Oppfølging?

Pixie

Forelsket i forumet
Desemberglede 2015
Julikulene 2020
Føler dere at dere har fått/får god oppfølging under svangerskapet? Sikter spesielt til førstegangsfødende men også dere som har født før.

Jeg er som sagt førstegangsfødende, jeg synes det var veldig skummelt å ringe legen da jeg først ble gravid (hater "formelle" telefonsamtaler) så fikk ikke time før i uke 14 tror jeg det var. Har gått alle timene mine hos lege for da jeg sendte e-post til jordmor i uke 27 så fikk jeg høre at det var venteliste men at de kunne sette meg opp på denne, nå er jeg 36 + 4 og har forsatt ikke fått noe time, det i seg selv er jo greit, jeg burde kanskje ha sendt melding eller ringt før - men som sagt, jeg hater slike ting. Men jeg har jo ikke snakket med noen helsepersoner om fødsel eller noe som helst? Jeg har ikke vært på fødselsforberedende (vet de har det i den kommunen jeg hører til, vet man må betale men det er en liten sum - men for meg hadde det vært lettere å si ja om jordmor eller lege hadde tatt dette opp enn at jeg måtte meldt meg på selv)..

Jeg har også måtte ringe å bestille ALLE kontrollene mine, de setter ikke opp ny automatisk og de som jobber i skranken her er jeg egentlig litt småirritert på for jeg føler de gjør jobben sin veldig dårlig.

Sist jeg var på kontroll var i uke 32, da tok jeg også glukosebelastning og uken før (tror jeg det var) var jeg inne for å sjekke om jeg hadde høyt stoffskifte (her var også de i skranken veldig uprofesjonell og jeg fikk nesten ikke time fordi "om du ikke har noen andre symptomer enn denne ene tingen så får du ikke noe akutt time" og jeg hadde jo sagt gang på gang at jeg hadde flere symptomer, jeg fikk også time klokken tre så legen ble jo kjempestressa fordi han var bekymret og ville ta blodprøve men labben de sender til var jo stengt og nå fikk jeg ny kontroll 37 + 1 som er på Mandag men jeg ville prøve å få før fordi jeg føler ikke for å gå 5 uker uten kontroll så sent, uten å vite leie eller noe som helst så jeg ringte og sa jeg ikke kunne på Mandag og at det hadde jo såklart passet best om jeg fikk nå denne uken fordi det er jo nå jeg er 36 uker på vei, men nei, det hadde de absolutt ikke mulighet til.... så da ble det på Onsdag istedet da, den 18... 37 + 3.

Så jeg er snart 37 uker på vei og har ikke hatt noen å snakke med fødselen om, jeg har ikke vært på noe kurs og jeg har ikke fått noe som helst omvisning eller informasjon om hva jeg skal gjøre når fødselen setter i gang. Og jeg lurer på om det er normalt? Har dere hatt samtaler/kurs/omvisning? Jeg er jo helt lost jeg nå om fødselen starter, har jo egentlig ikke peiling på hva jeg skal gjøre.. o_O

Ble litt langt dette her men måtte få ut litt frustrasjon og forklare situasjonen..

Kjedelig at du har fått en sånn opplevelse. Du skulle nok tatt kontakt med jordmor igjen, men skjønner jo det kan være vanskelig når du ikke liker det:/
Når jeg var førstegangs tok jeg selv kontakt med jordmor tidlig og hadde nesten alle kontroller der. Synes det var veldig greit:)
Føler de vet mer og tar seg bedre tid.
Rart at de ikke har sjekket leie hos deg enda da, det begynner jo å nærme seg.
Virker dessverre som man noen steder må være veldig frempå selv..
Jeg var på kurs sist gang i regi av helsestasjonen og ammekurs.
Hadde ingen omvisning, da de ikke har det på sykehuset.

Du hadde nok fått mer informasjon hadde du fått time hos JM. Leger er generelt sett mer opptatt av om du og barnet er friske, enn av selve svangerskapet og fødsel.

Tror ikke det er vanlig å få ny time automatisk. Jeg pleier alltid å få satt opp ny time på vei ut fra legen. Da slipper jeg å stå i tlfkø.

Sure damer i skranken er så slitsomt. Heldigvis flyttet min fastlege over til eget legesenter. Tror det delvis var for å slippe de sure helsesektetærene på det gamle kontoret. Han tok i hvert fall bare med seg de hyggelige blide damene ;)

Omvisning og kurs og sånn er vanlig å sette seg opp på selv, uavhengig av lege/jordmor. Sykehusene arrangerer ofte omvisning, så du kan jo ta kontakt med føden og høre? Stod det ingenting om det i papirene du fikk samtidig med innkalling til UL?

Kurs er ofte også i privat regi, men jeg vet at Ullevål har flere typer (både for mor og far).

Oj, dette synes jeg ikke høres greit ut. SPESIELT siden du er førstegangsfødende.
At fastlegen og de ansatte der er så restriktive med å gi deg time er særdeles merkelig. Man har jo et visst antall oppfølgingstimer dersom det ikke er noe spesielt, og det må de da følge!
Her står det om svangerskapskontroller: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
Alt for dårlig både av fastlege og jordmortjenesten spør du meg!

Man må ta mye ansvar selv, er min erfaring. Iallfall hos fastlegen. Timene der er veldig korte, og det er lite info. Jordmor tar seg god tid, og vi prater om alt vi lurer på, og vi har fått god informasjon. Veldig synd at du ikke fikk time hos jordmor. Neste gang du er hos legen ville jeg hatt en liste med alt du lurer på, og stått på krava. Det er viktig med god informasjon.

Kjedelig at du har fått en sånn opplevelse. Du skulle nok tatt kontakt med jordmor igjen, men skjønner jo det kan være vanskelig når du ikke liker det:/
Når jeg var førstegangs tok jeg selv kontakt med jordmor tidlig og hadde nesten alle kontroller der. Synes det var veldig greit:)
Føler de vet mer og tar seg bedre tid.
Rart at de ikke har sjekket leie hos deg enda da, det begynner jo å nærme seg.
Virker dessverre som man noen steder må være veldig frempå selv..
Jeg var på kurs sist gang i regi av helsestasjonen og ammekurs.
Hadde ingen omvisning, da de ikke har det på sykehuset.

Har sjekket leie en gang, i uke 32 - men var ikke festet. Men tenker siden fødselen kan starte når som helst etter uke 37 så ville det vært ideelt og sjekke det litt før for skal man ikke legge seg ned eller noe sånn om de ikke er det? Er liksom bare en bagatell i forhold til det andre men synes forsatt det er litt kjedelig men de sjekker vel når jeg skal nå neste gang. :-)

Oj, dette synes jeg ikke høres greit ut. SPESIELT siden du er førstegangsfødende.
At fastlegen og de ansatte der er så restriktive med å gi deg time er særdeles merkelig. Man har jo et visst antall oppfølgingstimer dersom det ikke er noe spesielt, og det må de da følge!
Her står det om svangerskapskontroller: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
Alt for dårlig både av fastlege og jordmortjenesten spør du meg!

Jeg har vært på flere kontroller enn dette altså! Om det hørtes ut som at jeg bare har vært på en to-tre kontroller!! Det var ikke meningen. Og legen generelt følger meg godt opp når jeg er der ogsånn.

Jeg synes bare det er så ulik praksis alle veier, men vet at neste gang vil jeg gjøre alt i den kommunen som jeg oppholder meg mest i (og mest sannsynlig har flyttet til da). For her er det mye mindre innbyggere og det virker litt tryggere.

Har sjekket leie en gang, i uke 32 - men var ikke festet. Men tenker siden fødselen kan starte når som helst etter uke 37 så ville det vært ideelt og sjekke det litt før for skal man ikke legge seg ned eller noe sånn om de ikke er det? Er liksom bare en bagatell i forhold til det andre men synes forsatt det er litt kjedelig men de sjekker vel når jeg skal nå neste gang. :-)
Jeg har hørt litt forskjellig i forhold til det jeg også. Må høre med jordmor neste kontroll. Det sies jo at hodet ikke fester seg til flergangsfødende, så da må jeg vel legge meg om det starter med vannavgang.
Min opplevelse hos legen er i alle fall at det er jeg som må ta opp det jeg ønsker å prate om. Tanker rundt fødsel og ulike spørsmål.
Håper neste time blir positiv for deg :)

Jeg føler jeg har fått bra med oppfølging. Jeg ringte legekontoret dagen etter jeg fant ut at jeg var gravid, da var jeg litt over fem uker på vei, og fikk time uken etter. På den legetimen fikk jeg faktisk se hjerte banke på ul allerede, legen fortalte jeg litt om hvordan oppfølgingen ville være videre, jeg leverte urinprøve og tok blodprøve. Også fikk jeg med svangerskapspapirene, slik at jeg kunne fylle ut de hjemme. Legen satte også opp ny time til meg i uke 12. Da fikk jeg igjen se den lille på ul, og tatt prøver av osv. Det ble også bestilt oul på sykehuset. Hver gang jeg har vært hos legen har vi satt opp ny time, og fra uke 24 ønsket jeg å gå annenhver gang til jm og lege, så jeg ringte jm selv, og fikk satt opp time hos henne. Hun fortalte også om foreldreforberedende kurs som de arrangerte på helsestasjonen, så samboeren og jeg har vært på det. På oul i uke 19 fikk jeg beskjed om at jeg måtte tilbake på ny ul i uke 32 pga beliggenheten til morkaka. Så på sykehuset har jeg også fått god oppfølging. Har vært tilbake på to ekstra ultralyden de siste ukene, og skal igjen neste uke (er da i uke 37). Da jeg var på sykehuset for ul sist uke spurte jeg om muligheten for en omvisning på føden, da fikk jeg bli med med en gang å se på en fødestue, samt et barselrom. Jeg har heller ikke trengt å be legen eller jm om sykemelding, de har selv foreslått det når jeg har fortalt om hvordan jeg har det og opplever hverdagen. Føler selv at jeg har fått veldig god oppfølging, og er klar for både fødselen og barseltiden nå :)

Jeg har hørt litt forskjellig i forhold til det jeg også. Må høre med jordmor neste kontroll. Det sies jo at hodet ikke fester seg til flergangsfødende, så da må jeg vel legge meg om det starter med vannavgang.
Min opplevelse hos legen er i alle fall at det er jeg som må ta opp det jeg ønsker å prate om. Tanker rundt fødsel og ulike spørsmål.
Håper neste time blir positiv for deg :)

Er veldig positiv til legen, han er kjempe flink og jeg liker godt å gå til han - hadde bare vært greit å gå en gang til jordmor hvertfall.
Mener han sa det på en av de første kontrollene mine at hun har vært en del vekke og sånn, og at det var vanskelig å komme til men at jeg kunne prøve.. Men det går nok fint uansett skal man se. :happy:

Er veldig positiv til legen, han er kjempe flink og jeg liker godt å gå til han - hadde bare vært greit å gå en gang til jordmor hvertfall.
Mener han sa det på en av de første kontrollene mine at hun har vært en del vekke og sånn, og at det var vanskelig å komme til men at jeg kunne prøve.. Men det går nok fint uansett skal man se. :happy:

Du kan også ringe til sykehuset du skal føde og spørre de om de kan hjelpe deg med svar på dine spørsmål.
Fortell de at du ikke har snakket med jordmor og at du vill ha mere info siden fødselen er rett rundt hjørnet.
De kommer til å hjelpe deg!
Lykke til med fødselen og mitt tips til deg er å stole på kroppen og jordmor :-)

Men det går nok fint uansett skal man se. :happy:

Visst går det fint! Når du kommer til fødselen får du folk rundt deg som du kan stole på. Men jeg forstår godt at du ville følt deg mer forberedt etter en skikkelig samtale.

Ring gjerne sykehuset, eller gå innom hvis det er lettere for deg.

Nei jeg tror man dessverre ofte må kreve selv.... Og ting praktiseres så forskjellig plass til plass! Her har jeg ikke gått like mye til jordmor som jeg hadde bura, men fastlegen har heldigvis vært flink å sette opp time til meg ca en gang i mnd. Nå skal det sies at jeg føler jeg burde vært fulgt ennå bedre opp i svangerskapet av sykehuset pga en diagnose som heter Morbus Chrons, og to medisiner jeg går på Imurell(tror det er en form for svak cellegift), og en medisin jeg får intravenøst hver 8 uke på sykehuset som heter Remicade (denne står det i felles katalogen at man skal stoppe med 6 mnd før planlagt graviditet). Graviditeten var klarert med sykehus og spesialist - de mente at formen min var viktigst og gav tommel opp for å bli gravid på medisinen. Fikk ikke noe ul før ordinær, og ble satt opp til en etter ordinær, og da mente legen der at jeg ikke trengte fler, men jeg sto på mitt og sa jeg har krav pga sykdom og medisinene, så fikk en til for to uker siden - da møtte jeg på en annen som heldigvis var veldig forståelsesfull ovenfor mine bekymringer pga medisiner og satte opp en til før fødsel Siste infusjon av medisin før fødsel 30 nov, og ul 1 des Men her har ikke denne sykehus oppfølgingen kommet av seg selv, har stått på mitt!!!

Nei jeg tror man dessverre ofte må kreve selv.... Og ting praktiseres så forskjellig plass til plass! Her har jeg ikke gått like mye til jordmor som jeg hadde bura, men fastlegen har heldigvis vært flink å sette opp time til meg ca en gang i mnd. Nå skal det sies at jeg føler jeg burde vært fulgt ennå bedre opp i svangerskapet av sykehuset pga en diagnose som heter Morbus Chrons, og to medisiner jeg går på Imurell(tror det er en form for svak cellegift), og en medisin jeg får intravenøst hver 8 uke på sykehuset som heter Remicade (denne står det i felles katalogen at man skal stoppe med 6 mnd før planlagt graviditet). Graviditeten var klarert med sykehus og spesialist - de mente at formen min var viktigst og gav tommel opp for å bli gravid på medisinen. Fikk ikke noe ul før ordinær, og ble satt opp til en etter ordinær, og da mente legen der at jeg ikke trengte fler, men jeg sto på mitt og sa jeg har krav pga sykdom og medisinene, så fikk en til for to uker siden - da møtte jeg på en annen som heldigvis var veldig forståelsesfull ovenfor mine bekymringer pga medisiner og satte opp en til før fødsel Siste infusjon av medisin før fødsel 30 nov, og ul 1 des Men her har ikke denne sykehus oppfølgingen kommet av seg selv, har stått på mitt!!!

Ja, jeg har samme erfaring angående helsevesenet. Hvis ikke vi hadde stått på selv, så hadde ikke jeg vært på dette terminforumet nå. Det norske helsevesenet gav oss opp etter kort tid, og sa rett ut at de ikke kunne hjelpe oss. Jeg har sykdommen endometriose, noe som kan gjøre det vanskelig å bli gravid - men sjelden umulig. Det krever bare litt ekstra innsats. Vi måtte utenlands, via 2 forskjellige land og klinikker, for å lykkes. Her gjorde de grundigere tester og tilpasset medisinene individuelt - i motsetning til hva de gjør i Norge:-( Jeg sluttet faktisk i jobben min, gikk ned i stilling og lønn, for å ha overskudd til å lage familie. Ganske sprøtt når jeg tenker på det. Men det er så verdt det når man endelig lykkes!

Back
Topp