oppdra barn i "tabu religion"

Hlin

Elsker forumet
hei hei
jeg har et spørsmål.. men vet ikke helt hvordan jeg skal forklare og fortelle..

jeg er paganist. det er nok noen av dere som kanskje ikke vet hva det er.. eller som muligens tror dere vet, men tar feil.

her er litt om hva det er http://www.youtube.com/watch?v=Az2PRonAZyY

det jeg lurer på er vel først og fremst om noen av dere andre her inn er paganister?
og hvordan skal man innvolvere barna i dette..
det gjelder alle religioner egentlig, ikke bare min.
jeg liker ikke å påtvinge eller fore religion inn med morsmelka.
jeg er veldig opptatt av fri tro.   
og med en religion som paganisme, som er så misforstått, og dømt av så mange.. 
så kan det bli vanskelig.
barna mine går på en privat skole, under adventistkirken.

på denne skolen går det muslimer, adventister ikke troende osv,  men ingen på denne skolen vet noe om vår tro..

mitt ønske er selvfølgelig at folk skal lære hva pagan er .. at de skal slutte å tro de vet hva det er , når de egentlig ikke har peil i det hele tatt..
men sånn er ikke verden..  så for nå, må jeg bare innse at når jeg sier at jeg er paganist, vil folk tro jeg brenner dyr i offergave, eller tilber satan eller whatnot.. sad but true.

men ja.. spørsmålet mitt er .. hva gjør man ... lærer man barn alt dette, og lar folk tro det de vil om dem og .. eller lar man være å lære dem noe, og lar skolen gi dem opplæring  i adventisme, for så å lære dem andre ting senere? 

legger et lite spor for å finne tråden igjen.

Må løpe straks.

Spennende tema! 

Mannen regner seg selv som buddhist.      Det nærmeste jeg kommer en personlig tro er at jeg tror på mennesket.

:D 
troen på mennesket er jo viktig.. selv om det må være den vanskligte troen av dem alle.

Men hvilken del av Paganismen er det du hører til da?
Men det "riktige" er vel å lære barna at det finnes mange forskjellige måter å tro på,og ingen er mer "riktig" eller "gal" enn en annen måte.
Jeg har en onkel som tilhører/tilhørte en del av paganismen,eller hvordan jeg skal formulere meg... Og mine søskenbarn er vel oppdratt "normalt - huskristent" eller noe slik... Han mente i alle fall at barna skulle få lærdom om alle måter å tro på,og at ingen hadde rett til å bestemme hva andre skal tro - eller ikke tro. Og at man skal respektere andre, uansett tro - eller mangel på tro...
Det eneste han virkelig brant for var å lære bort respekt for naturen,og alt liv!

Surrete innlegg,men.....

Jeg har funnet min personlige tro sånn midt i mellom paganismen, budhismen og kristendommen ett sted. 
 Først og fremst tror jeg at det finnes en bunn i alle religioner, en ting de alle har felles om man studerer nøye nok, og det er kjærligheten.
Det er troen på en kraft høyere enn deg selv, om det er gud, moder jord, eller en energi, så er bunnen i de aller fleste religioner akuratt den samme, og det er det jeg tror på...
(fader himmel og moder jord er det jeg pleier å si)
 Jeg har egentlig vist hvor min plass i universet er, og hva det er meningen at jeg skal gjøre og tro siden jeg var liten. 

Jeg har ikke sagt så mye til sønnen min om dette, da jeg mener han må finne sin egen plass i universet.
 Han må i sitt eget tempo finne ut hva som er best for han.
Og han skal lære seg om alle religioner som er så han har kunnskap til å ta sitt eget valg.
Men selfølgelig så ser han, han ser tarotkortene, pentagrammene og tegnene jeg omgir meg med, og han ser min kjærlighet til naturen og det rundt meg...
Så det blir dumt å si at han ikke blir påvirket, for det blir han selfølgelig.
Men jeg prøver jo og holde min tro unna han så mye det lar seg gjøre...

er du sånn wicca? (haha)

fant ut at innlegget mitt hørtes kanskje litt vell drøyt ut!! hehe, men var ikke ment sånn altså! :)

DenicaD skrev:

er du sånn wicca? (haha)

Men sett bort fra det, så fra mitt ståsted hadde jeg ikke innvolvert ungene noe voldsomt i det. Hvorfor? Jo nettopp fordi det for mange virker som en "drøy religion". Forstå meg rett.

Virker som det er en religion for _voksne_. Som ikke er særlig tilrettelagt _barn_

Kan godt hende jeg tar feil  

Personlig så synes jeg det høres mest ut som en voksen _hobby fantasi_ enn en religion... så så opplyst er jeg! (hehe)

Selv er jeg kristen og vi er i en _frikirke_ og ungene går på søndagsskolen. Største her har et veldig godt forhold til jesus, utenatt hun er blitt belært på noen som helst måte.

http://paganistforbundet.org/paganisme/paganisme.html

For meg virker kristendommen som en drøy religion og jeg blir sint om noen prøver å "presse" det på sønnen min...
Og jeg kan ikke forstå hvordan noen synes det er "greit" å lære dette til barn :P

(jeg prøver ikke å være slem her altså, jeg prøver bare og forklare på en måte :P)

Jeg tror det blir sånn når det er to så ytterkanter på en måte :)

Det jeg mener er at om man selv er religiøs på en eller annen måte så er det naturlig å gi videre sine verdier og livssyn til barna sine.
Men jeg synes det er viktig å gjøre det slik at det ikke blir til ulempe for barna!

Jeg selv, for eksempel, ble ikke døpt som baby, jeg ble velsignet fordi min bestefar er baptist"prest" og presset det litt gjennom. Jeg vokste opp svært bevisst på dette og leste bibelhistorier, spurte og gravde og endte opp med et reflektert syn på dette med religion. Mer praktisk var det slik at jeg var stolt over å ha et standpunkt i stedet for å følge saueflokken som konfirmerte seg i kirka. Jeg så litt ned på de som bare gikk gjennom det for å få pengegavene i selskapet...

Ett av de argumentene som brukes for barnedåp er at da får ungdommen velge selv og ikke føle seg utenfor når det er tid for konfirmasjon... Er ikke det å undervurdere barnet allerede fra det er baby? Burde vi ikke bruke energien andre steder?

Så Serenity, jeg synes du skal forklare barna hva du holder på med og lære de hva du gjør, men også fortelle det du vet om andre religioner og hva som er bra der (nestekjærlighet, trygghet i å tro på liv etter døden, følelse av tilhørighet, orden og normer å leve etter) og så ser man kanskje at det grunnleggende IKKE er religion men viktige normer å leve etter.

Jeg selv har endret livssyn de siste årene. Jeg sier nå at jeg tror på livet FØR døden :-) Så ikke kast bort tiden, men LEV!

Tweak skrev:
Det jeg mener er at om man selv er religiøs på en eller annen måte så er det naturlig å gi videre sine verdier og livssyn til barna sine.
Men jeg synes det er viktig å gjøre det slik at det ikke blir til ulempe for barna!

Veldig enig. Jeg forstår faktisk ikke en gang hvordan det kan være noe å lure på. Hvis man virkelig tror på noe, eller står for noen verdier, så er vel det noe av det viktigste å gi videre til barna?

Jeg er ikke paganist altså, men hvis du er det så håper jeg at det er en positiv ting i livet ditt? Hvorfor snakker du da om religion som tvang, eller sier at du ikke vil fore religion inn med morsmelka? Hvis paganisme er en fin ting for deg, så synes jeg du bør se på det som en positiv gave du prøver å gi videre til ditt barn, ikke som noe negativt som bør skjules, eller som barnet skal spares for. 

Hvis andre tror du brenner dyr i offergave, så kanskje du bør slutte å skjule hva du tror på, og heller fortelle dem at du ikke gjør det? 

Sukkertopp skrev:

Tweak skrev:

Veldig enig. Jeg forstår faktisk ikke en gang hvordan det kan være noe å lure på. Hvis man virkelig tror på noe, eller står for noen verdier, så er vel det noe av det viktigste å gi videre til barna?

Jeg er ikke paganist altså, men hvis du er det så håper jeg at det er en positiv ting i livet ditt? Hvorfor snakker du da om religion som tvang, eller sier at du ikke vil fore religion inn med morsmelka? Hvis paganisme er en fin ting for deg, så synes jeg du bør se på det som en positiv gave du prøver å gi videre til ditt barn, ikke som noe negativt som bør skjules, eller som barnet skal spares for. 

Hvis andre tror du brenner dyr i offergave, så kanskje du bør slutte å skjule hva du tror på, og heller fortelle dem at du ikke gjør det? 

jeg skuler ikke paganismen, jeg svarer om noen spør, men jeg skriker ikke ut om hva jeg tror på.. men det ville jeg nok ikke gjort uansett hvilken religion jeg tilhørte :)

jeg tror nok at det som gjør det vanskelig for meg er at de går på den skolen de går på. som er en fin skole, men de har et litt annet syn på det med paganisme.
jeg er nok veldig vant til å bli uglesett og dømt. rakket ned på og sett på som et utskudd pga paganismen.
det har ikke forandret mitt syn på den saken, men det gjør meg litt mer forsiktig med hva jeg vil mine barn skal rope ut om..
om du skjønner hva jeg mener.. ?

Back
Topp