Oppførsel rundt dyr

Det er jeg veldig bevisst på. Blir motarbeidet av svigers da, og det irriterer meg! De har hund, og den tåler jo alt og er så snill. Så der får ungene lov å sitte på, dra i halen,dra i ørene, holde på med hsn mens han spiser osv. Syns det er helt feil å lære de at det er greit selv om deres hund godtar det!

Unnskyld meg, men bør man ikke ha litt peiling på hunder når man har en?? Ble litt provosert jeg nå.

Unnskyld meg, men bør man ikke ha litt peiling på hunder når man har en?? Ble litt provosert jeg nå.
Det er det de tror de har. Har alltid hatt hund så tror de er verdensmestere. Fikk til og med beskjed om at hunden var dårlig oppdratt sist de var der, og det syns de er SÅ teit at han sa, for det stemmer jo ikke. De kan jo alt om hunder. Og jeg som ikke liker hunder får bare HELT noia av hele opplegget.

Det er det de tror de har. Har alltid hatt hund så tror de er verdensmestere. Fikk til og med beskjed om at hunden var dårlig oppdratt sist de var der, og det syns de er SÅ teit at han sa, for det stemmer jo ikke. De kan jo alt om hunder. Og jeg som ikke liker hunder får bare HELT noia av hele opplegget.

Er tydelig at de ikke har peiling. :/

Mini vokser opp med hunder, og blir nødt til å lære seg kroppsspråket deres. Kjempeviktig, mange hundebitt på barn skyldes dessverre at de voksne ikke fjerner barnet fra hunden når behandlingen blir for røff. De aller, aller fleste hunder sier ifra når de ønsker slutt på situasjonen, og blir ikke sett/hørt.

Her vokser ungene opp med ulike dyr. De lærer seg at de skal være snille med dyrene og ha respekt for dyr.
Det er IKKE lov å klarte på, dra i hale, ører, pels, poter mm og ikke lov å putte fingrer i øyne, ører mm, ikke lov å slå eller kaste noe på dyr. Når dyrene spiser skal de være i fred (men jeg trener hunden på at jag skal kunne røre maten når den spiser, slik at den ikke blir mataggresiv) og når de ligger på plassen sin skal de være i fred. Plassen (buret, kurven, teppet el.) er hunden sin fri plass og der skal verken voksne eller barn forstyrre den. Samme gjelder kattene når de legger seg på sin plass.
Når det gjelder hester er jeg veldig streng, pga unghest som finner på mye rart. Så i forhold til hester så får de ikke lov å gå til de uten noen voksne hestevante sammen med seg. Ellers så skal de forholde seg rolige rundt hestene.

Er heller ikke lov å gå bort til fremmede dyr, uten å ha spurt om lov av eier og foreldre, samt at noen voksne og ansvarlig skal være tilstede.

Er kanskje en smule nasi når det gjelder unger (gjelder egentlig voksne også) og dyr. Men dyr er levende vesener som skal respekteres de og.
Blir sinna når dyr blir behandla som leketøy.

Folk kan gjerne si at hunden demmes er så snill osv, så det gjør ikke noe om unger leker og turner på den.
MEN hva skjer den dagen hunden har fått nok, eller den er blitt syk, gammel eller har vondt noen steder og da biter?

Ja selvfølgelig, men har ikke vanskelig for å tro at mange ikke gjør det. Det er mange voksne også som ikke har empati når det kommer til dyr.

Var ute med lille vofsen min i går og 4 gutter i alderen 4-7 kom bort og spurte om de kunne hilse på. De var så søte og forsiktige alle sammen, og lille vofsen min satt pent og logret mens han fikk masse kos:)
Virket ihvertfall som de barna hadde fått litt oppdragelse på området:)

Vi har hund og de vet at de skal respektere henne og være snill med henne, og at de ikke skal tro at alle andre hunder kjenner dem fordi om hun kjenner dem, sånn at de ikke kan gjøre med andre som de kan med henne (klappe etc) uten å ha avklart med en voksen

Her vet både 3åringen og 5åringen at det ikke er lov å gå bort til dyr uten at eieren har blitt spurt - så de pleier å stille seg litt på avstand før de spør om lov...
De vet og hvordan man hilser, og at det ikke er lov å holde rundt dyra, eller være nærme når de spiser...

Vi har vært veldig bevisst å lære opp barna, og vi har vært ærlige med de hva som kan skje - så de pleier å fortelle venner som ikke er så flinke om hvordan hundene kan si ifra (ikke sprek, hva som kan skje om dyrene ikke blir hørt når de ikke vil mer (bite) og hva som kan skje med dyrene om de biter...

Jeg prøver... Men eldste er så livredd etter et par skumle opplevelser med løse hunder, at jeg er litt rådvill. Hun hyler av redsel hvis en hund kommer litt nært. Jeg ser at hundene noen ganger blir usikre på hva dette er for noe. Og minste har vært veldig glad i dyr, men nå har storesøsters frykt ang hunder dessverre smittet over på henne. Så lenge hun nekter å komme i nærheten er det ikke så lett, men jeg hilser på hvis mulig, og forteller hva jeg gjør og hvorfor osv. Eldste er straks 5.

Jeg prøver... Men eldste er så livredd etter et par skumle opplevelser med løse hunder, at jeg er litt rådvill. Hun hyler av redsel hvis en hund kommer litt nært. Jeg ser at hundene noen ganger blir usikre på hva dette er for noe. Og minste har vært veldig glad i dyr, men nå har storesøsters frykt ang hunder dessverre smittet over på henne. Så lenge hun nekter å komme i nærheten er det ikke så lett, men jeg hilser på hvis mulig, og forteller hva jeg gjør og hvorfor osv. Eldste er straks 5.

Jeg hadde ikke stresset med det. Det går nok over :)

Ehh, jada.

Jeg sluttet å være redd hund for ca 5 år siden. Når vi fikk en (overtok en voksen en pga allergi, ikke helt noe jeg hadde lyst til..)

Mulig det... Men akkurat nå er det hemmende for henne. Vi var ute på tur sammen med noen som hadde en liten hund. Vi skulle spise og hunden ble bundet rundt en stolpe. Da valgte hun å sitte ute i regnet framfor under tak for da var hunden i nærheten. Den kunne ikke kommet til henne, men hun legger inn ekstreme sikkerhetsmarginer..

Mulig det... Men akkurat nå er det hemmende for henne. Vi var ute på tur sammen med noen som hadde en liten hund. Vi skulle spise og hunden ble bundet rundt en stolpe. Da valgte hun å sitte ute i regnet framfor under tak for da var hunden i nærheten. Den kunne ikke kommet til henne, men hun legger inn ekstreme sikkerhetsmarginer..
Sånn var jeg da jeg var lita, og jeg er fortsatt redd hunder...

Her er de lært opp til å spørre om de kan hilse og ikke gå bort til fremmede dyr!
Sånn gjør vi det også. Og ikke hilse på hunder uten at eieren er tilstede.

Synes det er et mye større problem at mange hundeeiere lar hunden komme helt oppi meg og ungene uten å spørre om vi synes det er greit. Jeg er veldig allergisk mot hunder, og vil ikke ha noe med dem å gjøre, og er ikke interessert å å hilse på noen. Jeg er likevel meget bevisst på å la ungene hilse på dyr og lære hvordan det skal gjøres.

Her spør de alltid eieren om de får lov å hilse på hunden og så lar de den få lukte på de. De går aldri bort til hunder som står i bånd og de hører alltid på eieren om de sier nei eller at det holder osv. Vi har selv hund og de vet at når han sover så sover han og når han spiser eller gnager på beinet han har i buret sitt så skal de ikke forstyrre. Samme med hester, de spør alltid og de går aldri bak hestene.

Hun får ikke gå bort til fremmede dyr før eier er til stede og har sakt at det er greit.

Back
Topp