Opp ned- baby

Bkno3553130

Blir kjent med forumet
En ting slo meg plutselig i dag! Er 24 uker på vei, og vet at babyen ligger med hodet ned mot bekkenet. Men, det er jo 4 mnd igjen, og sist vi var på uke 18-uktralyd lå babyen også sånn (som jo er bra og helt normalt). Men når jeg står ligger jo da babyen opp ned..Altså, vet det høres dumt ut, men det må da være ubehagelig å ligge opp ned i 4 måneder?! Eneste normale stillingen babyen får i magen er jo når man da ligger selv og det blir noen lunde «flat posisjon» på den lille kroppen? Flere som har tenkt litt på det her eller er det bare meg som er rar, hehe?
 
De er absolutt ikke låst i den stillingen, og kan fremdeles godt snu seg :p så.. hadde det vært ubehagelig, hadde de neppe ligget slik ❤️ De ligger jo krøket som en ball inni der mot slutten; skulle tro det også var svært ubehagelig :p

Men om du finner ut den medisinske grunnen til at babyer ikke får sånn trykk i hodet når de ligger opp ned i måneder.. post gjerne. Fant ikke noe spesifikt om det. Du kan jo f.eks spørre jordmor neste gang du er der :)
 
Jeg har fant dette:
"The answer has to do with the fact that if you were to hang an adult upside down in the air, his head would be free to expand like a balloon as the blood flowed backwards into it. Since the fetus is not in air, however, the pressure of the fluid that flows into the head is equal to the pressure being exerted on the head from the outside. As a result, the head is not free to expand, and the fetus is in no danger."
Vet ikke hvis det stemmer eller ikke :)
 
Ja de har god plass til å snu seg til nesten slutten av svangerskapet.

Min tredje lå plutselig i seteleie i uke 36, så måtte på ekstra ul, men uka etter lå hun akkurat slik hun skulle :)
 
Ja de har god plass til å snu seg til nesten slutten av svangerskapet.

Min tredje lå plutselig i seteleie i uke 36, så måtte på ekstra ul, men uka etter lå hun akkurat slik hun skulle :)
Haha ja, min tredje lå slik hun skulle i uke 36 og to uker etterpå oppdaget vi midt i fødselen at hun lå i seteleie :hilarious:
 
Jeg har fant dette:
"The answer has to do with the fact that if you were to hang an adult upside down in the air, his head would be free to expand like a balloon as the blood flowed backwards into it. Since the fetus is not in air, however, the pressure of the fluid that flows into the head is equal to the pressure being exerted on the head from the outside. As a result, the head is not free to expand, and the fetus is in no danger."
Vet ikke hvis det stemmer eller ikke :)
Høres fornuftig ut. Er vel ikke like ubehagelig for oss å være opp ned i vann heller?
 
Høres fornuftig ut. Er vel ikke like ubehagelig for oss å være opp ned i vann heller?
Ja :) Også, hvis det var ubehagelig eller skadelig for lille, tror naturen ville ordne det bedre. Men fortsatt morsomt å tenke om det :happy:
 
Eldste mi lå med hodet ned de siste 3-4 mnd. Hun ble født med skjevt kjevebein som følge av å ha ligget med hodet/nakken dypt ned i samme stilling over tid. Hun måtte ha oppfølging av fysio en periode etter fødsel + ulike øvelser for å strekke ut nakke og gi kjeven plass til å gro til. Hun mener nå i en alder av 15 år at hun fortsatt er litt skjev i ansiktet. Jeg ser det ikke da, men da jeg fortalte om det så mente hun at det forklarte alt. Kjeveortoped har ikke blitt seg merke i det, så er vel kun kun selv som ser det tror jeg.
 
Jeg har fant dette:
"The answer has to do with the fact that if you were to hang an adult upside down in the air, his head would be free to expand like a balloon as the blood flowed backwards into it. Since the fetus is not in air, however, the pressure of the fluid that flows into the head is equal to the pressure being exerted on the head from the outside. As a result, the head is not free to expand, and the fetus is in no danger."
Vet ikke hvis det stemmer eller ikke :)
Haha! Ja, det var jo en god forklaring! Gir jo mening om man tenker over det:p
 
Ikke noe å tenke på.
De ligger i vann, og er ikke påvirket av tyngdekraften slik som vi er utenfor.
Så er ikke ubehagelig eller farlig på noen måte :)
 
Back
Topp