Oppkalling?

Lodviss

Elsker forumet
Jeg lurer på hvor mange vi er som har kalt opp småtrollene våre?? (evt. hvorfor vi valgte å kalle opp akkurat denne personen... [:)])

Ikke oppkalt her. Verken jeg eller sambo ville at Oliver skulle bli oppkalt etter noen.

Vi har oppkalt etter min farfar, Jesper Marthinius' oldefar. Er mellomnavnet som er oppkalling.
Har alltid syntes at det navnet var så fint. Jeg ville helst ha det som fornavn, men det ville ikke mannen min. Så da ble det som mellomnavn i stedet. Jeg bruker ofte begge navnene, skriver (stort sett) alltid begge navnene hans.

Kanskje en sær interesse, men men!! [:D]

Alma er oppkalt etter sin oldemor på farfaren sin side. Hun ble bare 50 år gammel, så ingen av oss har møtt henne. Men hun tok alle sine 3 ungkarsbrødre i hus, og tok vare på dem samtidig som hun var alene med farfaren da han var liten. Mannen hennes tok selvmord, og prøvde å ta hun og barnet med seg. Heldigvis kunne hun ikke være med på denne aktuelle hytteturen, og dermed slapp hun og barnet fra det med livet. Dette var når farfaren var nesten 1 år gammel.

Hun arbeidet på et sykehjem, og jobbet frivillig på kveldstid. Hun besøkte dem som satt alene, uten familie. En fantastisk person som vi ønsker å gi den oppmerksomheten hun fortjener - selv om hun ikke er blant oss lengre. Men hennes brødre setter umåtelig stor pris på det, og også farfaren... + at vi syns at Alma er et nydelig fint navn. Gammelt, men fint! [;)] (om jeg får si det selv!![:D])

Jr er oppkalt etter bestefaren og faren sin.. bestefaren heter Tom Terje og pappan heter Tom Kenneth.. Aryan er for å ha få dobbletnavn.. tom kenneth vill gjerne at sønnen skulle få navnet tom. meeeen jeg eksen min før tom kenneth heter tom erik og ble kalt tom så det måtte bli dobbletnavn.. Aryan er etter meg A er min forbokstav.. betyr adel,edel, helten og er fra sanskrit(sanskrift..) Betyr også arisk på engelsk,men det fant vi ut etterpå.. er jo sant så why not..
er veldig fornøyd:)

ble litt langt detta... og rotete.. men men..

Han er oppkalt etter tippoldefaren sin, sambos oldefar.
Han var en sterk mann som klarte alt selv.
Rodde på havet hver dag, rodde til Bergen osv.
Han hadde store sterke armer og hender.
Døde når sambo var 9 år. Men han var den store helten.

Vesla vår heiter Johanna. Er først og fremst siden eg synes det er eit fint navn, men eg ville ho skulle ha eit "familienavn". Eit navn som betyr noko for oss, og ikkje berre eit som var tatt ut av det blå. Svigermor heiter Johanne til mellomnavn og ho er eit fantastisk menneske, så ho er i hovudsak kalla opp etter ho. I tillegg heter oldeforeldrene til vesla John og Anna (de er døde nå) men dei var også viktige for sambo. Alt i alt er det mange varianter av det navnet i hans familie, og litt i min så då blei det det navnet [:)]

Ole er av navnet til min svigerfar/far til sambo, Andreas er etter bestefar til sambo.. sambo er også oppkalt etter sin bestefar (André av navnet Andreas).

ORIGINAL: aska83

Vesla vår heiter Johanna. Er først og fremst siden eg synes det er eit fint navn, men eg ville ho skulle ha eit "familienavn". Eit navn som betyr noko for oss, og ikkje berre eit som var tatt ut av det blå. Svigermor heiter Johanne til mellomnavn og ho er eit fantastisk menneske, så ho er i hovudsak kalla opp etter ho. I tillegg heter oldeforeldrene til vesla John og Anna (de er døde nå) men dei var også viktige for sambo. Alt i alt er det mange varianter av det navnet i hans familie, og litt i min så då blei det det navnet [:)]

Hehe, da kunne det faktisk ikke bli noe annet enn Johanna! [:D] Men et kjempefint navn er det jo også! [:)]

ORIGINAL: pannekaka

tilfelldig at han ble "oppkalt" etter oldefaren sin

Syns det er et veldig fint navn gutten din har! Kanskje litt dumt spm, men uttaler dere det Ola-us, eller Olaus som Olaug viss du fatter...[8D] Har aldri hørt det navnet før [:D]

Veni Ovea heiter Ovea fordi me trengte et navn som passa til Lava Olea.... Hadde mange forslag til navn nr 2 heilt til sambo fant opp Ovea (pappa heiter Ove), så da var me jo kjempe fornøgde med oss sjølv [8D]

Nei, vi har ikke oppkalt han etter noen, men har fått sp.mål i ettertid om han er oppkalt etter mine foreldre som heter Kjetil og Ester (= Eskil) hehe

stemte på snuppa ej. ho er ikke oppkalt etter noen, men burde kansje det, siden ho er født på mormora å tippoldemora sin bursdag. lure på om mamma er oppkaldt etter si mormor. men ej å sambo hadde allerede bestemt navn.

men gutten min er direkte oppkalt, mellomnavnet som er oppkalt. fra faren å tilbake til tippoldefaren har de alle mikal som mellomnavn, å må nevnes at mikal er et navn ej alltid har likt veeeeldi godt=) derfor

ORIGINAL: mammajuli/oktober

Ingen av våre barn er oppkalt etter noen.

Her er han direkte oppkalt etter oldefaren sin. Vi valgte det fordi vi likte navnet veldig godt, og det har vært i familien til sambo i mange generasjoner [:)]

ORIGINAL: Almasmamma

tilfelldig at han ble "oppkalt" etter oldefaren sin

Syns det er et veldig fint navn gutten din har! Kanskje litt dumt spm, men uttaler dere det Ola-us, eller Olaus som Olaug viss du fatter...[8D] Har aldri hørt det navnet før [:D]

så hyggelig å høre.. blir like overrasket hver gang noen sier at de liker det [:D] uttales ola-us.. ei venninne trodde i hele 5 mnd at det va på den andre måten :P mamma som påvirket meg etter hun hadde sett det på en postkasse hver vi bor for hun trodde også først at det var på den ikke riktige måten [:D]

Regna me det var Ola-us! [:D] D va absolutt det fineste! Overraska når noen liker det? Hvem kan ikke like det?? [:)]

Henrik er sånn halveis oppkalt etter oldefaren sin. Han heter henry, d syntes j var så gammeldags at j nekta [:D] Så da ble d en modernisering av d navnet.
Adrian er ikke oppkalt etter noen. Mannen min lurte på om j ville bruke oldefedrene på min side sine navn, men de er så lite flatterende at d var ikke aktuelt [:D] [8D]

Adrian har samme andre navn som pappa'n sin,de har Louis..Slektsnavn på den siden[:)]
Julie har Alida som andre navn,og det har hun fått etter gammeltanten min..Hun hadde det som andrenavn og jeg har alltid likt det navnet[:)][:)]

Halvor er oppkalt etter min pappa som het Tor Halvor ?. Han døde i 2005. Han igjen var oppkalt etter sin bestefar. Så Halvor er oppkalt etter morfaren sin og oldefaren sin! :)

begge er oppkalt

elise er oppkalt etter mamma som heter hanne elise
håkon er oppkalt etter pappaen til samboer som het håkon

Back
Topp