Oppfølging etter flere tidlige aborter

Katitzi

Gift med forumet
Marsboerne2017
Novemberbarna 19
Hei!

Lurer på om jeg burde be fastlegen min om ekstra oppfølging nå når jeg er blitt gravid på nytt.

Har iløpet av 6 måneder hatt 3 tidlige aborter, der det lengste jeg kom var 5+3. Har ikke hatt noen utredning pga dette enda, og legen min har ikke nevnt noe om hva jeg eventuelt bør gjøre ved ny graviditet.
Har jo lest om andre som får diverse "støtte medisiner", og det er derfor jeg tenker slik.
Har ingen sykdommer eller faste medisiner, men er overvektig og svangerskapet vil uansett regnes som risiko.

Har tidligere også hatt et helt ukomplisert svangerskap og fødsel, dette er nå 2 år siden.

Håper du kan hjelpe meg :)
 
Det er naturligvis en belastning å oppleve tre aborter på rad. Det er ikke uvanlig å gjøre en utredning av paret når man har et vi kaller habituelle aborter = 3 aborter etter hverandre. Det er snakk om blodprøver av deg og partner - blant annet kromosomanalyse.
I tillegg gjør man ultralyd av livmor for å undersøke om det er anatomiske avvik - sikkert ikke sannsynlig hos deg - ettersom du har gjennomgått et svangerskap allerede. Når det gjelder støtteterapi er det delte meninger og litt dårlig vitenskapelig bevis. Men mange vil nok gi støtte med progesteron.
Jeg vil anbefale at du blir henvist til en gynekologisk avdeling med spørsmål om utredning.
 
Det er naturligvis en belastning å oppleve tre aborter på rad. Det er ikke uvanlig å gjøre en utredning av paret når man har et vi kaller habituelle aborter = 3 aborter etter hverandre. Det er snakk om blodprøver av deg og partner - blant annet kromosomanalyse.
I tillegg gjør man ultralyd av livmor for å undersøke om det er anatomiske avvik - sikkert ikke sannsynlig hos deg - ettersom du har gjennomgått et svangerskap allerede. Når det gjelder støtteterapi er det delte meninger og litt dårlig vitenskapelig bevis. Men mange vil nok gi støtte med progesteron.
Jeg vil anbefale at du blir henvist til en gynekologisk avdeling med spørsmål om utredning.
Så det vil være hensiktsmessig å be fastlegen henvise meg til gynekologisk avdeling allerede tidlig i svangerskapet? Er 4+3 i dag, og kjenner jo selvfølgelig litt på bekymringene for å miste igjen. Har legetime førstkommende fredag, og litt redd for å bli avfeid av fastlegen i bekymringene mine.
 
I det første innlegget ditt sa du ikke at du var gravid på nytt. Det oppfattet iallfall ikke jeg. Det første svaret mitt ble derfor sikkert litt rart for deg.
Hvis du hadde vært pasient hos meg ville jeg ha gitt støtte med Progesteron vaginalt - slik som nesten alle kvinner får etter IVF.
Det er ikke sterke bevis på at det effektivt - men det er ikke skadelig.
Å gjøre ultralyd så tidlig som du er nå - gir lite informasjon. Man kan se hjerteaksjon fra ca. 6+0. Jeg pleier å anbefale at man er tålmodig og venter så lenge i allefall.
 
Back
Topp