oppdragelse og bonusforeldre.. *endret*

verteline

Elsker forumet
føler meg litt misforstått etter et dårlig eksempel..

men i bunn å grunn er spm mitt, hvor mye har en bonuspappa å si om barneoppdragelse?..

jeg mener at det kommer ann på hvor gamle barna er!.. seff skal ikke bonuspappa stå i et hjørne å holde kjeft, bonuspappa har like mye rett å kjefte om barna gjør noe galt eller i rettesette dem..

MEN jeg mener når barna er store å de har lært regler på et vis hjemme så syns jeg ikke bonuspappa skal komme inn å endre på reglene i huset uten at mor har samtykket i saken. jeg syns ikke bonuspappa kan komme inn å legge en kjempe streng linje som barna ikke er vant med..

hadde barna vært små hadde det vært noe annet, for da hadde de oppvokst med bonuspappa..

hva syns dere?

Syns det var en liten filleting å henge seg opp i..
Jeg ber mine barn kaste søppel i søpla...

Men til spørsmålet ditt, så aner jeg ikke.. Men tenker jo at det er bra at de engasjerer seg...

Det bestemmer de involverte heeeeelt selv faktisk.....

denne tingen var bare et eksempel av tusenvis av ting da..

når vi spiser så tvinges det i mat, om ungen sitter å griner å er stappmette SKAL de spise opp.. mora sitter å ser på... det er HAN som maser, gjør ditt gjør datt som ingen andre må.. 

et annet eksempel vi var på besøk der å gutten  på 8 å bonuspappa var i 2 etasje.. gutten spør: kan du hjelpe meg å bære denne kassen med biler ned?
"nei det klare du sjøl"... - men den e jo kjempe tunge.. mannen går ned å roper opp du klare det sjøl.. nå skape du deg bare.. du må ikkje være pinglete!...

det var en stor kasse med masse biler å mannen sto jo rett på siden av for gudskyld å sko ner trappa!?...

verteline skrev:
denne tingen var bare et eksempel av tusenvis av ting da..

når vi spiser så tvinges det i mat, om ungen sitter å griner å er stappmette SKAL de spise opp.. mora sitter å ser på... det er HAN som maser, gjør ditt gjør datt som ingen andre må.. 

et annet eksempel vi var på besøk der å gutten  på 8 å bonuspappa var i 2 etasje.. gutten spør: kan du hjelpe meg å bære denne kassen med biler ned?
"nei det klare du sjøl"... - men den e jo kjempe tunge.. mannen går ned å roper opp du klare det sjøl.. nå skape du deg bare.. du må ikkje være pinglete!...

det var en stor kasse med masse biler å mannen sto jo rett på siden av for gudskyld å sko ner trappa!?...

Jeg reagerer ikke her på at han er bonuspappa eller pappa eller hva pokker han er, unødvendig er det vel uansett?

jeg syns at når en bonuspappa kommer så sent inn i livet til unger så har faktisk ikke bonus pappa så masse å si..

ungene har både en mor og en far som er oppdragere.. han er en bonuspappa som skal føle mors regler i huset i forhold til oppdragelse.. SYNS JEG!...

er ikke fan av mannen vel å merke etter mange rare ting.. syns synd i guttene.. :( etter alt som har skjedd det siste året med mor og bonuspappa har minsten blir en sjikkelig SINT gutt.. å ingen klarer å komme inn på han... huff...

verteline skrev:
jeg syns at når en bonuspappa kommer så sent inn i livet til unger så har faktisk ikke bonus pappa så masse å si..

ungene har både en mor og en far som er oppdragere.. han er en bonuspappa som skal føle mors regler i huset i forhold til oppdragelse.. SYNS JEG!...

er ikke fan av mannen vel å merke etter mange rare ting.. syns synd i guttene.. :( etter alt som har skjedd det siste året med mor og bonuspappa har minsten blir en sjikkelig SINT gutt.. å ingen klarer å komme inn på han... huff...

Hvor mye rolle hver enkelt tar i oppdragelsen av barna, er jo opp til hver enkelt familie som jeg skrev. Jeg fikk masse hjelp i å få en mann inn i hus som satt litt strengere grenser med mini enn jeg gjorde når jeg hadde samboer, så det kan være både og. 
Og jeg legger meg ikke opp i hvordan regler mini sin bonusmamma har i sitt hus, da skulle det vært veldig på kanten faktisk. Jeg vet hun er mye alene med han pga jobb osv, så i mine øyne er hun like mye foreldre for han som meg eller pappan når han er der...
Jeg tror ikke man får forholdt til å fungere om ikke man slipper til bonusforeldre i det hele tatt, man kan ikke forvente at de skal komme inn og legge alle sine meninger utenfor døra, mennesker fungerer ikke sånn, og det ville vært utrolig forvirrende for ungene.
Men selfølgelig, de skal ikke snu oppdragelsen trill rundt og på hodet heller...

Men det du beskriver her er jo ikke bra, om det er mor, far, stefar eller whatnot det kommer fra... 

vel da er vi forskjellige ;) når guttene er så store å har lært at sånn  å sånn gjør vi det syns jeg det blir feil å få en bonuspappa som kommer å sier nei vi gjør det sånn!..
seff han trenger ikke holde kjeft hvis de gjør noe de ikke har lov til men visse ting har mor lært guttene som er som det er.. de er tråsalt store gutter.. saken hadde vært helt annet om guttungen var et år når bonuspappa kom inn i livet...

RekeKreke skrev:

verteline skrev:

Hvor mye rolle hver enkelt tar i oppdragelsen av barna, er jo opp til hver enkelt familie som jeg skrev. Jeg fikk masse hjelp i å få en mann inn i hus som satt litt strengere grenser med mini enn jeg gjorde når jeg hadde samboer, så det kan være både og. 
Og jeg legger meg ikke opp i hvordan regler mini sin bonusmamma har i sitt hus, da skulle det vært veldig på kanten faktisk. Jeg vet hun er mye alene med han pga jobb osv, så i mine øyne er hun like mye foreldre for han som meg eller pappan når han er der...
Jeg tror ikke man får forholdt til å fungere om ikke man slipper til bonusforeldre i det hele tatt, man kan ikke forvente at de skal komme inn og legge alle sine meninger utenfor døra, mennesker fungerer ikke sånn, og det ville vært utrolig forvirrende for ungene.
Men selfølgelig, de skal ikke snu oppdragelsen trill rundt og på hodet heller...

Men det du beskriver her er jo ikke bra, om det er mor, far, stefar eller whatnot det kommer fra... 

Vel.. Jeg mener bonusforeldre skal være involverte, bry seg om barna osv. Men jeg mener de likevel ikke har samme "rettigheter" iforhold til barnet på samme måte som foreldrene har.
Altså, hadde jeg fått en mann som skulle bli stefar for min datter, så hadde han f.eks aldri fått disiplinert eller hva man skal kalle det, på en annen måte enn hva jeg mener er rett og riktig. Hans meninger om hva som skulle skjedd i en situasjon der barnet hadde gjort noe galt, hadde aldri spilt noen rolle, jeg skulle stått for alt som har med det å gjøre. Ihvertfall om barnet hadde vært såpass gammel som de barna du snakker om. småting som å si ifra om at boss skal ligge i bosset gjør meg ingenting.. Hadde han derimot begynt å straffe barnet på en måte om barnet ikke hadde gjort som han hadde sagt, hadde jeg reagert.

Stita skrev:
Vel.. Jeg mener bonusforeldre skal være involverte, bry seg om barna osv. Men jeg mener de likevel ikke har samme "rettigheter" iforhold til barnet på samme måte som foreldrene har.
Altså, hadde jeg fått en mann som skulle bli stefar for min datter, så hadde han f.eks aldri fått disiplinert eller hva man skal kalle det, på en annen måte enn hva jeg mener er rett og riktig. Hans meninger om hva som skulle skjedd i en situasjon der barnet hadde gjort noe galt, hadde aldri spilt noen rolle, jeg skulle stått for alt som har med det å gjøre. Ihvertfall om barnet hadde vært såpass gammel som de barna du snakker om. småting som å si ifra om at boss skal ligge i bosset gjør meg ingenting.. Hadde han derimot begynt å straffe barnet på en måte om barnet ikke hadde gjort som han hadde sagt, hadde jeg reagert.

veldig enig med deg der...  det hadde vel ikke så mye med at han skulle hive ting i bosset, saken var at han maser jo hull i hode på ungen.. alt er så super strengt å ungene må jo gjøre ALT som ingen andre må...å dette med at alt er super masete å strengt er bare hans greie liksom...

men vi er jo forsjellige, jeg hadde ikke akseptert slik masing å streng tone til mine unger som aldri hadde hatt det sånn i sine år..

Her i huset bestemmer bonusfar over min sønn på lik linje som jeg gjør. Noe annet ville da aldri fungert. Jeg forventer at han stiller opp for mitt barn når jeg er på jobb, eller gjør andre ting. At han deltar i husarbeid, henting, levering , har førsørger ansvar ol. Hvordan kan jeg da si at han ikke får lov å være med å oppdra. Men nå er det en gang sånn at vi er reltativt like når det gjelder grunnprinsippene i oppdragelsen, men noen ganger gjør han feil og noen ganger jeg. Da må jeg finne meg i å jenke meg på samme måte som jeg forventer av han. Det er jo det familielivet handler om. Vi har også et felles barn som blir behandlet på akkurat samme måte. Noe annet er for meg veldig rart.Ja, vi er forskjellige. Men jeg hadde ikke orket å leve i en familie hvor fokuset er mitt og ditt, her er alt vårt felles ansvar. Min mann den pappan som er tilstede i hverdagen. Jeg sender han til og med på konferansetimer/foreldremøte hvis det er det som passer best.

Har du vurdert å snakke med moren, som jo er den eneste som kan gjøre noe med saken, eller er du godt fornøyd med å legge ut om det på åpent forum fra din lett gjenkjennelige brukerprofil? I så fall må jeg jo si at det er synd på guttene som åpenbart ikke kan stole på en kjeft i familien.

Jeg forventer faktisk at bonusmor/far stiller opp og er likeverdige iforhold til oppdragelse og støtte. Jeg kunne aldri ha stiftet familie med en mann som ikke hadde tatt samme ansvaret for min datter som for et evt felles barn eller hans barn.

Men dette er jo helt og holdent opp til hver familie.
Jeg ville ikke engang ha tenkt tanken på å blande meg inn i hvor mye/lite bonusmammaen til frøkna stiller opp, da dette er en sak mellom de.

Men syntes ikke at de kan stille for mye opp, bare for lite..

verteline skrev:

er ikke enig i det du skriver her!
Greit nok at gutten har to foreldre osv..men som samboer med mor så kan man vel ikke forvente at han skal stille seg i bakgrunnen og bare være enig og ellers holde kjeft..?

Er ikke no fan av mye du har skrevet om den mannen..men heller ikke av å umyndig gjøre han!

Denne fyren høres ut til å være litt too much uavhengig av om han er bonuspappa eller pappa eller hva han enn er.
Hadde jeg vært mor her hadde jeg aldri funnet meg i at han hadde herset sånn med barnet mitt. Sier hun ingenting?

Jeg er helt for at bonusforeldre skal ha en oppdragerrolle på linje med den av foreldrene han eller hun bor sammen med, men det får være en linje de er blitt enige om, ikke en stram linje som bonusforeldreren innfører på eget initiativ.
Jeg kjenner selv til et tilfelle der far blir rasende når hans nye kone irettesetter barna hans når de bryter reglene som de to har bestemt i fellesskap at skal gjelde i deres hus. Allikevel mener han at hun skal overlate til ham å irettesette dem. Det er helt håpløst, og jeg lurer på hvor lenge hun kommer til å finne seg i det.

jeg må få si at det høres ut som mamma sin eks.... han er en narsissistisk tulling av en mann som psykisk mishandler alt og alle og skal ha makten over alle, og "respekten" til alle..... det der er typisk han......  så jeg gir gir han noenlunde samme diagnose...... TENK på disse to guttene, på 8 og 11, hvor utrygge de er, og usikker på seg selv osv... helt uakseptabelt......

men jeg kan også si at hvis ikke moren deres har gjort noe til nå kommer hun sannsynligvis ikke til å gjøre det... han har nok makten over henne og manipulerer henne kraftig. det beste du og søsteren din gjør er å blande dere inn ved hver anledning.

Det er opp til hver enkelt å bestemme syns jeg.
Mine bonusforeldre har aldri tatt avgjørelser i stedet for mamma og pappa, men de har biddratt til å hjelpe meg/oss, snakke med oss når vi har gjort noe galt, og diverse.

Men dersom jeg og mannen min hadde skilt lag, og det hadde kommet en ny mann inn i bildet, hadde ikke vedkommende fått lov til å endre på hvilke regler jeg har satt for mine barn. Heller ikke tukle med den biologiske pappan sine meninger om barneoppdragelse hjemme hos seg :)

Det synes jeg er opp til mammaen til barna! Og selv om dere la papiret på bordet.. så trenger man jo ikke å lære barna at det er ok?

Jeg synes ikke dette hadde så velig mye med oppdragelse å gjøre.. men vanlig folkeskikk.

Jeg har selv vært bonusmamma.. jeg la meg ikke oppi oppdragelsen.. men når han var hos oss.. så fikk han følge mine husregler.. som å sette tallerkner og glass på kjøkkenet.. helst i oppvaskmaskinen.. skylde bort tannkremen i vasken.. om han tisset utenfor doen.. tørke opp etter seg.. osv osv..

Jeg synes hver enkelt familie skal finne ut hva som passer best for dem. For noen fungerer det godt med at bonusforelder deltar (ikke blander seg som du skriver..) i oppdragelse osv og for andre er det best om man følger det mor og far har blitt enige om og at det er det som fungerer best. 

Jeg synes jo det er litt spesielt å få seg ny kjæreste og forvente at vedkommende ikke skal ha noe å si når det kommer til barna.. 
Noen kan være litt ekstreme, men for meg høres det rart ut at den nye som kommer inn i livet til mammaen eller pappaen skal tie og si seg enig i alt forelderen har bestemt eller mener. Man er jo to om å få et forhold til å fungere, og det er ganske viktig at også forholdet til barna er godt. Det blir det ikke av "hold kjeft, her er det mine regler som gjelder og om du har noen innvendinger er døren i gangen". Iallefall ikke i min verden.

Back
Topp