Oppfordring til gjenbruk!

Minibolla

Flørter med forumet
Samfunnet er idag svært preget av unødvendig overforbruk (bruk og kast kultur), press om å prestere både på hjemmebane, på jobb og ikke minst som MOR! Jeg tørr å hevde at sosiale medier, butikker og reklame fyrer godt opp under dette. Jeg opplever at fokuset ofte ligger på å prestere og ikke på fornuften. Men hva er det vi søker, hva er det vi ønsker, hvem er det vi prøver å overbevise? Vi vordende mødre ønsker selvfølgelig det beste for vårt barn. Dette er ikke ment som et innlegg mot de som ikke har mulighet til å benytte seg av gjenbruk, av ulike årsaker, eller de som selv velger å kjøpe alt nytt. Jeg ville bare belyse at det finnes et hav av mye bra brukt barnetøy og utstyr der ute, spesielt til barnets første måneder Jeg er selv kjempe heldig som får mye både barnetøy og utstyr til den lille i magen, men selvfølgelig synes det er stas å kjøpe noe nytt til mitt første barn :D Det er mulig det er gravidhormonene som vekker miljødetektiven i meg (fra den gode gamle blekkulf klubben) :) Men jeg vil ihvertfall anbefale alle til å sjekke finn.no og kjøp/salg/gi bort sider på facebook og TOMMEL OPP for gjenbruk :)

Jeg er veldig for gjenbruk, men ikke til babyen ;)

Tommel opp for blekkulf klubben!
Barndomsminner ♥

Helt enig! Jeg er en av de som kjøper det meste brukt og heller vil fikse og pusse opp det som er gammelt. Sambo er litt motsatt som har en bruk og kast-mentalitet, noe jeg irriterer meg grønn over!:p var tidligst ista å hentet masse uteleker til jentungen som ble gitt bort fra en nedlagt Bhg i nærheten og skal hente et bord på lørdag. Det meste blir fint igjen om man fikser litt og tar vare på det:) mesteparten av møblene våre hjemme osv er brukt, og jeg er storforbruker av kjøpt og salg sidene:p

Både jeg og sambo er veldig glad i gjenbruk, så det meste vi skaffer er brukt. Kommer til å kjøpe en del nytt til mageboeren, men også masse brukt.

Har kjøpt klær nytt til lille babyen, men både seng og stellebord er kjøpt på finn.no :) (Blir my madrass da) Håper å finne ammestol og en del andre møbler der og!

Da vi flyttet inn i huset vårt i vinter brukte vi "gi bort" på finn flittig, og endte opp med masse fine møbler! Krever litt tålmodighet og tid å følge med mellom mye slitt og ødelagt, men disse møblene er de jeg er mest glad i i dag og de vi får mest skryt for, anbefales! :) :)

Jeg var også miljødetektiv i Blekkulf-klubben :D
Hos oss blir det mye pent brukt. Både av økonomiske og miljømessige (og litt sentimentale) årsaker.
Har to kusiner og en bror som synes det er godt å bli kvitt litt av deres ting, og jeg er lykkelig mottaker.
Er gøy å kjøpe nytt ja, spesielt til første barn, men har ikke behov for å kjøpe madrass + litt klær nytt :)

Veldig for gjenbruk! Kaster aldri brukelige ting i søppelen - gir til Fretex, Frelsesarmeen eller selger på finn/facebook. :)
Imidlertid kjenner jeg at nå til lille magebeboeren min - så ønsker jeg mye nye ting - og ikke brukte. Har vel litt med følelsen å gjøre, av nye ting til den lille mageboeren og at jeg kun ønsker henne det aller beste - av det meste egentlig. Av klær skal jeg i desember hente med meg myyye bodyer osv som jeg brukte når jeg var liten. Pappa har tatt vare på ALLE mine barneklær, så det er på en måte greit. Hadde vi hatt venner/familie smo hadde hatt små nå for kort tid siden ville jeg helt klart ønsket å arve/kjøpe ting av de. Jeg er bare ikke like komfortabel med å kjøpe sengeklær, klær, soveposer osv. som skal tett på babyen - brukt av fremmede. De fleste er vel oppegående - men fy søren det er mye rare folk der ute og. :P

Her har vesla og den kommende lillebror nesten bare brukte klær.
Har brukt stellebord, sprinkelseng (ny madrass), vippestol, masse brukte leker også.
Bilstol og sko kjøper vi nytt, ellers prøver vi å finne pent brukt.

Selvfølgelig skal de nye statsborgerne ha noe nytt, og de klærne og utstyret (som madrass f.eks) som skal sitte tett, skal være enten nytt eller i svært god stand :) Jeg velger også å kjøpe ny bilstol og base, for jeg har ikke noen jeg kjenner og stoler på som jeg kan få eller kjøpe det av. Jeg har vært heldig og arvet alt av basic klær, så nå i ventetiden kan jeg unne meg å kjøpe de fine (og noen ganger litt dyrere) klærne :D Det er så stas. Men slik som mange av de plaggene jeg har arvet er jo såvidt brukt! Det er også flere som kommer å tilbyr seg å låne bort både bilstolpose, stellebord og gravidklær! Takknemlig er jeg for det :)

Av brukte babyting har eg massevis av klær, 2 vogner (hovedvogna kjøpte eg ny), sprinkelseng, bilstol og badebalje. Alt på babyområdet har eg arvet av min bror som har barn som er 2 år eldre enn min eldste, så me får det med ei gong dei er ferdig å bruke ting. :)

I stua vår er sofa, sofabord, spisebord m/stoler, veggseksjon, lenestol, hjørneskap og peisgrind enten arvet eller kjøpt brukt.
Så her i huset elsker me gjenbruk. :) All elektronikk blir kjøpt nytt, men det er kun fordi eg er sær på det området etter å ha jobbet i bransjen i mange år. ;)

Jeg ELSKER gjenbruk!!!!!

Vi har salongbord fra begynnelsen av 1900-tallet, gjenbruk fra finn og det fineste vi har i huset syns jeg :). Pusset og hvitmalt for å passe det andre men nydelig! :D

Ellers har jeg en vridd tanke om at det som selges på finn av babyutstyr er fullt av gulp og tiss. Jeg fikser ikke det helt.. All creds til dere som kjøper ting derfra :) Jeg er daglig inne å ser men det stopper liksom der :(
Skal sies at jeg har kjøpt vogn nr. 2 til storebror derifra.. Men babybagen som jeg fikk med blir nok ikke tatt i bruk.

Vi kjøpte ikke mye nytt til førstemann. Fikk masse klær av søstra mi, senga kjøpte vi brukt, tripp-trapp-stolene fikk jeg veldig billig og de er nesten som nye. Lekegrinda og vippestol fikk jeg av kollegaer.
Det vi kjøpte nytt var madrass og vogn. Og stellematte. Det som potensielt kan være full av tiss, gulp og andre greier og som ikke kan vaskes på 60 grader eller rengjøres med salmiakk. Det takler jeg heller ikke.

Back
Topp