Oppdatering fra Ida sin toårs kontroll

Ho Mor

Forumet er livet
Ida var på to års kontroll sist torsdag og det var ikke så kjekt. Selv om 86 cm og 12 kg er for noen to åringer ok. Men for Ida betyr det en utflating av kurven. Så hs og legen på helsestasjonen sendte oss til fastlegen som sendte oss videre til barneklinikken for blodprøver. Og i dag falt dommen[&:] Hun har for høy verdi av hvite leucocytter og hun eier ikke vitamin D i sin kropp. Hun får tran med vitamin D hver dag og hun spiser fisk og makrell i tomat. Videre venter vi på allergitest for mat og gentest for cøliaci. Har i dag tatt avføringsprøver oxo. Alt kommer ufordøyd ut selv når hun ikke spiser noe med melk i. Mangel på vitamin D setter calsiummengden i utakt og det kan være tegn på tarmsykdom. For mye hvite leucocytter er typisk infeksjon. Jeg er kjempebekymret og samtidig lettet for at helsevesenet endelig utreder henne. Kanskje vi nå får svar på hva hun faktisk sliter med. Men Gud så sliten jeg blir av å bekymre meg[:(]

Oi oi oi! [&:]

Men bra at hun er under oppfølging da! [:)] Får håpe det ikke går altfor lang tid før dere får noen endelige svar! [8|][;)]

*stooor klem til en flott og god mor* Skjønner deg godt jeg, følelsen at det er leit at det skulle være noe som feiler henne, men samtidig en lettelse over å endelig bli tatt på alvor! [:)] Men dette er noe som kan bli holdt i sjakk når man finner ut hva det er?

ORIGINAL: KathMor

*stooor klem til en flott og god mor* Skjønner deg godt jeg, følelsen at det er leit at det skulle være noe som feiler henne, men samtidig en lettelse over å endelig bli tatt på alvor! [:)] Men dette er noe som kan bli holdt i sjakk når man finner ut hva det er?

Aner ikke hva man kan. Jeg tenkte jo på blodkreft og alt mulig da jeg så verdien av hvite blodceller. Men den avkreftet legen. Men de må jo finne ut hvorfor kroppen ikke greier å ta opp vitamin D. Dersom det er pga tarmene aner jeg ikke hvordan de løser det. Ang blodcellene så går det nok på astmaen hennes. Hun bruker store mengder astmamedisin og har rett og slett ikke imunforsvar. Kanskje de kan få det i balanse med penicillin. Men den setter jo oxo ned imunforsvaret. Nei vet ikke jeg.. Hun henvises til barneklinikken så får bare ta det der ifra. Og så er hun jo så blid og god.. Mammahjertet blir helt knust av dette[:(]

ORIGINAL: Ho Mor

ORIGINAL: KathMor

Aner ikke hva man kan. Jeg tenkte jo på blodkreft og alt mulig da jeg så verdien av hvite blodceller. Men den avkreftet legen. Men de må jo finne ut hvorfor kroppen ikke greier å ta opp vitamin D. Dersom det er pga tarmene aner jeg ikke hvordan de løser det. Ang blodcellene så går det nok på astmaen hennes. Hun bruker store mengder astmamedisin og har rett og slett ikke imunforsvar. Kanskje de kan få det i balanse med penicillin. Men den setter jo oxo ned imunforsvaret. Nei vet ikke jeg.. Hun henvises til barneklinikken så får bare ta det der ifra. Og så er hun jo så blid og god.. Mammahjertet blir helt knust av dette[:(]

Jeg henger ikke helt med her......

Det er jo de hvite blodlegemene (leucocyttene) som er avgjørende for imunforsvaret. Når verdien synker, blir man lettere syk pga dårlig imunforsvar.
Og når de øker, er det tegn til infeksjon (skal "angripe" infeksjonen)..............

Nå er jeg med! [8D] Astmamedisinen mener du når du snakker om dårlig imunforsvar! [8D]

OK, rotete dette! [;)]

Men hvorfor ikke ta opp vitamin d------------------- *gruble gruble* Har de sjekket ut de andre vitaminene?

Ja hun har nok en infeksjon. Og imunforsvaret er dårlig pga flutide/seretide. Jernlagrene var ok. Aner ikke om de testet flere vitaminer. Men hvis hun ikke tar opp D vitaminer så har hun jo et problem stakkars. B vitaminene er forresten bra. De var oxo testet mtp cøliaci. Jeg får bare håpe legene gjør en nøye utredning så hun slipper den ene utredningen etter den andre..

Ja hun har nok en infeksjon. Og imunforsvaret er dårlig pga flutide/seretide. Jernlagrene var ok. Aner ikke om de testet flere vitaminer. Men hvis hun ikke tar opp D vitaminer så har hun jo et problem stakkars. B vitaminene er forresten bra. De var oxo testet mtp cøliaci. Jeg får bare håpe legene gjør en nøye utredning så hun slipper den ene utredningen etter den andre..

Nå datt jeg av lastet igjen......

Når Emmeli slutter med Flutide/ventoline, da blir hun syk. Astmamedisinen hjelper henne å holde seg frisk. Hva er det som skjer da som gjør at imunforsvaret blir dårlig pga flutide/seretide? (Jeg spør fordi jeg vil vite mer, jeg liker å lære[8D])

Men bra at b-vitaminene er bra da! [;)]

ORIGINAL: Vand

Oi oi oi! [&:]

Men bra at hun er under oppfølging da! [:)] Får håpe det ikke går altfor lang tid før dere får noen endelige svar! [8|][;)]

Oi, enda godt dere blir tatt på alvor da! Har dere sjekket parathyroideahormon i tillegg til vanlig organfunksjon? Og hvordan ligger kalsiumverdiene hennes an?

Håper dere finner ut av dette raskt!

ORIGINAL: Medusa_83

Oi, enda godt dere blir tatt på alvor da! Har dere sjekket parathyroideahormon i tillegg til vanlig organfunksjon? Og hvordan ligger kalsiumverdiene hennes an?

kalsiumverdien venter vi på. Hun får i seg riktig mengde men så lenge D vitaminen ikke er der og skaper balanse så kan det jo fort bli for mye også.. Hva er parathyroidehormon?
Vand: Ida er bra på høy dose seretide og blir dårlig når vi trapper ned. Grunnen til at seretide/ flutide setter ned imunforsvaret skal være at den inneholder cortison. Og den setter kjepper i hjulene for imunforsvaret. Når vi trapper ned på cortison så blusser infeksjonen oppigjen. Den holdes jo bare nede. Forsvinner ikke av seretide/flutide. Litt dårlig forklart men fikk det forklart slik.

ORIGINAL: *RubensMamma*

så ekkelt, men godt.... sende deg en stor klem, å håper det ordner seg..-- lykke til!!!

ORIGINAL: Hanne Panne

ORIGINAL: *RubensMamma*

så ekkelt, men godt.... sende deg en stor klem, å håper det ordner seg..-- lykke til!!!

Huff. Slikt liker ikke mamma hjertet ditt kan jeg skjønne. Men får virkelig håpe for dere alles del, at dem finner ut av hva det er som er galt med hun. Og at det ikke er noe kjempe alvorlig. Hold oss oppdatert. Og lykke til videre i utredningen

kalsiumverdien venter vi på. Hun får i seg riktig mengde men så lenge D vitaminen ikke er der og skaper balanse så kan det jo fort bli for mye også.. Hva er parathyroidehormon?
Vand: Ida er bra på høy dose seretide og blir dårlig når vi trapper ned. Grunnen til at seretide/ flutide setter ned imunforsvaret skal være at den inneholder cortison. Og den setter kjepper i hjulene for imunforsvaret. Når vi trapper ned på cortison så blusser infeksjonen oppigjen. Den holdes jo bare nede. Forsvinner ikke av seretide/flutide. Litt dårlig forklart men fikk det forklart slik.

Vet du, jeg har aldri tenkt på at det er cortison, men det høres jo veldig sannsynlig ut!

Du skulle bare blitt lege[;)]

Parathyroideahormon er hormonet som styrer Ca-balansen, blant annet ved aktivering av vitamin D, opptak av Ca fra tarm, hindring av utskillelse av Ca over nyrer, og raten av Ca frigjøres fra benvev ved nedbrytning av dette... Aner ikke hvor viktig det er i deres sammenheng (kommer jo an på resten av bildet), men i blant kan det være et poeng å sjekke dette..

Håper dere får svar og løsninger snart!

off så vondt å høre.. håper dere får svar fort, skjønner at mamma hjerte ikke tåler sånne ting. kjenner jeg får litt vondt i magen med tanke på kurven og vekta ol med A..

godt dere har blitt tatt på alvor.
sender en stooor klem og masse lykke til 

Back
Topp