Oppkalling

Sanndy

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
FebbisBebbis2021 ❄️
Har dere oppkalt barna deres etter noen? Og hvem?
Eller/og skal dere oppkalle babyen etter noen? Har dere noen navn som går igjen i familien? :)
Vi har ikke oppkalt sønnen vår og kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller. Men Andreas/André er et navn som går veldig mye igjen på pappas side av familien (farfar het det) og mange heter det enten til fornavn eller mellomnavn.

Min førstefødte er oppkalt etter sin oldefar, men har ingen planer om oppkalling på neste :)

Våre tre er alle oppkalt. Eldste etter min morfar og samme mellomnavn som faren sin. Mellomste etter mannens farmor og samme mellomnavn som mormoren sin. Yngste etter mannens oldefar og min mormor (mannsversjonen av hennes mellomnavn). Ble tungvint forklaring dette, men..;)

Jenta mi på 8år er oppkalt helt tilbake til min oldemor. Sofie. Mormor het Sofie, mamma heter Sofie og søstern min. Mitt barn heter Tuva-sofie. Blir ikke noe oppkalling denne gange .

Min gutt nr. 2 er oppkalt etter min oldefar. Jeg er selv, med både fornavn og mellomnavn, oppkalt etter min oldemor. Hvis vi får jente denne gangen, så håper jeg mannen går med på å gi henne samme mellomnavn som meg. Tror ikke det blir oppkalling igjen hvis det blir gutt denne gangen :)

Vi har snakket om å oppkalle babyen etter min morfars familie, eller min oldemor :happy: Har ikke helt bestemt oss ennå, men blir spennende å de hva vi ender opp med :happy:

Min sønn fikk to navn, det som på svensk kalles fornavn og tiltalsnavn. Fornavnet brukes ikke i det daglige, vi kaller ham kun med tiltalsnavnet. Fornavnet er Lars, og han fikk det fordi både hans far, farfar, oldefar og tippoldefar har/hadde det som fornavn. Litt forvirrende her i Norge hvor fornavn er det vi vanligvis bruker, men det betydde mye for samboeren at vi gjorde det på den måten. Jeg var ikke så giret på det. Det er et navn på papiret, og de eneste gangene jeg hører det er når han blir ropt opp på f.eks. legekontoret.

Min sønn fikk to navn, det som på svensk kalles fornavn og tiltalsnavn. Fornavnet brukes ikke i det daglige, vi kaller ham kun med tiltalsnavnet. Fornavnet er Lars, og han fikk det fordi både hans far, farfar, oldefar og tippoldefar har/hadde det som fornavn. Litt forvirrende her i Norge hvor fornavn er det vi vanligvis bruker, men det betydde mye for samboeren at vi gjorde det på den måten. Jeg var ikke så giret på det. Det er et navn på papiret, og de eneste gangene jeg hører det er når han blir ropt opp på f.eks. legekontoret.

Gøy å gjøre det litt forskjellig fra det vanlige her :-)
Har et søskenbarn som bruker navnet sånn at det er kun "mellomnavnet" som er i bruk :-)

Jes ønsket å kalle opp førstemann, men mannen var ikke så gira, og ikke fant vi noen navn vi likte heller, SÅ da ble det bare valgt et navn vi likte.
Det blir nok ikke noe oppkalling denne gangen heller tror jeg. Jeg har nok et ønske om det blir jente, men vi får se hva som skjer.

Min nr 2 er oppkalt etter min farmor, og det har blitt såå hjertelig tatt imot! Vurderer det til lille nå også, men vet ikke helt hvilke navn det vil stå mellom i så fall. Jeg er selv oppkalt og har et navn som går igjen mye i familien vår.

Back
Topp