Oppdatering fra oss

*Wenche*

Forelsket i forumet
Hei!

Som jeg skrev i god morgen innlegget så er det en stund siden jeg var innpå her og enda lenger siden jeg var aktiv... Men idag har jeg vært delaktig i et stort dumt drama på mai 2010.

Det har skjedd en god del hos oss siden mai. 13.mai ble lille store Mikkel født. Han er født frisk, men da han var 4 uker gammel fikk han store problemer med å puste. Så han ble innlagt på sykehus med akutt respirasjonssvikt. De trodde det var infeksjon, men alle prøver kom tilbake negative. Men gutten var fortsatt ikke bedre tross medisiner. Da ble det enda flere prøver, ultralyd av hjerte og hjerne, CT, utallige blodprøver og tilslutt EMG etter mange spørsmål om muskelsykdommer i familien. Legene mistenkte muskelsykdom fordi Mikkel er hypoton (slapp i kroppen). Tilslutt kom svaret på blodprøvene at han har SMA type 1. En arvelig genfeil, hvor begge foreldre må være bærere for at sykdommen skal bryte ut.
Sykdommen gjør at musklene blir svekket, han klarer ikke løfte hodet, har bare litt bevegelse i fingrer, underarm (klarer ikke å løfte hånden) og noe i foten. Pustemusklene er også berørt så han har pustehjelp, Bipap. Lignende maskin som de med søvn apne har. Han er avhengig av den hele tiden, men kan ha pauser på 15-30 min avhengig av dagsform.
Vi var innlagt på sykehus fra han var 4 uker til han var 11 uker. Før vi endelig fikk hjemmeutstyr. VI får god oppfølging fra kommune og sykehus med avlasting. I september ble han dårligere til å spise (han spiste selv fra flaske), og fikk sonde. Sykdommen gjør at han har fått lammelser i svelget. Dvs at han ikke klarer å svelge unna hverken mat, spytt eller slim. For tre uker siden ble vi innlagt på nytt, da holdt vi på å miste han pga slimpropp. Det ble ambulanse til sykehuset, og han måtte ha oksygen for å komme seg. Han fikk en ny slimpropp på sykehuset og det holdt også på å gå ille. Men han kom seg igjen - heter ikke Mikkel for ingenting ;-) (slu som en rev... ) Vi var inne noen dager før vi igjen reiste hjem, denne gangen med oksygenflasker, men vi har heldigvis bare brukt det en gang etter at vi kom hjem. For å mobilisere/drenere slim og spytt ligger han helst i nedoverbakke (hodet nederst) og på siden da renner det ut. I tillegg bruker vi sug for å få det opp. Det er tøffe og vanskelige dager. I hodet er han normal, så som andre babyer på fem måneder krever han sitt. Det blir kjedelig å ligge stille hele tiden. Det er liksom ikke bare bare å løfte han opp og kose heller. Han må overvåkes døgnet rundt, så vi har nattevakter for at vi skal få litt søvn.
Og begge to er selvsagt hjemme på pleiepenger (sykmelding for de med alvorlig syke barn) Det kommer vi nok til å være hele livet hans i og med at han har pustehjelp og må overvåkes døgnet rundt. Gjennomsnittlig levealder er 6-8mnd. Jeg har lest om noen som er eldre, men det er på verdensbasis...

Jonathan er en aktiv toåring, han hopper, løper og prater som en foss. Han er forresten frisk som en fisk. Han kan være bærer men det vet vi ikke enda. Får nok en blodprøve etterhvert.

Ellers har vi det greit, gleder oss over de små tingene i hverdagen.
Livet er satt i et veldig perspektiv, man skjønner plutselig hvor skjørt livet er...

Sitter med tårer i øynene nå jeg, så trist å lese. [:(] Ingen hyggelig beskjed å få, nyt tiden dere har med Mikkel, han virker som en sterk og tøff liten gutt.

Vet ikke hva jeg skal si jeg, sender deg en god klem i hvertfall.

Og takk for at du delte dette med oss.

Det var sterk lesing... For en tøff og hard hverdag dere må ha! Nå renner noen tårer for dere. Livet er så satans urettferdig noen ganger! Hvorfor??? Selv lever jeg i troen på at vi en dag skal få vite...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Ta godt vare på den tiden dere har og skap mange magiske og gode minner. Snakk sammen, bruk all den støtte dere kan få rundt dere, og la Jonathan få gode minner fra sin skjønne lillebror...

Stor klem fra meg

Huff, dette var sterk lesing. Livet er så uffatelig urettferdig noen ganger, også for disse pitte små skjøre skapningene [:(] Huff.

Lykke til videre med lillevenn *mange klemmer*

ORIGINAL: *WilliamPrinsen*

Sitter med tårer i øynene nå jeg, så trist å lese. [:(] Ingen hyggelig beskjed å få, nyt tiden dere har med Mikkel, han virker som en sterk og tøff liten gutt.

Vet ikke hva jeg skal si jeg, sender deg en god klem i hvertfall.

Og takk for at du delte dette med oss.

ORIGINAL: *annlkaogliten*

Huff, dette var sterk lesing. Livet er så uffatelig urettferdig noen ganger, også for disse pitte små skjøre skapningene [:(] Huff.

Å herregud så vondt det må være[:(]

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg..

Ønsker dere lykke til fremover, og ta vare på hverandre og hverdagen!

Dette var tøff lesing! [:(] Godt dere føler at dere er ivaretatt av sykehus og kommune!! Håper dere klarer å gjøre de neste mnd gode! Har stor respekt for alle som kommer gjennom slike ting, dere er knalltøffe!!!

Stor god klem
FAABB6E9-BD4F-F14A-AEE0-0AC385FE5CF9
1.03.01

ORIGINAL: Kvitre

Det var sterk lesing... For en tøff og hard hverdag dere må ha! Nå renner noen tårer for dere. Livet er så satans urettferdig noen ganger! Hvorfor??? Selv lever jeg i troen på at vi en dag skal få vite...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Ta godt vare på den tiden dere har og skap mange magiske og gode minner. Snakk sammen, bruk all den støtte dere kan få rundt dere, og la Jonathan få gode minner fra sin skjønne lillebror...

Stor klem fra meg

Takk Kvitre.

Ja livet er j***** urettferdig noen ganger. Hvorfor oss, hvorfor han - hva har han gjort gærnt???  Vi er heldige som har et velfungerende apparat rundt oss. Om vi er så sterke det vet jeg ikke, vi har ikke noe valg. Vi vet jo at Mikkel kommer til å dø. Vi må bare gjøre alt vi kan for å få gode minner. Jeg hadde aldri trodd at jeg ville taklet en slik situasjon dersom jeg hadde hørt noen gå gjennom dette. Men nå står vi midt i det og bare må. For Jonathan og Mikkel sin del. Jonathan har hjulpet oss mye, han krever at vi fungerer. Vi må ut og kjøpe mat og klær, dra i barnehagen, på lekeplassen etc.Når det er sagt må jeg si at Jonathan er verdens beste storebror, og er så stolt av lillebroren sin. Det fine med barn er at de aksepterer ting og tilpasser seg situasjonen. Jonathan tar med seg brusflaska bort til Mikkel, tar hånda hans på korken og sier "mikkel åpe faska" ;-) Eller til de som kommer på besøk " det er mikkel, lillebroren min" Og han synger for Mikkel - mikkel rev, bæ bæ lille lam og elefantmarsjen. Alt dette er på film. Og vi knipser bilder som bare det. Rakk heldigvis å være hos fotograf før mikkel fikk sonde - tok bilder mens han hadde pause fra bipapen og vi fikk superflotte bilder. Problemet nå er å plukke ut hvilke som skal på veggen.....

Jeg håper dere får vite hva som skjedde med godgutten deres Kvitre! Det er ingen mening i at barn dør. De er i startgropen av livet. Den som mener det er en mening med alt skulle hatt en kule mellom øya. Jeg gruer meg ekstremt til den dagen kommer når Mikkels kropp ikke orker mer. Uansett hvor mye vi tror vi forbereder oss, vil det bli et stort sjokk. Jeg kan ikke sette meg inn i din situasjon som har mistet, bare vet at det må være helt grusomt.

Det er som du skriver i signaturen din - "alltid elsket - aldri glemt". Jeg tenner et lys for Matiasen din ikveld!!

God klem til deg, Kvitre!

Nå renner tårene her[:(]

Klarer ikke i min villeste fantasi å forestille meg hvordan dere har det nå...  Må være det absolutt verste som kan skje en...

Jeg er ihvertfall utrolig imponert over styrken du viser!!!  Jeg er sikker på at Jonathan og Mikkel har verdens beste mamma og pappa.

Vet ikke helt hva jeg skal si, men sender over en kjempestor klem[:)]

Å så trist å høre. Må være utrolig forferdelig for foreldre å oppleve dette, å vite att han ikke blir bra[:(] Er det ingen kur for dette da?? Synes du høres ut som en super mor, og har en positiv innstilling. Her sitter jeg å tenker på mine plager, som er bare filleting til hva du og andre opplever. Så man må bare ta dagen som den kommer å se positivt på hver minste ting i livet.. Synes du er tøff jeg. Kan ikke tenke meg hvordan det er å være i deres situasjon. Bra dere får så god hjelp og støtte da.
Mange klemmer og tanker til dere fra meg[:)]

Det er sterkt å lese om en så alvorlig sykdom.... så trist jeg blir altså!

har ei venninne som også har ett barn med en alvorlig sykdom.. Ikke så alvorlig som deres lille Mikkel. Han har glutarsyreuri type 1 og tåler ikke proteiner. Store deler av hjernen ble ødelagt av ett "anfall" og for dem er det farlig visst han blir syk og får dårlig matlyst eller feks omgangssyke. Da må han legges inn på sykehus. Jeg har sett hvor mye bekymringer og hvor mye jobb det er med syke barn og tar meg ofte i å klage når Michael har feber - må tenke litt større!! For oss er det ikke farlig med vanlig sykdom men jeg regner med at visst din lillegutt skulle få feks omgangssyke har det en rimelig alvorlig bivirkning.

Har dere kontakt med andre som har barn med samme sykdom?

Huff... sender deg en god klem! Du virker å være utrolig sterk. Det er vel uante krefter i oss og som du sier, når du står der så må du jo. Dere får jo en erfaring i livet som ikke mange andre får.... på godt og vondt.. Tenker litt at det styrker sikkert forhold og familieliv.... bare for å prøve å se noe positivt [:(]

Livet er så urettferdig noen ganger.

ORIGINAL: @ne

Klarer ikke i min villeste fantasi å forestille meg hvordan dere har det nå...  Må være det absolutt verste som kan skje en...

Jeg er ihvertfall utrolig imponert over styrken du viser!!!  Jeg er sikker på at Jonathan og Mikkel har verdens beste mamma og pappa.

takk for alle klemmer og varme tanker - det gjør godt.

Nei, vi har ikke kontakt med andre samme situasjon - det er ikke så mange der ute. SNakket med en på facebook fra usa - men hver historie er unik. Det er så forskjellig fra barn til barn hvordan det utvikler seg. Tror ikke omgangssyken er så ille. Men luftveissykdom kan være fatalt - lungebetennelse etc. Han har ikke kraft til å hoste. Slim som vi får opp på et lite kremt, får ikke han opp...

En ting jeg kanskje ville irritert meg over før Mikkel er at Jonathan ikke vil sove i sin egen seng - det er ikke så viktig lenger. Han sover uansett ikke i senga mi når han er konfirmant ;-) Eller å slutte med smokken, det er kos den skal han få ha. :-)

Har vært mer på bv i går og idag enn jeg var i hele fjor nesten :-) Men det er godt å være tilbake på sept 08 hos de snille og søte damene der ;-)

**sniker litt**
Det er utrolig hvor vondt dette er å lese da..[:(][:(]  når man får dette på avstand ble det plutselig virkeligheten. Og som du sier, det
er noe helt annet når man står oppi det!! Dere er verdens flinkeste, tøffeste og mest tålmodige foreldre

ORIGINAL: *annlkaogliten*

sitter her med tårer [:(]

ORIGINAL: *Wenche*

takk for alle klemmer og varme tanker - det gjør godt.

Nei, vi har ikke kontakt med andre samme situasjon - det er ikke så mange der ute. SNakket med en på facebook fra usa - men hver historie er unik. Det er så forskjellig fra barn til barn hvordan det utvikler seg. Tror ikke omgangssyken er så ille. Men luftveissykdom kan være fatalt - lungebetennelse etc. Han har ikke kraft til å hoste. Slim som vi får opp på et lite kremt, får ikke han opp...

En ting jeg kanskje ville irritert meg over før Mikkel er at Jonathan ikke vil sove i sin egen seng - det er ikke så viktig lenger. Han sover uansett ikke i senga mi når han er konfirmant ;-) Eller å slutte med smokken, det er kos den skal han få ha. :-)

Har vært mer på bv i går og idag enn jeg var i hele fjor nesten :-) Men det er godt å være tilbake på sept 08 hos de snille og søte damene der ;-)

Ja ikke sant - du får ett helt annet perspektiv på hva som VIRKELIG betyr noe og hva som er bagateller. En utrolig flott lærdom som du dessverre lærer på en veldig tung måte.

Må bare også få takke for at du deler historien din med oss.

ORIGINAL: Lena Levegg

**sniker litt**
Det er utrolig hvor vondt dette er å lese da..[:(][:(]  når man får dette på avstand ble det plutselig virkeligheten. Og som du sier, det
er noe helt annet når man står oppi det!! Dere er verdens flinkeste, tøffeste og mest tålmodige foreldre

Takk Lena. Vi hadde ikke klart det uten deg - det skal du vite - du betyr mye for oss!!!

ORIGINAL: @ne

Enig. Masse klemmer til deg.

Back
Topp