Opphavsrett. Kopiere osv..

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
En liten diskusjon i vennegjengen. Og vi fant ut at vi egentlig er nokså usikre på opphavsrett av åndsverk osv.

Har dere svar på det?

Venninne av meg kom med følgende spm:

Hvis man har tatt bilder hos en fotograf. Også bestilt og fått bilder. Så er det noen i familien som har tatt bilde av det du har på veggen og så kopiert bildet selv for å ha på veggen sin. Lov eller ikke lov? Noen paragrafer å vise til?
 
Jeg tenker jo at det fortsatt er deres bilde, at de burde spørre dere før man gjør slik. Men jeg har ikke noe å vise til, bare var det jeg tenkte :)
Edit: ser at jeg misforstod spørsmålet :p
 
Last edited:
Vel, de fleste fotografer vannmerker jo bildene? Hvis vannmerket blir med så er det null stress. Kan høre med en venn av meg som er fotograf!

Red:
Fikk til svar at bildet er fotografens eiendom, det er lov for privat bruk og i utgangspunktet er det greit å spørre.
Det blir ULOVLIG når man forsøker å selge det eller tjene penger på det
 
Last edited:
Vel, de fleste fotografer vannmerker jo bildene? Hvis vannmerket blir med så er det null stress. Kan høre med en venn av meg som er fotograf!

Red:
Fikk til svar at bildet er fotografens eiendom, det er lov for privat bruk og i utgangspunktet er det greit å spørre.
Det blir ULOVLIG når man forsøker å selge det eller tjene penger på det
Signerer denne.
 
En liten diskusjon i vennegjengen. Og vi fant ut at vi egentlig er nokså usikre på opphavsrett av åndsverk osv.

Har dere svar på det?

Venninne av meg kom med følgende spm:

Hvis man har tatt bilder hos en fotograf. Også bestilt og fått bilder. Så er det noen i familien som har tatt bilde av det du har på veggen og så kopiert bildet selv for å ha på veggen sin. Lov eller ikke lov? Noen paragrafer å vise til?
Litt usikker på hva du spør om, så må bare spørre litt :) Dette er noen som har vært hos fotograf og tatt bilde av familien sin, og så er det andre i familien som tar et bilde av bildet og printer det opp til seg selv for å ha på veggen?
Og sånn jeg tolker spørsmålet er du usikker på om dette bryter med opphavsretten til fotografen?
 
Litt usikker på hva du spør om, så må bare spørre litt :) Dette er noen som har vært hos fotograf og tatt bilde av familien sin, og så er det andre i familien som tar et bilde av bildet og printer det opp til seg selv for å ha på veggen?
Og sånn jeg tolker spørsmålet er du usikker på om dette bryter med opphavsretten til fotografen?

Ja. Det venninna mi lurte på var om det er lov å kopiere bildet privat. Fordi hun selv bestilte flere bilder av fotografen for å gi til flere i familien. Og plutselig fant ut at noen i familien hadde skrevet ut bildet de tok av bildet som han på veggen selv. Venninna mi mente at det var sånn at skulle de ha fler bilder måtte de bestille hos fotografen. Og ikke kopiere selv
 
Ja. Det venninna mi lurte på var om det er lov å kopiere bildet privat. Fordi hun selv bestilte flere bilder av fotografen for å gi til flere i familien. Og plutselig fant ut at noen i familien hadde skrevet ut bildet de tok av bildet som han på veggen selv. Venninna mi mente at det var sånn at skulle de ha fler bilder måtte de bestille hos fotografen. Og ikke kopiere selv
Det er jo det som er etisk å gjøre, bestille hos fotografen slik at fotografen faktisk får det han eller hun fortjener for jobbe.
 
Ja. Det venninna mi lurte på var om det er lov å kopiere bildet privat. Fordi hun selv bestilte flere bilder av fotografen for å gi til flere i familien. Og plutselig fant ut at noen i familien hadde skrevet ut bildet de tok av bildet som han på veggen selv. Venninna mi mente at det var sånn at skulle de ha fler bilder måtte de bestille hos fotografen. Og ikke kopiere selv
Okei, jeg skjønner :) Vet det er veldig ulik praksis hos fotografer der. Om man får filer med bildene etter fotografering står man fritt til å bruke de som man vil, men om man ikke har fått filene og har fått beskjed om at om man vil ha flere bilder må man bestille via fotograf vil jeg tro at å kopiere bildet ikke er helt innafor.
 
Se slik på det:
Når jeg kjøpte bhg bilder fra fotograf, så valgte jeg å kjøpe filene fremfor å kjøpe bilder, da står jeg selv helt fritt til å trykke opp bildene til så mange og hvem jeg selv vil.
Men om jeg bare hadde kjøpt et bilde, tatt bilde av det og gitt til noen andre. Hadde saken vært en annen. For da tilhører filene fortsatt fotografen.
 
Tror neppe jeg vil havne i en sånn problemstilling....har vel kun bilde av barna på veggen og vil noen i familien ta et bilde av bilde så samma for meg ... tror neppe venner og mindre kjente vil ta bilde av bildene mine haha...

Tenker også at det er vel noe folk spør om er greit, sier de nei. Så aksepterer man det. Så egentlig bør det ikke bli noe problemstilling eller være behov for noe paragrafer ...
 
Nettopp på grunn av dette går jeg kun for pakker der jeg får rettighetene til bildene. Om du ikke har gjort det, men i stedet kjøpt enkeltbilder så er det fotografen som har rettighetene til bildene
 
Synes det er utrolig sært å ta bilde av et bilde og henge det på egen vegg. Kvaliteten kan da ikke bli så god,og hvorfor ikke bare spørre om de kan få et bilde?
 
Det kommer an på hva som står i avtalen mellom fotografen og den som betalte for bildet/bildene :) Bryllupsbildene våre står vi fritt til å dele med andre, men hvis det skal publiseres ønsker fotografen å bli kreditert (naturlig nok). Men vi står fritt til å printe det ut så mange ganger vi vil, og dele med hvem vi vil.

Enkelte fotografer gir jo ikke ut selve datafilen av bildet, og beholder alle rettighetene for å forstørre bildene (printe ut). Det er noe helt annet... Sjansen er selvsagt liten for å bli tatt i å kopiere bildene hvis man har de hjemme på veggen, men man har i teorien ikke lov.
 
Back
Topp