opp/ned metoden (sovehjelp til de små)

En tråd i '2008' startet av moongirl74, 12 Jan 2009.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. moongirl74 Elsker forumet

    Jeg har egentlig automatisk brukt litt opp ned på vår lillegutt. Oppdaget tidlig at det hjalp å avlede han med det. Men her er en grundig forklaring på hva metoden går ut på.
     
    Lånte denne fra Augustjentene:
     
    [link=http://etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx]http://etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx[/link]

    Oversatt til norsk her:

    Fra [link=http://www.etutor.dk/]www.etutor.dk[/link] , skrevet av Jeanette Wegge-Larsen:

    OPP/NED (3 – 12 måneder)

    Viktig informasjon før du bruker OPP/NED:

    Som hovedregel bør du alltid gi barnet ditt så lite hjelp som mulig til å sovne. Hjelpen bør foregå i sengen, og du bør alltid arbeide med å trappe ned (og helt bort) denne hjelpen. Kan du f.eks. berolige barnet ditt i sengen, skal du ikke bruke OPP/NED, for da vil barnet bli forvirret over å bli tatt opp og ned. Bruk om nødvendig samme fremgangsmåte, hvor du trøster (evt. ved å reise barnet opp til sittende stilling, og holde rundt det) og legger barnet ned igjen når det slutter å gråte. OPP/NED er laget til barn som ikke kan trøstes i sengen. Det samme gjelder for barnevognssoving. Du kan godt hjelpe barnet ditt til å sovne ved å dytte på barnevognen. Men det er viktig å stoppe før barnet sovner. Stopp når barnet er rolig, og la det klare siste del før det sovner selv. Denne hjelpen trappes også stille og rolig ned, så du til slutt kan legge barnet i vognen uten å vugge den. Samme fremgangsmåte kan brukes hvis barnet våkner for tidlig fra en lur.

    Det er viktig for meg å poengtere at OPP/NED kun virker hvis du kontinuerlig bruker metoden hver gang barnet våkner og du ikke kan trøste i sengen. Hvis du kun prøver en gang eller to, eller kapitulerer og går tilbake til de gamle løsningene, så vil du bare forvirre barnet unødvendig og få ennå større problemer neste gang du forsøker OPP/NED. Les derfor metoden og avsnittet om fordeler for barnet ditt grundig gjennom før du begynner å bruke OPP/NED. Dessuten krever OPP/NED at du tror på det og viser denne sikkerheten overfor barnet ditt. Barnet merker og avspeiler dine følelser, så hvis du ikke trives med OPP/NED og synes synd på barnet ditt, er det 100% sikkert at det ikke vil fungere. Til gjengjeld virker det veldig fort hvis du formidler din sikkerhet til barnet ditt.

    OPP/NED teknikken:

    OPP/NED er en teknikk som jeg anbefaler til barn fra 3 - 12 måneder som ikke har lært gode sovevaner. Hvis barnet ditt sover godt og har en god døgnrytme, så behøver du ikke OPP/NED. Men siden du leser dette, så har du sikkert bruk for redskaper til å lære barnet ditt søvnens kunst. Hvis du har etableret en god døgnrytme og leggeritual og du har utelukket sult og ubehag (ingen mennesker kan sove hvis de er sultne eller har vondt), så kan du starte med OPP/NED teknikken. Jo før du starter, jo lettere er det. Det er både en teknikk til at lære barnet gode sovevaner og et redskap til problemløsing. Med denne teknikken er ikke barnet avhengig av noen støtte, rekvisitt eller andre betingelser for å sovne. Du forlater ikke barnet ditt for at hun selv skal finne ut av det, så det er ikke en ”cry-it-out” teknikk.

    OPP/NED kan også brukes til at forlenge lurer hvis barnet ikke sover lenge nok. Som nevnt tidligere sover barn i 45 minutters intervaller og våkner lett i mellom dem for å gå over i neste søvnfase (hvis de vel og merke er i stand til å sovne selv. Ellers vil de våkne helt og ha bruk for din assistanse for å kunne sove videre).

    Normalt anbefaler jeg at mor og far tar 2 dager hver på skift, slik at dere også kan få litt hvile. Det er hardt, for hun vil sikkert protestere en hel del fordi dere endrer hennes måte å sovne på. Men hold fast, vær sikker i din sak og utstrål at du har kontroll på det!!!! Det er veldig viktig!!!!

    Min metode er ikke MAGI, men den virker....

    Så hva gjør du nå?

    Du gjennomfører leggeritualet deres og legger henne i sengen. Når du gjør det, vil hun sikkert protestere. Tro på at du gjør det riktige og ta henne opp og fortell henne at hun bare skal sove og at alt er ok. Stå med henne uten å vugge henne (du kan evt. klappe henne meget forsiktig rytmisk midt på ryggen, mens du sier shhh shhhh shhh, stille og rolig). Stemmen din vil berolige henne, og den vil senere kunne berolige henne uten at du behøver å ta henne opp. Unngå øyenkontakt, da det vil forvirre henne og hun vil tro at det skal skje noe mer. Dessuten vil øyenkontakt rent fysisk få blodtrykket og pulsen til å stige, noe som ikke skaper de beste forutsetningene for å kunne sovne. Og her kommer det viktige: I det sekund hun slutter å gråte, legger du henne tilbake i sengen eller vuggen. Den vanligste feilen foreldre gjør, er å holde barnet for lenge. Hvis hun begynner å gråte allerede på vei ned i sengen, legger du henne helt ned, men tar henne opp med det samme. Husk at du tar henne opp for å trøste henne, ikke for å få henne til å sovne i armene dine. Hvis hun kjemper imot og skubber deg vekk fra seg, så legger du henne ned igjen. Du må aldri kjempe mot en gråtende baby (og du må ikke føle deg avvist, for denne reaksjonen kan være hennes måte å få seg selv til å falle til ro).

    Slik fortsetter du til hun aksepterer det og sovner. Det kan godt være at du må ta henne opp og legge henne ned veldig mange ganger (avhengig av temperament). Jeg tror vi var oppe i cirka 75 ganger OPP/NED den første kvelden. Det kan ta alt fra 20 min til 1,5 time, men det tar kortere og kortere tid etter hvert. Når hun ligger i sengen, hold hånden din på henne, slik at hun merker at du fremdeles er der. Bli der til hun faller i dyp søvn (hun puster tungt, smokken faller ut og kroppen er helt avslappet). For hver suksessfull kveld beveger du deg lengre og lengre vekk fra sengen, slik at hun til slutt sovner alene i rommet.

    "Jeg holdt min sønn de første 2 dagene, så satt jeg 4 dager og lente meg på kanten av sengen uten at røre ham og deretter på en stol ved siden av sengen i noen dager. Til sist stod vi i døråpningen og sa shhhh shhhhh shhhh. Men så var det gjort. Han sovnet alene på sitt eget rom uten problemer. Det hele tok cirka en måned."
    Henriette, mor til Nicklas 1år

    Bruk også denne teknikken til å få henne til å sove om dagen. Vær konsekvent. Det tar ikke mer enn et par ganger at du gir opp eller finner en annen løsning, før du har problemet igjen (og helt sikkert i en verre form). Hold fast på at du vil lære henne å sovne selv og tro på at det kan la seg gjøre. Det er forbudt å gi opp. Det er dødsens vanskelig, men det går fort over, og ditt lille barn våkner garantert og er superglad. Ved å bli hos henne viser du henne at du er der når hun har bruk for deg, at det er ok at hun er frustrert, og at du forstår hva hun føler. Dette er veldig viktige elementer i barneoppdragelse, og de vil styrke hennes selvtillit og troen på omverdenen og menneskene omkring henne.

    Lykkes det ikke å få barnet til å sove en lur, skal du ikke fortsette OPP/NED lengre enn til neste måltid. Det er viktig å ikke overskride måltidene, da dette ville ødelegge dagsrytmen. (Og hvem kan forøvrig sove når man både er overtrøtt og sulten?). Overhold i stedet spisetidene og legg barnet litt tidligere til neste lur eller til natten (og husk på at dette kun er en overgang til barnet har lært å sove).

    VIKTIG: Når hun våkner om natten, gjør du akkurat det samme. OPP – NED til hun legger seg til å sove igjen. Det er vanskelig, men det er verdt det etterpå. Tro på at du gjør det riktige. Hun vil merke din sikkerhet og føle seg trygg på at du, i det minste, har styr på situasjonen (for det har ikke hun).

    HUSK: Ingen lys på, ingen øyenkontakt, ingen sang, lek eller for mye prating om natten. Snakk kun stille med ord som forsikrer henne om at du elsker henne, at du vil hjelpe henne med å sovne, og at det bare er leggetid.

    "To dager med OPP/NED, så visste jeg at dette ville forandre livet vårt. Det var hardt, men det er verdt det. Vi er veldig stolte av oss selv."
    Lykke, Mor til Hannah, 8 måneder

    Et skjema som kan gjøre dagen enklere..
    fra samme siden: [link=http://www.etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx]http://www.etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx[/link]

    Eksempel på 4-timers M.A.G.I-rytme: (4 - 6 måneder )
    M: 7.00 vågne og Mad.
    A: 7.30 Aktivitet
    G: 9.00 (1.5 – 2 timers lur)
    I: Individuelt –tid til dig.
    M: 11.00 Mad
    A: 11.30 Aktivitet
    G: 13.00 (1.5 – 2 timers lur)
    I: Individuelt –tid til dig.
    M: 15.00 Mad
    A: 15.30 Aktivitet.
    G: 17.00 ell 18.00 eller et sted herimellem: kort lur (ca. 40 min) til at få baby igennem næste måltid og bad.
    I: Individuelt –tid til dig.
    M: 19.00 Mad (Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 kun hvis barnet er i tigerspring)
    A: Bad
    G: 19.30 sengetid
    I: Individuelt –aftenen er din.
    M: 23.00 drømmemåltid (indtil 7-8 måneder ell indtil barnet spiser fast føde).
    (Ide efter Tracy Hogg, "Babywhisperer Solves all Your Problems", 2005)




    Eksempel på M.A.G.I-rytme med 2 lure: (~6 måneder +)

    M: 7.00 vågne og spise.
    A: Lege og en snack før lur
    G: 9.30~10.00 Formiddagslur (1.5 - 2 timer)
    I: Individuelt –tid til dig.
    M: 11.30~12.00 Frokost
    A: Aktivitet
    G: 14.30~15.00 Eftermiddagslur (1.5 - 2 timer)
    I: Individuelt –tid til dig.
    M: 16.00 Snack/frugt.
    A: Aktivitet.
    (G: 17.00. Kun hvis nødvendigt 20 min powernap til at få baby igennem aftensmad og bad)
    I: Individuelt – lave aftensmad
    M: 18.00 Aftensmad
    A: Bad (+ Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 hvis barnet er i tigerspring)
    G: 19.00~19.30 Godnat
    I: Individuelt –aftenen er din.
    M: 22.00 ell 23.00 drømmemåltid.
    I overgangen mellem 3 og 2 lure er det måske nødvendigt at lægge en 20 min powernap enten om morgenen eller sidst på eftermiddagen.
    Dette er et eksempel. Variationer med ½ time er helt i orden.
    _________________
     
  2. LilleLisska Forumet er livet

    Den va smart [:)]
     
  3. Lykkeligx2 Glad i forumet

    De er ikke litt små når de er rett over 3mnd da? Føler kanskje det blir litt mye opp og ned for de..men er for all del villig til å prøve noe nytt...[:)]
     
  4. McMummy Glad i forumet

    Har tatt kopi av denne!! Har en liten kar som ikke har villet lagt seg før sent, og nå vil vi ha kveldene tilbake! Nå er han i gang, og jeg er klar!![:)] *brette opp armene*
     
  5. Cleopatrah Første møte med forumet

    Jeg har en baby på 3 mnd som er avhengig av pupp for å sovne.

    Jeg vurderer å bruke denne metoden for å hjelpe han å sovne selv, men det er ett men her. Han sliter med at han har mye luft i magen etter måltider. Raper greit etter måltid, men våkner som regel 4-6 ganger etter han har sovnet igjen pga melken kommer opp i halsen.

    Han skriker da litt, jeg kommer å får han til rape på nytt, legger han ved brystet så sovner han igjen. Så går det 5-10 minutter så våkner han og må rape på nytt, så ved brystet (uten å svelge noe særlig for jeg har lite melk/bare delammer) også sovner han igjen. Sånn går dagene, og nettene. Noe må endres.

    Jeg føler jo for lille baby som sier fra pga han gulper i søvne. Har prøvd legge han bare med smokk, bære-legge ned osv. Det endte med 2 timer skriking (som gjorde at han svelget enorme mengder med luft), var helt utslitt og sovnet og kastet opp i søvne, da klarte ikke mammahjerte gjennomføre mer. Så.. pga problemet med magen så lurer jeg på om denne metoden er noe du ville prøvd?

    ❤️
     

Del denne siden