Det som bekymrer meg, er i hovedsak to ting:Samboeren min sier han kommer til å flytte fra Norge og hjem til der han er fra dersom det blir slutt mellom oss. Og at han derfor ikke vil klare å stille opp som far. Han har selv vokst opp uten en far fordi hans egen far stakk av da han var baby, så han har ikke akkurat noen god rollemodell for hvordan en far bør være heller.
Den første er at han ikke har vært ærlig med deg om at han både hadde en samboer i Norge, og en kone i hjemlandet. Og dere har nå vært sammen lenge. Dette holdt han gående, og skjult over tid. Hva tilsier at dette ikke ville fortsatt i flere år, hadde det ikke vært for at han ble avslørt? Dette er med stor, stor sannsynlighet et menneske som tar store beslutninger ut ifra hensyn til seg selv og ingen andre.
Det andre er hvordan han kommer med trusler når han ikke føler seg trygg på at det kommer til å gå hans vei uten. For hvis du ikke gjør som jeg vil...
"...kommer jeg til å ta livet av meg" (implisitt: og da vil det at jeg dør være din feil!)
"...kommer jeg til å flytte" (implisitt: du og barnet i magen betyr faktisk så lite for meg, at hvis jeg ikke får det nøyaktig som jeg vil, skal jeg straffe deg med at barnet ikke får ha noe forhold til faren sin, og da vil det være din feil!)
Dette er ikke et menneske du burde, eller kan, stole på.
Jeg forstår at mannen må ha mange gode kvaliteter også, siden dere har vært sammen såpass lenge, og planla å få barn sammen. Men han er nok først og fremst bare fin å ha i medgangstider (hvor ting går hans vei i livet). Men dette er så grovt, opprettholdt over så lang tid, og attpåtil håndtert på en så makeløst selvsentrert og hensynsløs måte, at jeg er redd du rett og slett vil bli holdt som gissel i forholdet, dersom du fortsetter å være sammen med ham. Han vil legge skylden på deg for valg han tar, og valgene han tar, vil han ta for sin egen del. Ikke for din del, eller deres fremtidige barn.
Stor klem til deg! Du fortjener bedre enn dette. (Og tviler du på det, har han allerede sådd giftige frø i deg.)
Edit: Et siste tips; hvis du skulle bestemme deg for å gå fra ham, anbefaler jeg at du både sørger for å dokumentere og spare på alt skriftlig (noter ned hva han sier og når, spar på tekstmeldinger, etc), og del dette med en du kan stole på - jordmor, eller familievernkontor for eksempel.
Ei jeg kjenner opplevde at mannen diktet løgner om henne etter barnet ble født, for å få omsorgen. Og jeg har lest om flere i mediene der den ene forelderen med utenlandsk opprinnelse har tatt med seg barnet til hjemlandet, blitt der, og nektet barnet å returnere til Norge.
Last edited: