oppfølging av sykehus...

Mamma til ei lita luring <3

Forelsket i forumet
Så va man allerde i gang med oppfølging på sykehuset... men godt å kjenne man blir tatt godt vare på... og har noen man kan kontakte utenom kontroll også, mye å forholde seg til når man får svangerskapsdiabetes...

Ja, veldig fornøyd med d og at æ har en person på sykehuset som skal ta oppfølging frem til føden overtar så æ slepp å forholde meg til mange forskjellige. Og ikke minst d va ei veldig trivelig dame ☺

Så bra at de passer på deg! Man kan forebygge så mye med god oppfølgning :)

Så va man allerde i gang med oppfølging på sykehuset... men godt å kjenne man blir tatt godt vare på... og har noen man kan kontakte utenom kontroll også, mye å forholde seg til når man får svangerskapsdiabetes...

Hei, vil du fortelle litt om det?
Jeg er akkurat i grenseland, men frykter at jeg bikker over grensa i løpet av svangerskapet.
Hva tar du hensyn til av mat etc? Må du ta insulin? Eller kontrollerer du det med kost?

Jeg har diabetes type 1, og er også veldig fornøyd med oppfølging på sykehus :) Har fast dia-sykepleier og jordmor, men varierer hvem jeg ser som indremedisiner, fødselslege og øyelege. Føler meg hvertfall veldig godt ivaretatt :)

Hei, vil du fortelle litt om det?
Jeg er akkurat i grenseland, men frykter at jeg bikker over grensa i løpet av svangerskapet.
Hva tar du hensyn til av mat etc? Må du ta insulin? Eller kontrollerer du det med kost?

Har kuttet ut søtsaker nesten helt, ellers e æ bevisst på hvor mye karbohydrater æ får i meg...som f.eks har æ gått ned litt på mengden ris/potet/pasta til middag, og erstattet d med mer grønnsaker heller :) ellers e æ bevisst på å drikke lettbrus om æ ska ha brus, lite juice og saft. Og minske på meieriprodukt... så kun kostholdsregulert her enda og d e i samarbeid med diabetessykepleieren på sykehuset. Og forhåpentligvis vil æ klare meg med kostholdsregulere og ikke insulin, men d må jo vurderes på nytt fortløpende, kommer jo an på om æ klare å holde blodsukkeret på et greit nivå med bare d. Ellers så e æ no bevisst i litt fysisk aktivitet så langt bekkenet e enig.
Ellers så e arbeidsgiver blitt pålagt av jordmor å legge opp til at æ får mulighet til å spise ofte og at d max går 3tima mellom måltidene...

Har kuttet ut søtsaker nesten helt, ellers e æ bevisst på hvor mye karbohydrater æ får i meg...som f.eks har æ gått ned litt på mengden ris/potet/pasta til middag, og erstattet d med mer grønnsaker heller :) ellers e æ bevisst på å drikke lettbrus om æ ska ha brus, lite juice og saft. Og minske på meieriprodukt... så kun kostholdsregulert her enda og d e i samarbeid med diabetessykepleieren på sykehuset. Og forhåpentligvis vil æ klare meg med kostholdsregulere og ikke insulin, men d må jo vurderes på nytt fortløpende, kommer jo an på om æ klare å holde blodsukkeret på et greit nivå med bare d. Ellers så e æ no bevisst i litt fysisk aktivitet så langt bekkenet e enig.
Ellers så e arbeidsgiver blitt pålagt av jordmor å legge opp til at æ får mulighet til å spise ofte og at d max går 3tima mellom måltidene...

Tusen takk for svar, det er omtrent det samme jeg gjør. Har kuttet helt ut sukker her i gården. (bortsett fra det som er naturlig i matvarer da). Forsiktig med juice, og er nede på 1 frukt i stedet for 2 pr. dag. Kan nok kutte enda mer på karbohydrater da, og bli enda flinkere til å bevege meg hver dag. :) Får håpe at vi begge klarer å holde det i sjakk gjennom svangerskapet :-)

Tusen takk for svar, det er omtrent det samme jeg gjør. Har kuttet helt ut sukker her i gården. (bortsett fra det som er naturlig i matvarer da). Forsiktig med juice, og er nede på 1 frukt i stedet for 2 pr. dag. Kan nok kutte enda mer på karbohydrater da, og bli enda flinkere til å bevege meg hver dag. :) Får håpe at vi begge klarer å holde det i sjakk gjennom svangerskapet :)

Spiser en del frukt, kan fint spise 3 enheter frukt pr dag... Hvor en enhet tilsvar f.eks et eple, 3 båten appelsin, 10-12 druer, 10-12 jordbær eller 5-6 dl bringebær

Spiser en del frukt, kan fint spise 3 enheter frukt pr dag... Hvor en enhet tilsvar f.eks et eple, 3 båten appelsin, 10-12 druer, 10-12 jordbær eller 5-6 dl bringebær

Jeg har fått beskjed om kun 1 frukt..mer grønnsaker eller bær i stedet. Skal spesielt holde seg unna f.eks ananas, melon og frukter med høy GI-verdi.

Med frukt/bær så har æ holdt blodsukkeret fint, men har æ hadd middagsmåltid nesten uten grønnsaker så e d blitt høyt...men hold d fint når grønnsaker e en stor andel på fatet ;) grønnsaker og bær e absolutt best, men litt frukt gjør ingenting :) ellers bør man være litt forsiktig med meieriprodukter...

Med frukt/bær så har æ holdt blodsukkeret fint, men har æ hadd middagsmåltid nesten uten grønnsaker så e d blitt høyt...men hold d fint når grønnsaker e en stor andel på fatet ;) grønnsaker og bær e absolutt best, men litt frukt gjør ingenting :) ellers bør man være litt forsiktig med meieriprodukter...

Jah...melkesukkeret er ikke så bra, men jeg bare MÅ ha melk. Ernæringsfysiologen sier ikke så mye på det da..Så lenge jeg ikke spiser annet sukker.

Back
Topp