Oppgitt av NAV

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Djiz. Har fått innvilget permisjonssøknaden min. Men er nå sykemeldt. Min permisjon starter fra og med 20.januar. I henhold til turnusen min har jeg fri tirsdag 19.januar. Derav ba jeg kun om sykemelding til og med 18.januar.

I dag snakker jeg med NAV. Og de henger seg opp i. Ja, hva skjer den 19. januar? Hva jeg ville gjøre med den dagen???

Jeg sier at jeg har jo fri den dagen, så det skjer jo ingenting. Jammen da burde jeg få tak i legen og få sykemelding for 19.januar også. Eller så måtte jeg ta en dag med ulønnet permisjon. Så sier jeg at jeg tenkte bare å ikke gjøre noen ting. At da er jeg vel i teorien "friskmeldt" og tilbake på jobb den ene dagen da.. Siden jeg har fri læll liksom. Njeeei, da ville arbeidsgiveren min tape noen penger - så det ville de nok ikke.

Jeg bestiller virkelig ikke legetime, eller ringer ned og lager DET papirkaoset for 1 jæ*la dag altså. Da må jeg jo evt få tak i ny sykemelding, levere denne delen til arbeidsgiver for 1 dag.. Få arbeidsgiver til å sende til lønningskontoret, som skal sende inn til NAV.. Nei vet du hva. Og ulønnet permisjon i 1 dag?? Må vel søke om det også da eller?

Fatter ikke hvorfor jeg ikke bare kan la det surre og gå? Skjønner ikke hvilke penger arbeidsgiver skal tape på at jeg ikke er sykemeldt den ene dagen heller? Så mye styr for 1 dag liksom. ÅÅÅH.

Ja, arbeidsgiver taper penger på det, og strengt tatt så er det en telefon, et legebesøk og en tur på jobb for deg, evnt kan du poste sykmeldingen? Det er en mnd til og det er snakk om en dag..? Ikke for å være sånn, men jeg tror ikke helt du skjønner hvor godt vi faktisk har det. Er ikke mange andre steder i verden du hadde blitt møtt med velvilje og full sykpengeutbetaling, for å si det slik.

Haha... Jeg må jo bare le :p tenk å henge seg opp i det a? Her måtte hele søknaden sendes på nytt fordi arbgiver sendte inntektsopplysningene en dag for sent, da er de jo ikke gyldige... Men de hadde registrert dem da... Er det mulig

Ja, arbeidsgiver taper penger på det, og strengt tatt så er det en telefon, et legebesøk og en tur på jobb for deg, evnt kan du poste sykmeldingen? Det er en mnd til og det er snakk om en dag..? Ikke for å være sånn, men jeg tror ikke helt du skjønner hvor godt vi faktisk har det. Er ikke mange andre steder i verden du hadde blitt møtt med velvilje og full sykpengeutbetaling, for å si det slik.
Forstår ikke helt hvorfor arbeidsgiver skal tape penger på det heller. At jeg ikke er sykemeldt den ene dagen. Joda, jejg forstår helt fint hvor godt vi har det - men jeg tenker at dersom arbeidsgiver har et problem - så bør vel de si fra. Er jo tusen løsninger på det der. Jeg kan avspasere, jeg kan ta en feriedag, jeg kan ta permisjon uten lønn - dersom kommunen mener jeg ikke kan være "frisk" den ene dagen. Men regner jo med at DE sier fra til meg. Ikke at jeg må passe på at ikke kommunen her evt taper en tusenlapp på meg. Som jeg ikke en gang forstår hvorfor de skal gjøre. Jeg tenker at de som har problemet, bør jo si fra eventuelt.
Om kommunen hadde ringt og sagt de fikk et problem, så skal jeg gladlig ta den dagen som fri uten lønn altså. Synes ikke 1 dag er verdt legebesøk, sende inn papirer til arbeidsgiver, som sender inn til lønn, som sender inn til nav - og så må lønn igjen sende NYTT sånn inntektsopplysningsskjema for sykemeldingsperioden fordi at papirene nå ble endret med 1 dag. Nei vetduhva.

Forstår ikke helt hvorfor arbeidsgiver skal tape penger på det heller. At jeg ikke er sykemeldt den ene dagen. Joda, jejg forstår helt fint hvor godt vi har det - men jeg tenker at dersom arbeidsgiver har et problem - så bør vel de si fra. Er jo tusen løsninger på det der. Jeg kan avspasere, jeg kan ta en feriedag, jeg kan ta permisjon uten lønn - dersom kommunen mener jeg ikke kan være "frisk" den ene dagen. Men regner jo med at DE sier fra til meg. Ikke at jeg må passe på at ikke kommunen her evt taper en tusenlapp på meg. Som jeg ikke en gang forstår hvorfor de skal gjøre. Jeg tenker at de som har problemet, bør jo si fra eventuelt.
Om kommunen hadde ringt og sagt de fikk et problem, så skal jeg gladlig ta den dagen som fri uten lønn altså. Synes ikke 1 dag er verdt legebesøk, sende inn papirer til arbeidsgiver, som sender inn til lønn, som sender inn til nav - og så må lønn igjen sende NYTT sånn inntektsopplysningsskjema for sykemeldingsperioden fordi at papirene nå ble endret med 1 dag. Nei vetduhva.

Arbeidsgiver taper på det fordi de ikke får refundert sykepenger den siste dagen. Dette kan være noen tusen, litt avhengig av hva dubgar i lønn.

De trenger ikke sende inn nytt inntektskjema fordi du blir sykemeldt en dag lenger. De trenger kun å sende inn del c og d til nav. Få legen til å lage en sykemelding kun for den ene dagen i stedet for å lage en ny for den samme perioden med en dag ekstra.

De fleste legekontor kan du ringe til, så vil de sende det til deg per post. Da opplyser du bare arbeidsgiver om at de vil motta en ny sykemelding også sender du den per post når du mottar den.

Nav er helt håpløse dessverre.Kunne skrevet side opp og ned om de(det meste negativt...)For en lykke den dagen j slipper ha med de å gjøre assa!!

Arbeidsgiver taper på det fordi de ikke får refundert sykepenger den siste dagen. Dette kan være noen tusen, litt avhengig av hva dubgar i lønn.

De trenger ikke sende inn nytt inntektskjema fordi du blir sykemeldt en dag lenger. De trenger kun å sende inn del c og d til nav. Få legen til å lage en sykemelding kun for den ene dagen i stedet for å lage en ny for den samme perioden med en dag ekstra.

De fleste legekontor kan du ringe til, så vil de sende det til deg per post. Da opplyser du bare arbeidsgiver om at de vil motta en ny sykemelding også sender du den per post når du mottar den.
NAV måtte ha nytt inntektsskjema for sykemeldingen, selvom jeg nettopp hr levert inntektsskjema i forbindelse med søknaden om foreldrepenger. :\

Vet ikke helt hva jeg skal svare jeg, er ganske uenig med deg og mener at du plikter å gjøre din del av jobben og sørge for at arbeidsplassen din ikke taper penger på deg - men det får bli en sak mellom deg og dem - regner med de tar en prat med deg når de oppdager hva som har skjedd, om de finner de nødvendig. Så får du heller ta en tordentale da. Jeg er selv ansatt i kommunen og hadde gjort mitt for å unngå det der. Som sagt: vi skal bare over til nabolandet før sykmeldte kun får 80 - 60 % av lønna og det samme gjelder svangerskapspermisjon.
Selv om du tilsynelatende ikke hefter deg med en dags tapt inntekt så er ikke kommunene i Norge gjort av penger. Og nei, det blir feil at folk skal ha som jobb å si fra til deg om saker du bør ha orden på selv.

Vet ikke helt hva jeg skal svare jeg, er ganske uenig med deg og mener at du plikter å gjøre din del av jobben og sørge for at arbeidsplassen din ikke taper penger på deg - men det får bli en sak mellom deg og dem - regner med de tar en prat med deg når de oppdager hva som har skjedd, om de finner de nødvendig. Så får du heller ta en tordentale da. Jeg er selv ansatt i kommunen og hadde gjort mitt for å unngå det der. Som sagt: vi skal bare over til nabolandet før sykmeldte kun får 80 - 60 % av lønna og det samme gjelder svangerskapspermisjon.
Selv om du tilsynelatende ikke hefter deg med en dags tapt inntekt så er ikke kommunene i Norge gjort av penger. Og nei, det blir feil at folk skal ha som jobb å si fra til deg om saker du bør ha orden på selv.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor arbeidsgiveren hennes vil tape penger når hun egentlig ikke skulle jobbe den dagen? Da skal hun jo uansett ikke ha lønn den dagen. Forstår tankegangen til Lillemor her, hun har jo uansett fri dagen før permisjonen begynner, så hvorfor "jukse" og late som hun fortsatt er syk og få sykemelding? (for å sette det på spissen) Hadde hun skulle jobbe den dagen hadde hun jo gjort det hvis hun var frisk og ikke sykemeldingen var gyldig lenger. Men jeg har kanskje misforstått situasjonen?

Er enig med deg i at om arbeidsgiver taper penger på det så må det løses enten ved sykemelding eller noe annet som ulønna permisjon. Men siden hun jo i utgangspunktet har fri så taper de vel ikke noe, man får jo ikke lønn når man har fri? Min arbeidsgiver taper ikke penger på at jeg ikke er sykemeldt på en søndag når jeg likevel skal jobbe på mandag. Men jeg tenker kanskje feil? Er litt forvirret her.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor arbeidsgiveren hennes vil tape penger når hun egentlig ikke skulle jobbe den dagen? Da skal hun jo uansett ikke ha lønn den dagen. Forstår tankegangen til Lillemor her, hun har jo uansett fri dagen før permisjonen begynner, så hvorfor "jukse" og late som hun fortsatt er syk og få sykemelding? (for å sette det på spissen) Hadde hun skulle jobbe den dagen hadde hun jo gjort det hvis hun var frisk og ikke sykemeldingen var gyldig lenger. Men jeg har kanskje misforstått situasjonen?

Er enig med deg i at om arbeidsgiver taper penger på det så må det løses enten ved sykemelding eller noe annet som ulønna permisjon. Men siden hun jo i utgangspunktet har fri så taper de vel ikke noe, man får jo ikke lønn når man har fri? Min arbeidsgiver taper ikke penger på at jeg ikke er sykemeldt på en søndag når jeg likevel skal jobbe på mandag. Men jeg tenker kanskje feil? Er litt forvirret her.

Det avhenger litt av hvorfor man har fri den dagen.

Folk som jobber skift/turnus f.eks og har fri basert på siktplanen sin får betalt for disse dagene selv om de ikke er på jobb da de har innarbeidet seg rett på fri.

Et annet eksempel er hvis man bruker en feriedag og har blitt trukket alle ferieukene samme måned som man fikk utbetalt feriepengene sine. Da får man full lønn denne dagen siden ferie alt er trukket tidligere.

Med andre ord har man lønn denne dagen selv om man har fri, og ved en sykemelding får arbeidsgiver refundert sykepengene. Man kan selvfølgelig tenke at det er jo kun en dag det er snakk om, man har firmaet mange ansatte ksn det bli snakk om en del tusen i løpet av et år hvis det er flere slike situasjoner.

Håper det var litt oppklarende :)

Med mindre du er timeansatt/jobber akkord så har du jo en fastlønn som fordeles på alle dager i mnd, uavhengig av om du jobber fast alle dager eller har turnus/flexitid. Altså må arbeidsgiver betale for deg den dagen, og det blir et par-tre tusenlapper brutto.

Når du er sykmeldt betaler arbeidsgiver fraværet ditt de første 14-16 dagene, deretter tar NAV over.

Jeg tenker vel også litt som Lillerose skriver. At jeg har jo fri den dagen, og da var det ikke naturlig å be om sykemelding for dager jeg likevel ikke skulle møtt på jobb liksom. Så jeg mener ikke jeg har gjort noe galt her. Og mener derfor at de som eventuelt har et problem med ordningen (som jo evt må være kommunen som arbeidsplass), får spørre meg om denne dagen.

Jeg tenker; jeg er sykemeldt. Jeg har skaffet sykemelding for de dagene jeg skulle vært på jobb. Jeg har levert papirer, og til og med minnet lønningskontoret på at de må sende inn inntektsopplysningsskjema i forbindelse med sykemeldingen - som NAV trenger for at de skal kunne betale tilbake til kommunen. Om kommunen har problemer utover dette - så får de ta en tlf eller sende meg en epost med hva problemet dems er - så skal jeg sponse de med de 1000-1500kr jeg taper på å ta det som ulønnet permisjon. Men å sette himmel og jord i bevegelse for å få sykemelding for en dag jeg likevel ikke skulle møtt på jobb, hos en lege jeg kun har møtt i forbindelse med denne sykemeldingen - det gjør jeg bare ikke. Jeg var så ufattelig lettet over at han var grei og ga meg sykemelding for hele perioden i utgangspunktet, og jeg slapp å sitte på det legekontoret med nerver for å måtte tilbake på jobb flere ganger - så mer styr med sykemelding komme rjeg ikke til å gjøre.

De som ønsker penger fra noen, pleier som regel å være flinke til å kreve dem inn også. Så forventer at lønningskontoret som har mailadressen min - klarer å sende en epost dersom de ønsker en annen løsning enn hva som er tilfellet nå..

Det avhenger litt av hvorfor man har fri den dagen.

Folk som jobber skift/turnus f.eks og har fri basert på siktplanen sin får betalt for disse dagene selv om de ikke er på jobb da de har innarbeidet seg rett på fri.

Et annet eksempel er hvis man bruker en feriedag og har blitt trukket alle ferieukene samme måned som man fikk utbetalt feriepengene sine. Da får man full lønn denne dagen siden ferie alt er trukket tidligere.

Med andre ord har man lønn denne dagen selv om man har fri, og ved en sykemelding får arbeidsgiver refundert sykepengene. Man kan selvfølgelig tenke at det er jo kun en dag det er snakk om, man har firmaet mange ansatte ksn det bli snakk om en del tusen i løpet av et år hvis det er flere slike situasjoner.

Håper det var litt oppklarende :)
Så mye kunnskaper du har om dette! :)

Jeg tenker også at dette er regler jeg ikke kan noe om. Jeg vet ikke en gang hva jeg selv har krav på i form av sånne F1, F2, F3-dager osv. som de opererer med i denne turnusverdenen jeg arbeider i. Så jeg tar imot det jeg får av fridager, og hva jeg har krav på og ikke - aner jeg ikke. Så å vite hva KOMMUNEN har krav på, ikke krav på, og hva som koster dem penger og ikke i forhold til meg - vet jeg enda mindre om. :p Min nærmeste leder har også 0 kunnskaper om dette med hvordan foreldrepermisjon fungerer, skjemaer som skal til osv. så når jeg har spurt henne om ting i forbindelse med dette har hun ikke peil selv. Så de som har peil på sitt fagfelt ang økonomi/krav/ikke krav osv. får passe på dette tenker jeg. Jeg anser det slettes ikke som min jobb å skulle kunne NAV-systemet og lønningskontorets rutiner og hva de får betalt tilbake for/ikke betalt tilbake for, hva de plikter å sende inn/ikke skal sende inn. Jeg forventer at da tar lønningskontoret kontakt med meg hvis de ikke ønsker å tape disse pengene - så skal jeg da være superbehjelpelig med en løsning - eller så går det slik jeg nesten regner med det går, at ingen andre enn NAV egentlig har styr på en dritt, og dette forbigår i stillhet.

Men jeg tar ikke uoppfordret kontakt med de heller for å tilby å gi de en dag med ulønnet permisjon. Selvom jeg er lykkelig for dette fantastiske velferdssystemet vi har - så tenker jeg også at kan jeg spare de 1500kr, så vil JEG heller spare dem - enn at kommunen skal spare dem. Som sagt, spør de - så gir jeg det lett bort. Men hvis ingen bryr seg, så lar jeg det forbigå i stillhet selv og. De som har interesse av å få inn penger, pleier som sagt å være ivrig på det. :p

Hadde det ikke vært for at JEG kontaktet NAV selv igår med et spørsmål om inntektsopplysningsskjema hadde jeg ikke en gang visst om at det var noen issues med denne dagen. Så jeg tenker at dette "vet jeg fortsatt ikke noe om".

Så mye kunnskaper du har om dette! :)

Jeg tenker også at dette er regler jeg ikke kan noe om. Jeg vet ikke en gang hva jeg selv har krav på i form av sånne F1, F2, F3-dager osv. som de opererer med i denne turnusverdenen jeg arbeider i. Så jeg tar imot det jeg får av fridager, og hva jeg har krav på og ikke - aner jeg ikke. Så å vite hva KOMMUNEN har krav på, ikke krav på, og hva som koster dem penger og ikke i forhold til meg - vet jeg enda mindre om. :P Min nærmeste leder har også 0 kunnskaper om dette med hvordan foreldrepermisjon fungerer, skjemaer som skal til osv. så når jeg har spurt henne om ting i forbindelse med dette har hun ikke peil selv. Så de som har peil på sitt fagfelt ang økonomi/krav/ikke krav osv. får passe på dette tenker jeg. Jeg anser det slettes ikke som min jobb å skulle kunne NAV-systemet og lønningskontorets rutiner og hva de får betalt tilbake for/ikke betalt tilbake for, hva de plikter å sende inn/ikke skal sende inn. Jeg forventer at da tar lønningskontoret kontakt med meg hvis de ikke ønsker å tape disse pengene - så skal jeg da være superbehjelpelig med en løsning - eller så går det slik jeg nesten regner med det går, at ingen andre enn NAV egentlig har styr på en dritt, og dette forbigår i stillhet.

Men jeg tar ikke uoppfordret kontakt med de heller for å tilby å gi de en dag med ulønnet permisjon. Selvom jeg er lykkelig for dette fantastiske velferdssystemet vi har - så tenker jeg også at kan jeg spare de 1500kr, så vil JEG heller spare dem - enn at kommunen skal spare dem. Som sagt, spør de - så gir jeg det lett bort. Men hvis ingen bryr seg, så lar jeg det forbigå i stillhet selv og. De som har interesse av å få inn penger, pleier som sagt å være ivrig på det. :P

Jeg jobber med lønn så en del kan jeg, men del er litt av et regelverk å sette seg inn i så jeg forstår det ikke er lett å vite :)

Egentlig så burde legen ha skjønt at du skulle hatt sykemelding for den siste dagen, hvis h*n viste når permisjonen din begynner.

Nå vet jeg ikke om lønningskontoret ditt har fått og registrert sykemeldingen samt start for permisjon enda, men har de det så burde de ha oppdaget at det er en dag du ikke har sykemelding for.

Du får avvente litt og se om de tar kontakt :)

Jeg jobber med lønn så en del kan jeg, men del er litt av et regelverk å sette seg inn i så jeg forstår det ikke er lett å vite :)

Egentlig så burde legen ha skjønt at du skulle hatt sykemelding for den siste dagen, hvis h*n viste når permisjonen din begynner.

Nå vet jeg ikke om lønningskontoret ditt har fått og registrert sykemeldingen samt start for permisjon enda, men har de det så burde de ha oppdaget at det er en dag du ikke har sykemelding for.

Du får avvente litt og se om de tar kontakt :)
Åja, da er det jo ikke rart du kan så mye! :)
Han legen spurte bare når jeg hadde siste arbeidsdag før permisjon. Og det var jo den mandagen det.. :eek:

Jeg vet heller ikke om de har fått den registrert. De er ikke så flinke til å svare på mailer som ikke inneholder spørsmål - så mailen der jeg minnet dem på inntektsoppl.skjemaet har jeg feks ikke fått bekreftelse på de har mottatt engang. De har sikkert ørten henvendelser om alt og ingenting da, så skjønner godt om de ikke har tid til å svare på alt som ramler inn i innboksen :)

Back
Topp