Ikke vær redd for å snakke med han. Om han klikker så sier du enkelt "vi har felles barn - vi er nødt til å samarbeide og kommunisere, jeg aksepterer ikke at du "klikker". Vi snakkes når du har roet deg ned, jeg forventer at du oppfører deg sivilisert." Hvis han ikke klarer å samarbeide så kan han ikke ha så mye samvær - det vil en domstol stille krav til. Uansett så tar man kamper for barna sine
Jeg ville sagt at jeg ønsker å snakke om leggetid, for sent komming til skole, skulk, lekser osv. Si at du vil snakke om fem ting og ta en ting av gangen. Spør han hva han mener er riktig og si hva du mener er riktig og hvorfor. Regner med han forstår fornuftige argumenter som nok søvn og grunner til at man ikke skal skulke og komme for sent. At han har dårlig tid og slikt er ikke god nok unnskyldning, har han ansvar for barn får han stå opp tidligere og dra hjem tidsnok til at ungen kommer seg i seng tidsnok.
Ang reaksjon på samvær så skal det taes alvorlig. Jeg ville sagt til far at det er bekymrende endring og at jeg ville prøve å trappe ned samværet igjen for å se om det er årsaken.
Jeg ville også pratet med gutten om dette. Spurt hvorfor han har begynt å gråte mer. Først åpne spørsmål og om han ikke vet selv, så spørre mer konkrete spørsmål som feks om han er mer trøtt når han er hos pappaen og gråter fordi han er trøtt og sliten. Om han får hjelp til leksene og får gjort de like bra hos pappaen. Og sagt at han må si i fra dersom det er noe i pappaukene han ikke liker, fordi du kan ikke vite det eller gjøre noe med det uten at han forteller. Og at ALT er lov å si. Det er bare lov å ha fine hemligheter, dumme ting skal man alltid fortelle.
Jeg hadde konfrontert han kraftig med at gutten har fortalt han fikk kjeft og ble sendt på rommet når han sa han savnet deg. Hadde selvfølgelig spurt om det stemmer først da, at han ikke sa han savnet deg fordi han fikk kjeft og ble sendt på rommet for noe annet feks.
Jeg ville tatt en prat med lærer og bedt om at h*n fulgte med oppfølging av lekser, fravær og forsentkomming og evt andre ting i fars uker. Lærer trenger ikke si noe til far. Men da kan lærer dokumentere dette for seg, hvis du skal ta det videre.