oppdragelse

Lykketroll m/2gutar

Forumet er livet
Kva er dikkas reglar for ungane?

kva skjer om ungane ikkje følger reglane eller ikkje høyrer etter når dei får ein beskjed?

kva er viktig for deg/dikka å lære ungane?

[:)]

dyytt[:)]

forstod ikke overskrften?[:-][8D]

For oss er det viktig at ungene lærer å takke for seg og takke for gaver og mat. Dette lærer vi de ved at oss som foreldre også takker når vi har fått noe eller når vi har spist.
Vi synnes også at de lærer å bry seg om andre rundt seg og at de kan forstå at andre ikke har det så bra som oss. Dette gjør vi ved at ungene er med å gir gaver og etc til frivilighetssentrallen eller frelsersermeen.

Ellers at de respekterer at en har regler angående ting som ikke er lov. og vise respekt for andre menesker

Her skal de høre og lyde!! ellers blir det pisken [8D]

Neeida, men vi er ikke spesielt strenge, men de reglene vi har skal følges, og vi er 100% (99,9)
konsekvente når vi har en regel, så det er ikke mye mas med de [:D]

Konsekvensene er litt forskjellige, men ber jeg feks lillesøster rydde etter seg må hun det, jeg
tar hendene hennes så hun "rydder", mens jeg roser.. og hun hyler [8D]
Storebror får feks ikke spille eller se på tv hvis han bryter regler. Det er sjelden så jeg husker ikke
helt, men det er individuelt.

Her i huset hever vi ikke stemmen noen av oss, vi snakker sammen.. Så det er en rolig atmosfære og
ingen trenger å lure på hva som er rett og galt.[:D]

Jeg vil at ungene skal kunne god gammeldags folkeskikk, som å si takk, og klare å sitte pent når jeg ber de om det (sjelden) [:D]

ORIGINAL: Lykketroll m/2gutar

Kva er dikkas reglar for ungane?
barna våre har vel regler som alle andre,normal folkeskikk.men er veldig streng på legge tider og andre daglige rutiner(sitte fnt ved bordet osv) rutiner.

kva skjer om ungane ikkje følger reglane eller ikkje høyrer etter når dei får ein beskjed?
hører di ikke etter får di tilsanakk evt sitte på gangen å tenke seg om.

kva er viktig for deg/dikka å lære ungane?
det er viktig å lære dem å sette pris på det di har,være høflige og respektere hverandre.

men om vi klarer det er en helt annen sak[8D]

[:)]

dyyyytt[:)]

Vanlig folkeskikk og oppførsel..
De små får sitte i trappen ei lita stund om de ikke "er snille", eldstemann får tv/spilleforbud.. Advarsel først..

Hehe, ja akkurat nå går det i å lære seg å dele lekene sine med andre. Og at det gjør vondt å bli slått (hun er begynt å smekke meg og Pappaen i ansiktet[8D])
Så øver vi på å si Takk når vi får noe.
Hun er 15 mnder, så ikke store konsekvensene gitt.

Her skal det læres vanlig god folkeskikk. Man sier takk, er høflig, rolig i andres hjem, forsiktig med andres ting. Vise omsorg for andre og vite at ikke alle har det like godt. (hun er allerede veldig flink og deler ut gode og muss til alle hun liker[:)])
Så håper og tror jeg at vi slipper å bli ropere. Får helt sponk av å være i hjem hvor det hele tida blir roping mellom foreldre og barn.

Her synes vi det er viktig med god gammeldags folkeskikk.
Eldstemann må også be om ting på en ordentlig måte, dvs "kan jeg få..." istedet for "jeg vil ha"/"jeg skal ha mer.."
Ellers så er det time out som gjelder på eldstemann hvis han ikke hører, selvfølgelig med en advarsel først.
Lille snuppa er såpass liten enda, så hun blir tatt bort fra det hun plukker på og ledet inn i en "lovlig" lek. F.eks så er hun ille på å dra ut dekoderkortet, og da blir hun satt et annet sted og avledet med leker. Prøver å unngå å bruke mye NEI, sier stopp istedet..Eller "får ikke lov til det"..

Ellers synes vi det er viktig å ha respekt for andre mennesker [:)]

Ikke slå eller dytt

Takke fint når de får noe

Sitte fint med bordet å spise middag til alle er ferdig

Ikke hyle eller skrike til hverandre

Utøve normal folkeskikk rett og slett!!

Konsekvens er time-out, gjelder mest for storebror på snart 3 da. Og da mest når han dytter eller slår lillesøster på 1,5 å2.

• ikke skrike, rope og være aggressiv i stemmen eller si stygge ting til andre
  • hjelpe andre
  • dele
  • vente på tur
  • takke hvis han får noe, og hilse og si hadet, takke for seg/for besøket
  • si takk for maten før han går fra bordet. ikke forsyne seg før noen har sagt hversågod
  • respektere andre og andres ting
  • rydde opp etter seg. legge ting på plass med en gang han er ferdig med de.
  • behandle ting ordentlig og ikke ødelegge
  • si i fra på en ordentlig måte om han er uenig (noe vi jobber mye med nå, ikke skriking og ikke sutring).

det jeg kommer på...

Vi er veldig konsekvente og om vi sier en ting så skal han lystre. Vi er veldig flinke med å forklare hvorfor ting skal gjøres som de gjøres, og han forstår dette godt og er selv veldig opptatt av at ting skal gjøres ordentlig og riktig. Noen ting er vi veldig autoritære på f.eks. å holde i handa når vi går der det kjøres biler, pusse tenner, kaste leker, slå osv. Andre ting ser vi liksom en læringskurve på og det er lov å prøve og feile (som f.eks. å huske å rydde).

Har egentlig ingen konkrete konsekvenser for ting - jeg bare sørger for at han gjør det han skal gjøre, hvis ikke gjør han ikke noe annet før det er gjort. Gjør han noe han ikke skal så gir det en negativ konsekvens i nær tilknytning til ugjerningen. Slår han med en leke så tar jeg den fra han, snakker han ikke ordentlig til meg så får han ikke viljen sin eller oppmerksomhet osv. Time-out bruker jeg kun i forbindelse med voldelig atferd (mot andre eller ting) om noe annet ikke fungerer. Har aldri måttet bruke det på sønnen min.

Back
Topp