OPPDATERT!!!!"

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Jeg er et nervevrak!

Trenger tips til alt. Hvordan takle nervene, hvordan konse best mulig, hvordan kjøre(!), ALT!!!
Hvilke spørsmål fikk dere? Hva måtte dere gjøre? Hvor lenge kjørte dere? Hvilke feil fikk dere?

Hva strøk dere på?

emoticon emoticon

-------------------------------

WOOOP WOOOOOP!!!!
Jeg STOD fader meg!!!
Sensor må ha vært dritings, for jeg STOD!!!!!!!!!!

JEIJ!!!
Jeg har lappen!
*feire med IIIIIS*

jeg fikk spørsmål om dødgang på rattet og hjulbredde tror jeg.. d klarte jeg faktisk :P
 men så strøk jeg på vikeplikten da :P to biler stopper samtidig og jeg velger å kjøre først :P jaja.. sto med glans andre gangen da.

Men du kjører vel ikke opp før du er sikker? Det gjorde ikke jeg ihvertfall. Vikepliktsregler er jo det grunnleggende. Ser du at veien fra høyre har vikepliktsskilt, kjør. Er du på forkjørsvei, kjør. Ellers, stopp for ting fra høyre. Større sjangs for å stå om du stopper enn om du kjører om du er usikker. 

Spørsmål var ang når det utropstegnlyset kom foran i kontrollpanelet. Og det kommer enten om håndbrekk er på eller lekkasje i bremsesystemet.

Såvidt jeg vet hadde jeg ingen feil. Fikk kommentar at jeg kjørte litt sakte nede i byen, men at det egentlig stod i stil med kunnskaper man har som fersk sjåfør, så det var greit. Det var vel det.

Kjenner meg igjen, vår SÅ nervøs. Og jeg er verdens mest nervøse person, så klarer jeg det klarer du det! Jeg sto andre gangen. Bare fokuser på å være rolig og ....fokusert! :) Som sagt her, bedre å stoppe hvis du er usikker enn å kjøre! Prøv å ha oversikten over om du er på forkjørsvei eller ikke. Lykke til!! :)

PS! Ikke les deg grønn på skrekkhistorier på nett, om strenger sensorer og hvorfor folk stryker. Det gjorde meg mye mer nervøs enkli... Legg all energi i å være rolig og oppmerksom. Igjen, lykke til :)

Takk for svar!

Joda, jeg er klar.. sånn sett.
Jeg skulle bare vært enda mer klar. Skulle vel helst vært ferdig utlært.

Jeg kan vikepliktsreglene. Jeg er bare redd jeg skal miste hodet helt i morgen.
Siden det er en treerfeil. 

Nå har jeg vært på en diger parkeringsplass og øvet på lukeparkering. Og parkering 
generelt. Jeg sugde. 
Det lover jo godt for morgendagen.

Hadde dere mye rygging og parkering? 

Gollemor skrev:
Takk for svar!

Joda, jeg er klar.. sånn sett.
Jeg skulle bare vært enda mer klar. Skulle vel helst vært ferdig utlært.

Jeg kan vikepliktsreglene. Jeg er bare redd jeg skal miste hodet helt i morgen.
Siden det er en treerfeil. 

Nå har jeg vært på en diger parkeringsplass og øvet på lukeparkering. Og parkering 
generelt. Jeg sugde. 
Det lover jo godt for morgendagen.

Hadde dere mye rygging og parkering? 

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne vise og fortelle om alle lysene - som jeg kom til å bruke. Sensoren min så ikke så mye på feilene (ville vel gjort det om de var grove?) men heller på helheten. Han kommenterte bare farten/nedbremsinga ol. inn til kryss da jeg var ferdig. Jeg parkerte ikke i det hele tatt(eller..kjørte inn på parkeringsplassen og fikk stoppe rett bak bilene som sto der;p), rygget heller ikke. (Lukeparkering har jeg gjort én gang, og det var når jeg hadde hatt lappen i to år.. :p)

Lykke til!

Men om man svarer feil på spørsmålene man får, stryker man da?
*sitter å venter på oppkjøringstime* :)

Tror ikke du kan stryke selv om parkeringen er litt bob-bob altså...
(bare du ikke bulker da ;-)
Viktigst er vel vikeplikten, som flere nevner her...
Vær observant på skiltene, så går det helt fint!
Jeg hadde en oppvarmingstime med kjørelæreren min og brøt vikeplikten... 30 min før jeg skulle kjøre opp, hehe. Men oppkjøringen gikk fint, og eneste kommentar jeg fikk var at jeg hadde litt dårlig feeling med clutchen... Kvelte bilen noen ganger ja, hehe...

LYKKE TIL! Det går heeelt sikkert bra, tror alle er litt nervøse på en sånn dag;-)

Dette klarer du :)

Masse masse lykke til :)

Når du skal ha oppkjøring så burde du være ganske så klar for det. Bedre med noen kjøretimer ekstra enn å stryke. Lurt å være sikker på alt, skal jo tross alt kjøre i trafikken!

Min oppkjøring gikk med glans, ingenting å klage på :) Fikk spørsmål om å skru på lys bare, som jeg fikk til.
Jeg kjørte opp på bygda og der er det ikke rundkjøringer eller trafikklys. Men må jo kunne det for det, for må jo kjøre i byen en gang uansett :)

Men lykke til!! Ikke tenkt på at du er nervøs, bare tenk at det skal gå fint :)

JEg fikk spørsmål om tillat vekt på tilhenger, og hva som kan skje om man har for sto vekt på hengeren.. Svarte riktig på det, men vet at om du svarer feil, så stryker du ikke ;)

Selve oppkjøringen gikk bra, og uten feil :) Kjør etter forholdene, og pass på vikeplikt.

Du greier det, MASSE lykke til :)

Jeg kjørte opp rett før jul.

Fikk ikke så mange spørsmål, bare to: "Hvordan kan man sjekke om ABS-funksjonen er på?" Og etterpå: "Kan man kjøre videre hvis ABS-en på bremsene ikke virker?"

Det gikk bra med meg, jeg fikk en prikk eller hva det heter fordi jeg tuklet litt med blinklyset i ei rundkjøring, men det var ikke nok til å stryke meg.

Jeg ble bedt om å parkere, men det var å rygge inn på en stor parkeringsplass med én annen bil på, så det gikk bra. Den dag i dag er jeg fortsatt ikke noen røver på å parkere og jeg kan rett og slett ikke parkere hvor som helst, men jeg øver meg på stadig vanskeligere parkeringer når samboeren er med, så jeg blir flinkere og flinkere...

Sensor var rolig og hyggelig og fikk meg til å slappe av.

Jeg var nok ikke så veldig nervøs, rett og slett fordi jeg ikke er så veldig god sjåfør enda. Jeg tenkte som så: "Stryker jeg, så stryker jeg. Da må jeg bare øve mer og prøve igjen. Stryker jeg ikke, så må jeg i hvert fall kjøre forsiktig framover og fortsette å øve meg selv om jeg har fått lappen."

Hvis du ikke ser så alvorlig på det, så blir du kanskje ikke så stressa? Dette er tross alt ikke din siste sjanse.

Ønsker deg lykke til, og håper du får en fin sensor, du også. Kanskje det rett og slett blir hyggelig?

Marte Ingebjørg skrev:
Når du skal ha oppkjøring så burde du være ganske så klar for det. Bedre med noen kjøretimer ekstra enn å stryke. Lurt å være sikker på alt, skal jo tross alt kjøre i trafikken!

Min oppkjøring gikk med glans, ingenting å klage på :) Fikk spørsmål om å skru på lys bare, som jeg fikk til.
Jeg kjørte opp på bygda og der er det ikke rundkjøringer eller trafikklys. Men må jo kunne det for det, for må jo kjøre i byen en gang uansett :)

Tja.. 
Det er nok en ørliten forskjell på å kjøre opp på bygda, og å kjøre opp i trondheim, menneh.

Jeg er klar, som sagt.
Det er laaang ventetid for oppkjøring, og jeg ba læreren gi meg det antall timer han mente jeg behøvde ekstra de siste ukene.
Jeg har ikke hatt noen, hvilket sier meg at han mener jeg er klar.

Men det er det med bilkjøring, at man ikke er ferdig utlært på leeeeeenge, selv om man får lappen. 
Slike prøver liker jeg ikke. Jeg liker prøver jeg vet jeg kan "naile". Slik som teorien. Den var jo dritlett.
Skulle jeg vært like klar for førerprøven, burde jeg ha kjørt i flere år først. Hvilket jeg ikke har. Jeg har ikke sittet bak rattet før oktober 2010. Så jeg føler meg ikke klar-klar, selv om alt og alle mener det motsatte.

Jeg skulle parkere mellom to biler som stod ganske tett. Fikk helt hetta da jeg kom litt nærme den ene bilen, og spurte ganske så vill om jeg kunne få kjøre frem og parkere en gang til (rygging altså). Sensoren bare lo, og sa jeg skulle bare si ifra når jeg følte meg ferdig! ;)
Jeg holdt på å kjøre ned en mann når jeg kjørte i byen :-O (men han spratt plutselig ut i veien når jeg kom rundt hjørne..)

Tenkte jaja, da vet jeg hva jeg skal gjøre bedre neste gang! Men jammen meg så sa sensoren "gratulerer, du har klart det!"

Så du skal ikke tenke at du har strøket om du gjør noen feil, bare fokuser videre og vent på dommen etterpå! :)

Gollemor skrev:
Marte Ingebjørg skrev:

Tja.. 
Det er nok en ørliten forskjell på å kjøre opp på bygda, og å kjøre opp i trondheim, menneh.

Jeg er klar, som sagt.
Det er laaang ventetid for oppkjøring, og jeg ba læreren gi meg det antall timer han mente jeg behøvde ekstra de siste ukene.

Men det er det med bilkjøring, at man ikke er ferdig utlært på leeeeeenge, selv om man får lappen. 
Slike prøver liker jeg ikke. Jeg liker prøver jeg vet jeg kan "naile". Slik som teorien. Den var jo dritlett.
Skulle jeg vært like klar for førerprøven, burde jeg ha kjørt i flere år først. Hvilket jeg ikke har. Jeg har ikke sittet bak rattet før oktober 2010. Så jeg føler meg ikke klar-klar, selv om alt og alle mener det motsatte.

Jeg følte akkurat det samme som deg. Hadde det på samme måte med teorien også. Men prøv å vri det til din fordel. Du trenger å øve mer uansett! Enten du nå får den lappen i lomma eller ikke, så er du langt fra utlært, og du må fortsette å øve deg uansett. Den eneste forskjellen er om du får lov til å begynne å øve deg alene eller ikke. Og du kommer til å klare det til slutt uansett!

Jeg har nå hatt lappen i et halvt år. Har ikke hatt noen uhell, men er fortsatt svært konsentrert når jeg kjører. Føler det er lenge igjen før jeg kan kalle meg en dreven sjåfør.

Sonja Borge skrev:
Gollemor skrev:
Marte Ingebjørg skrev:

Tja.. 

Jeg er klar, som sagt.

Jeg følte akkurat det samme som deg. Hadde det på samme måte med teorien også. Men prøv å vri det til din fordel. Du trenger å øve mer uansett! Enten du nå får den lappen i lomma eller ikke, så er du langt fra utlært, og du må fortsette å øve deg uansett. Den eneste forskjellen er om du får lov til å begynne å øve deg alene eller ikke. Og du kommer til å klare det til slutt uansett!

Jeg har nå hatt lappen i et halvt år. Har ikke hatt noen uhell, men er fortsatt svært konsentrert når jeg kjører. Føler det er lenge igjen før jeg kan kalle meg en dreven sjåfør.

Ja, sånn jeg ser det, så betyr lappen at jeg endelig kan øvelseskjøre med min samboer! Jeg gleder meg selvsagt til å kjøre på butikken alene, og kanskje besøke venner i andre byer uten å være avhengig av ham.. Men mest av alt ser jeg frem til å bli flinkere ved å kunne ha han som veileder. Det har jeg ikke hatt, pga at lappen hans røk for noen år siden. Ikke lov å øvelseskjøre med ham før det har gått 5 år. Får jeg derimot lappen, kan han (som har lært av sine feil og blitt en trygg og rolig sjåfør) veilede meg til å bli flinkere.

Back
Topp