Oppførsel rundt dyr

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Er du bevisst på hvordan barnet/barna oppfører seg rundt dyr? Om du dere møter en som gr tur med hunden sin, syns du det er en selvfølge at hunden skal tåle at et barn kommer løpende bort og "overfaller" den? Hva gjør dere om dere møte på hest? Jeg lurer fordi jeg selv har hest, og jeg har oppdratt et helt boligfelt med unger :p Det er ikke foreldrene sin skyld at ungene ikke har skremt en hest eller sju.

Jeg lærer mini å respektere dyra. Dyr er like levende som oss og fortjener å bli hørt de også.

Dyr skal man ha respekt for. Er ikke alle dyr som tåler å bli "overfalt", så det er det eieren og hunden/hesten som må avgjøre. Har selv hund, og opplever heldigvis ikke at barna i nabolaget overfaller ham, og det er vel nesten motsatt istedet fordi han gjerne vil hilse på alt og alle:o
Har ikke barn enda, men de kommer absolutt til å lære at de må respektere andre, både dyr og mennesker. Min søster har hester, så kommer nok til å være der en del også:)

ja, vi har hund selv så vi er veldig påpasselige. Hun får ikke gå bort til hunden alene, og hun får ikke mase på ham.
Jeg har aldri opplevd at unger kommer rett bort, alle spør om å få klappe først. Men det er kanskje fordi vi har rottweiler.
Er nok verre med små hunder.
Voksne derimot kan bare komme bort å klappe ham. Det synes jeg er veldig ubehagelig, for han er så sterk så jeg klarer nesten ikke holde han igjen når han blir ivrig. Og så sikler han fryktelig, og det er flaut når jeg ser at andre blir fulle av sikkel.

Det er jeg veldig bevisst på. Blir motarbeidet av svigers da, og det irriterer meg! De har hund, og den tåler jo alt og er så snill. Så der får ungene lov å sitte på, dra i halen,dra i ørene, holde på med hsn mens han spiser osv. Syns det er helt feil å lære de at det er greit selv om deres hund godtar det!

Jenta vår er bare to, og hun er vant med dyr, så hun kan være litt "rett på". Her får hun derfor ikke lov til å gå bort til noen dyr med mindre eieren inviterer. Jeg håper hun etterhvert får en bedre forståelse for hvordan man oppfører seg rundt dyr, for til og med her hjemme må vi passe veldig på. Det er litt utfordrende, men det blir nok bedre etterhvert. Respekt for dyr er viktig her i huset. :)

Her er hun redd for hunder og går utenom dem enn så lenge. Vi kjenner ikke så mange med dyr, så har vært lite kontakt. I den grad vi har møtt på hunder har vi vært mer opptatt av å fortelle henne at den ikke er farlig og bare vil hilse på henne når den kommer mot henne, logrer og vil snuse. Men hun liker det ikke, og vil absolutt ikke hilse på hunder. Når hun evt kommer dit at hun vil hilse skal jeg lære henne å spørre først, sette seg på huk og med hånda fram, og vente til hunden kommer bort for å hilse. Og aldri nærme seg hunder som står alene i bånd.

Hadde besøk av hund hos mamma forrige helg mens frøkna og nabogutten lekte sammen, da måtte vi holde hunden rolig så kunne de leke i samme rom. Men passet på at de ikke kom for bardust på, og fortalte dem MANGE ganger at hvis de hoier og løper, tror hunden at de vil leke, så hvis de ikke vil hilse/leke med hunden må de være rolig og gå utenom der den ligger. Det var en ekstremt veloppdragen hund som kunne ligge i en krok lenge og slappe av, så gikk veldig greit tross to 4-åringer som lekte og gikk fram og tilbake.

Svigers har katt men de bor langt unna, så når vi først er der blir vi noen dager. Da får hun tid til å bli "kjent med" katten, og vi fokuserer på å være rolig og la katten komme til henne hvis han vil hilse. Hun får IKKE forstyrre når katten spiser, og ikke følge etter hvis han går vekk fra henne. Om han ligger og slapper av i en stol kan hun evt gå forsiktig bort og stikke fram hånda sakte for å se om hun får lov å stryke ham. Han er en rolig pus som gir beskjed når det er nok ved å legge poten på hånda hennes uten å ta frem klørne.

Hester har vi ikke støtt på, men også der tenker jeg at det er viktig å ikke buse fram for mye, men være rolig og forsiktig i tilnærmingen ETTER man har spurt den som er med hesten om man kan hilse på.

Er bevisst på det. Han får ikke lov å feks holde fast katten her hjemme, og jeg går alltid bort sammen med ettåringen når vi skal se om Pus vil kose. Med hunder spør jeg eieren om Mini kan få hilse på, og hester har han bare hilst på hvis se selv har kommet rolig bort.
Er viktig at dyrene føler seg trygge og ivaretatt de også.

Det er jeg veldig bevisst på. Blir motarbeidet av svigers da, og det irriterer meg! De har hund, og den tåler jo alt og er så snill. Så der får ungene lov å sitte på, dra i halen,dra i ørene, holde på med hsn mens han spiser osv. Syns det er helt feil å lære de at det er greit selv om deres hund godtar det!
Det hadde jeg satt en stopper for hadde jeg vært deg. Som hunden blir eldre kan lunta bli kortere, og om hunden har vondt noe sted så kan den lett reagere på berøring. Det er jo derfor man alltid bør undersøke hunden hos veterinær ved endring i atferd. Bedre å bli oppfattet som overbeskyttende enn at et barn får skader som vil prege det for livet.

Jenta mi får ikke lov til å springe bort til dyr. Dyrs intimsone skal respekteres.

Klart vi lærer dem det, har selv hubd og katt, og hadde ildere før! Så de er kjempe flinke med dyr! Går aldri bort til med mindre de blir invitert med :)

Prøver å lære de å spørre om å klappe først. Være rolige rundt dyr. Vil ikke skremme de. Er selv påpasselig med å bremse godt ned å kjøre forsiktig når jeg ser hester langs veien.
Eldste var fæl på å prøve klappe alle dyr før. Men hu husker nå å spørre først. Å må fint akseptere om hu får ett nei. Minste er skeptisk til hunder og går veldig forsiktig bort. Spør fint. Men sjelden hu vil gå bort. Tross for vi har hund selv som hu elsker å leke med da. Man skal respektere dyrene rundt seg.

Ja, vi har vært veldig nøye med å lære dem å omgås dyr. Vi har katt selv og derfor kommer noe av opplæringen gratis føler jeg. Begge har derfor tidlig hatt godt dyrevett. :-) Det er viktig at dyr blir respektert!

Jeg er veldig enig med deg. Jeg har selv blitt oppdratt til å ha respekt for dyr, spesielt dyr jeg ikke kjenner, og jeg vil videreføre dette til mine barn :)

Eldste (4år) er livredd hunder og andre dyr som er større enn en katt, så der er det holde i hånda og skjerme fra nysgjerrige hunder som vil hilse på :P Minste (2år) er glad i alle dyr og vil gjerne hilse på, men han holder jeg fast til vi eventuelt får lov av eieren til å hilse på :) Lærer de at hunder/hester/annet som regel er snille, men at man aldri skal gå bort til uten lov av de som eier dyret og mor/far.

Dette er veldig viktig.
Nå vokser hun opp på gulvet med mange hunder rundt seg, men det er klart jeg skal innprente henne å være fosiktig med dem og andres dyr.
Spør alltid først, la dyret komme til deg og ikke tving det. Og klapp forsiktig etpar ganger på siden dens og stopp og se om den vil ha mer eller om den snur seg bort/ går. Ikke klapp for mye og snu deg bort.

Respekt for dyrene er en selvfølge.

Det hadde jeg satt en stopper for hadde jeg vært deg. Som hunden blir eldre kan lunta bli kortere, og om hunden har vondt noe sted så kan den lett reagere på berøring. Det er jo derfor man alltid bør undersøke hunden hos veterinær ved endring i atferd. Bedre å bli oppfattet som overbeskyttende enn at et barn får skader som vil prege det for livet.

Jenta mi får ikke lov til å springe bort til dyr. Dyrs intimsone skal respekteres.

Jeg prøver... De får ikke lov når jeg er der, men når jeg sier det får jeg kommentarer frs svigerfar om at " det går bra det, han er så snill så". Og jeg sier hver gang at det vet jeg, men jeg vil ikke at de skal lære å gjøre sånt mot dyr. Hundeb trenger sin frisone den også. Han blir nok mest irritert fordi han vet jeg ikke er glad i hunder, de mener nok at jeg prøver å skremme ungene tipper jeg..

Jeg prøver... De får ikke lov når jeg er der, men når jeg sier det får jeg kommentarer frs svigerfar om at " det går bra det, han er så snill så". Og jeg sier hver gang at det vet jeg, men jeg vil ikke at de skal lære å gjøre sånt mot dyr. Hundeb trenger sin frisone den også. Han blir nok mest irritert fordi han vet jeg ikke er glad i hunder, de mener nok at jeg prøver å skremme ungene tipper jeg..
Hva skjer om hunden en dag biter? Det er ikke hundens feil at den blir behandlet som en leke, men likevel... Jeg hadde ønsket hunden avlivet om det hadde vært mitt barn, selv om det ikke var hundens feil. Rett eller galt, såpass ærlig er jeg mot meg selv. Og det er også en grunn til at min datter ikke får behandle dyr som leker; det er barnet og hunden som må betale for de voksnes ansvarsløshet. Hva vil de føle om det som ikke skal skje skjer? Når det de blir advart mot skjer på tross av at hunden er så snill? Jeg vet ikke hvordan du skal nå inn til svigers. Jeg har også selv vært der at jeg har blitt sett på som pysete og masete fordi jeg ikke tillot at min datter klatret på og rev i en hund. Heldigvis var ikke dette folk jeg trengte å forholde meg til om jeg ikke ville, i motsetning til deg. Å holde seg unna svigers er et tiltak, eventuelt å ikke la dem få ha barna alene. Du er jo den som er fornuftig her.

Vi har ikke truffet så mange dyr utenfor familien, egentlig, men jeg sier til treåringen at hun må hilse rolig, ikke gå helt oppi hunden og heller ta fram hånden så hunden kan snuse på henne først. Vi er veldig forsiktige. ;)

Back
Topp