Oppfølging etter MA?

Løvepote

Flørter med forumet
Hei :hello

Dette er vel 4 gangen jeg skriver i en ny tråd at jeg endelig er gravid, men håper denne gangen at den sitter (oktober 2021:Heartred).
Jeg skal på tidlig ultralyd på mandag, da er jeg akkurat 7 uker på vei. Men jeg er litt redd denne gangen, ettersom jeg opplevde en MA i fjor sommer da jeg var 14 uker på vei (fosteret døde ila uke 13).

Har noen hatt tettere oppfølging på påfølgende graviditet etter MA/SA her? Typ UL hver andre uke eller lignende?
Jeg er uvel, så føler meg (litt) trygg på at lille sitt hjerte banker enda, men klarer ikke helt å legge opplevelsen fra i fjor hlt bak meg.

Tror dette kommer an på legene i ditt nærområde, har lest både de som får tett oppfølging, og dem som ikke har fått det fordi de mener det ikke er grunn nok. Kanskje kommer det litt an på kapasitet også..?
Jeg vet ikke altså, håper du får noens erfaringer også. :) JEG svarer bare for å dytte opp tråden din :)

Tror dette kommer an på legene i ditt nærområde, har lest både de som får tett oppfølging, og dem som ikke har fått det fordi de mener det ikke er grunn nok. Kanskje kommer det litt an på kapasitet også..?
Jeg vet ikke altså, håper du får noens erfaringer også. :) JEG svarer bare for å dytte opp tråden din :)

Takk for dytten :)
Ikke så mange som kom med erfaringer her haha så får vel bare undersøk dette til uka. Mulig å å gå privat også men ohh så dyrt:eek:..

Hvis du "bare" har hatt en MA tror jeg ikke du får noen spesiell oppfølging i svangerskapet, men det kommer sikkert litt an på legen du har. Kan jo hende det går an å bli henvist til en tidlig ultralyd, men oppfølging annenhver uke får du neppe.

Har ingen erfaring med å miste selv, men gynekologen min pleier å si at kvalme er et veldig godt tegn på at dt kommer til å gå bra, så du får prøve å glede deg over det!

Jeg har mistet 7 ganger og har ikke fått noen spesiell oppfølging fra det offentlige annet enn en slapp utredning. Jeg tar all oppfølging som jeg føler jeg trenger privat.

Mista selv i uke 14 (forster målt til 12+6) i 2019. Ble gravid samme tid i 2020, men fikk til svar fra sykehuset at jeg ikke hadde rett på noe oppfølgning fra de ettersom at «regelen» der er at du skal ha mistet 3 ganger. Fastlegen min sendte så henvisnig til gynekolog/fødespesialist, hvor jeg fikk komme inn og fikk oppfølgning videre. Mistet igjen i uke 9, veldig glad jeg gikk hos han.
Gravid igjen nå og bad om henvisning til samme gynekolog, og får nå oppfølgning og ultralyd hos han.
Spør gjerne legen din om henvisnig til en gynekolog som får refusjon fra staten, altså du får alle timer gratis mens du er gravid :)

Dette er vel 4 gangen jeg skriver i en ny tråd at jeg endelig er gravid, men håper denne gangen at den sitter (oktober 2021:Heartred).
Jeg skal på tidlig ultralyd på mandag, da er jeg akkurat 7 uker på vei. Men jeg er litt redd denne gangen, ettersom jeg opplevde en MA i fjor sommer da jeg var 14 uker på vei (fosteret døde ila uke 13).

Har noen hatt tettere oppfølging på påfølgende graviditet etter MA/SA her? Typ UL hver andre uke eller lignende?
Jeg er uvel, så føler meg (litt) trygg på at lille sitt hjerte banker enda, men klarer ikke helt å legge opplevelsen fra i fjor hlt bak meg.
Hvordan gikk det på TUL? :Heartred

Beklager sent svar, ikke vært her inne på en uke Vi så et bankende hjerte og alt så fint ut på ultralyden:Heartred Jeg har per nå ingen plager i det hele tatt så jeg har det alt i alt veldig bra! :flower
Så kjekt, gratulerer! :Heartred

Beklager sent svar, ikke vært her inne på en uke Vi så et bankende hjerte og alt så fint ut på ultralyden:Heartred Jeg har per nå ingen plager i det hele tatt så jeg har det alt i alt veldig bra! :flower

Herlig ♥️♥️

Du kan få tette ultralyder i de ukene du mistet de forrige gangen, men må stå på sine krav❤️

Du kan få tette ultralyder i de ukene du mistet de forrige gangen, men må stå på sine krav❤️

Ja, jeg har valgt å gå privat for å få noen ultralyder litt sånn som passer meg. Dyrt, men samboer og jeg deler det på to, og det er verdt det mtp sinnsroen vi får:) Var i dag på ultralyd (11+3) og så fosteret samt høre hjertet. Godt å se og høre for et mammahjerte med dårlig erfaring..:shy:

Jeg hadde MA i høst samt tidlig SA i januar før jeg ble gravid igjen med en gang. Spurte selv fastlegen om TUL og fikk henvisning til det hos gyn, så skal ha det neste uke når jeg er 6+5. Skal sies at siden jeg ikke har hatt mens etter SA er det praktisk med TUL for terminbestemmelse også. Snakket med jordmor i går og hun sa at hun ville henvise til ny UL hos samme gyn i uke 10 siden det var da det ble oppdaget MA (10+2 med foster som døde ca 9+0), og jeg er litt engstelig. Siden jeg opplevde å se hjertelyd 8+2 og likevel miste er en UL før i alle fall uke 9 ikke sånn kjempe betryggende for meg. Trodde dog man lettere fikk oppfølging i nytt svangerskap om man hadde mistet etter uke 12 tidligere.

Jeg mistet i høst og er nå gravid igjen 8+5. Gikk tidlig til lege og spurte om tettere oppfølging siden jeg var en del engstlig.. det var ingen problem og hun henviste meg til en privat gyn i uke 7. Gyn ville ha meg tilbake i uke 10 også, så da fikk jeg to UL. Har i tillegg booket to timer privat..

Først å framst gratulerer med ny spire :happy: Jeg hadde MA i uke 16 i 2011 (foster regnet til uke 13) og ble gravid igjen rett etter på med minstemann som er født i 2012. Jeg hadde oppfølging med UL hver andre uke framtil uke 30 og hver uke etter det fram til han ble født i uke 38. Men jeg har også hatt flere SA før det og svangerskapsforgiftning med mellomste i 2008. Nå får jeg også oppfølging med UL hver andre uke fra uke 9 var det jeg fikk beskjed av legen min. Har hatt flere SA siden minstemann kom og hadde en MA i uke 10 (foster ca uke 8) i fjor. :smiley-angelic001 håper du får den opp følgingen du ønsker, ikke vær redd for å be om tetter oppfølging, for min del har det vært gullverdt å kunne ser at det er liv der gjevnlig. Selv om det er lite man får gjort fra uansett, så har det roet sinnsstemningen min mye :Heartred

Først å framst gratulerer med ny spire :happy: Jeg hadde MA i uke 16 i 2011 (foster regnet til uke 13) og ble gravid igjen rett etter på med minstemann som er født i 2012. Jeg hadde oppfølging med UL hver andre uke framtil uke 30 og hver uke etter det fram til han ble født i uke 38. Men jeg har også hatt flere SA før det og svangerskapsforgiftning med mellomste i 2008. Nå får jeg også oppfølging med UL hver andre uke fra uke 9 var det jeg fikk beskjed av legen min. Har hatt flere SA siden minstemann kom og hadde en MA i uke 10 (foster ca uke 8) i fjor. :smiley-angelic001 håper du får den opp følgingen du ønsker, ikke vær redd for å be om tetter oppfølging, for min del har det vært gullverdt å kunne ser at det er liv der gjevnlig. Selv om det er lite man får gjort fra uansett, så har det roet sinnsstemningen min mye :Heartred

Takk, og gratulerer selv:)
Ja, er det noe jeg ikke er så er det redd for å be om mer oppfølging. Jeg får det om jeg plutselig føler mer behov for det. Skal ha ny ultralyd i uke 14 igjen, og det for å beholde sinnsroen jeg endelig har fått:)

Takk for erfaringene dere deler, setter pris på det:Heartred
Jammen godt å ha dette forumet..:love7

Back
Topp