Oppdragelse

lykkespire

Elsker forumet
Fy fader så vanskelig det er. Skulle vært en oppskriftsbok på hva som er riktig og hva som er galt. Hva en bør gjøre og ikke bør gjøre. Det er ikke lett å vite om avgjørelsen en tar er riktig. Og mer og mer vanskelig blir det..

Men så herlig det er å se de vokse opp. Livets gave.

Det finnes ei bok[:D][8D]

Ei veninne av meg har ei, vurderer sterkt å kjøpe selv, helt genial, står alt om hva man kan forvente i de ulike aldererne og tips til hvordan reagere mot barnet på hva de gjør.

Så klart må man gjøre det på sin måte, men hadde vært greit med ei oppskrift en gang i blandt[8D]

Spørsmål som f eks. Facebook til en 10 åring? Feiring av Halloween? Forskjellige verdner på nettet som de gjerne vil være en del av, legge ut filmer på you tube.....

Hmm ja. Mye det ikke finnes fasitsvar på og[8D]

Helt enig i at oppdragelse er vanskelig. Jeg prøver å forholde meg til noen enkle regler:
1. ha respekt for hverandre
2. forklare hvorfor hun ikke får lov til å sitte oppå bordet eller leke med en kniv (prøver å ikke bare si nei, fy, ikke røre o.l.)
3. gi mer omsorg og kjærlighet enn hun oppsøker/prøver å få
4. være konsekvent, når jeg har sagt leggetid så er det leggetid

Sist, men ikke minst: når jeg er sliten, lei og "gitt litt opp" så får pappan overta alt av ansvar.....[;)]

ORIGINAL: lykkespire

Spørsmål som f eks. Facebook til en 10 åring? Feiring av Halloween? Forskjellige verdner på nettet som de gjerne vil være en del av, legge ut filmer på you tube.....

Ojjj...så langt er jeg ikke kommet! Dette er vanskelige spørsmål...

ORIGINAL: junipie

Ojjj...så langt er jeg ikke kommet! Dette er vanskelige spørsmål...

Ja ikke sant??? Syns òg det. Men må bare gjøre det jeg syns er det riktige. Det er så utrolig vanskelig, for er alltid andre som får lov til mer enn andre gjør.

Gla jeg ikke er der enda gitt[8D]

Jeg har også en 10 åring[:)]
Hun maser om youtube og facebook, svaret fra mor er NEI nei og atter NEI[;)]
Hun har den strengeste mammaen i hele klassen sin får jeg høre hehe[8D]

Halloween ja.. hun får lov til å gå fra hus til hus, men KUN i gatene her vi bor, og MÅ ha med seg mobilen så jeg kan få tak i henne..

Hun legger seg kl 20.00 ca på kveldene, må alltid gjøre lekser etter skolen, selv om hun er med noen hjem.. [;)]

Jepp, denne mammaen har regler for alt![8D][;)]

Hmmm... Det er ikke enkelt nei! Man må bare gjøre det som føles riktig, tror jeg. Facebook hadde nok vært nei for meg, samme med nettby og alt det andre. Og når han blir gammel nok til å ha slikt ville jeg hatt kontrollen. Er så utrolig mye på slike sider som er vanskelig å takle for barn.
Filmer av seg selv på youtube: Nope! Filmer av andre ting: Kanskje.
Halloween: Ja, men med regler. Oppføre seg skikkelig. Godta et nei, eller at ingen åpner.

Dette er mine tanker da, men jeg har jo null erfaring med det. Håper du finner en løsning. [:)]

Jobber som lærer, og dette må jo være noe av det vanskeligste. Barn skjønner veldig lite av ringvirkningene av nettet. Ting de legger ut er jo tilgjengelig for alle! Tror det er viktig at man har en god dialog og snakker MYE om nettvett før man lar barnet bruke det. Når man ser på noen av sidene de benytter seg av slik som deiligst.no blir jeg skremt. Mange av jentene som legger ut ganske dristige bilder av seg selv er ikke mer enn kanskje 12 år. De skriver ofte navn, alder og bosted. For folk som skumle baktanker er jo dette en gavepakke uten like. Er nok også viktig å holde seg oppdatert på ulike forkortelser som brukes slik at man skjønner det som skrives. Jeg ville også sperret nettet for ulike sider, samt benyttet meg hyppig av loggen på nettet slik at jeg hadde litt kontroll på hva de brukte nettet til... Høres ut som jeg ville spionert på barnet mitt, noe som egentlgi ikke er meningen, men jeg ville hatt et oppsyn slik at jeg hadde noe kontroll. Synes nettet er kjempe skummelt for barn som ikke tenker like langt hele tiden...

Når det gjelder nettvett så er det egentlig ganske mange her ikke på bv som også har en del å lære... En ting er at du skriver om hva barnet ditt kan på et terminforum. Kanksje legger ut et bilde av deg selv også sammen med barnet. Dette i seg selv er ganske uskyldig, men da vet jo alle hvem du er. Kanskje ikke like smart å da skrive side opp og side ned på sex og samlivsforumet om hvor godt du synes det er når mannen din tar deg i rumpa?? Eller legge ut i det vide og brede om andre problemer man har? Man vet tross alt ikke hvem det er som leser dette...

Back
Topp