Oppfølging hos lege vs jordmor?

Soltrall

Betatt av forumet
Augustlykke 2015
Hei
Håper noen av dere kan si litt om deres opplevelse av oppfølging i svangerskapet hos lege vs jordmor? Jeg har ingen erfaring med dette og når jeg har spurt de ulike kontorene får jeg ulike svar? Ringte for å bestille time til jordmor i dag (vet det er tidlig men fikk tips om at man må være tidlig ute her i kommunen...) de sa at de tok alle tester som legen gjør ved 12.uker og at det ikke er behov for legeoppfølging så lenge jeg ikke går på medisiner. Legen som jeg var til forrige uke sa jeg måtte komme dit til 12. Ukes kontroll da de tok andre tester enn jordmor? Forvirret :(

Jordmor tar akkurat de samme blodprøvene som legen, men er det behov for f.eks glucosebelastning må du til legen. Hilsen en som har jobbet med både lege og jordmor..

Jeg gikk primært til jordmor. Hun følger opp med de samme prøver som legen. Samtidig så syntes jeg det var koseligere , for da kunne vi prate masse baby :

Nå kommer jeg ikke til å gå verken til lege eller jordmor før mot slutten :)

Godt å høre litt erfaringer :) Tror jeg kommer til å gå til jordmor, vil gjerne snakke masse om babyen ;) men nå synes jeg legen min er veldig hektisk da så ble redd for å måtte ta all oppfølging der...

Eg tenkte å ta fyrste kontrollen hjå legen, rundt veke 11-12, og så resten hjå jordmor. Regnar med det blir litt amputert på slutten, sidan dei sikkert har ferie i juli.. Får sikkert kontroll hjå ulike legar då.

Har ingen erfaringer fra tidligere, men selv tenker jeg å gå til lege og jordmor om hverandre annenhver gang :) Pr. nå har jeg oppfølgning fra både fastlegen min og ei som er spesialist i gynekologi og overlege på fødeavd. og gyn. avd., men ingen av timene har til nå hvert første kontrolltime :p Regner med at første timen blir hos fastlegen min :)

Jeg var kanskje 3 ganger til jordmor ved 1. sv.skap og ingen ganger ved 2.
Da var jeg kun hos fastlegen, og han brukte godt med tid og sjekket absolutt alt ;)
Tror jeg har vært nok hos jordmor totalt, og fortsetter å bruke fastlegen i tillegg til alt ekstra som følger med pga at jeg har diabetes ;)

Back
Topp