Oppbevaring urin til kontroll..

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Mandag har jeg kontroll på diapol kl 12 og legen kl 13.. Urinen skal kontrolleres hos legen. Men hvordan oppbevare urinen? Kaldt? Romtemperet? Blir jo endel timer fra prøven er tatt.. Vil ikke ha falsk positiv bakterie prøve liksom..

Var det jeg mente å huske ja.. Blir jo liggende en time i bilen og.. Får ta med noen flasker kaldt vann eller noe da? Iallefall om det er varmt den dagen.. Rekker ikke kjøre hjem å hente når det er såppas tett.. Sykehuset er ene enden av byen og legen den andre :p

Det har jeg aldri tenkt på! Har alltid bare oppbevart i romtemperatur jeg

Urinprøve skal oppbevares i kjøleskap hvis det går over 2 timer til den skal analyseres. Hvis den står varmt kan man få falsk positiv på nitritt (bakterier) også kan ph bli feil. Glukosen kan bli påvirket den også hvis urinprøven ikke er tatt på korrekt måte og derfor ikke er steril.

Er Bioingeniør og vi mottar stadig prøver som har stått på avdelingen på sykehuset hele dagen i romtemperatur. Så er ikke helt krise. Det viktigste er at du tar den sterilt og oppbevarer den kaldt så lenge du kan.

Jeg har gjennom hele svangerskapet oppbevart prøvene i romtemperatur. Aldri hatt utslag på noe.

Back
Topp