Operert livmorhals.

Villrede

Andre møte med forumet
For mange år siden opererte jeg bort ca halvparten av livmorhalsen. Dette har jeg helt glemt bort i forbindelse med svangerskapet og har ikke informert jordmor.
Oppdaget i dag at dette innebærer en stor risiko og noen i samme situasjon er beordret til sengehvile.
Noen som har erfaring?
Skal til jordmor i morgen.
 
Jeg måtte konisere to ganger på ganske kort tid i 2013 og fikk beskjed om at jeg hadde så kort livmorshals at jeg burde få barn siden en konisering til kunne gjøre slik at svangerskapet ble såpass risikabelt. Jeg ble gravid ganske kjapt og fikk litt ekstra oppfølging i svangerskapet med beskjed om at jeg burde regne med å føde tidligere enn vanlig. Jeg hadde ingen komplikasjoner og fødte på termindato. Denne gangen får jeg ikke noe oppfølging siden det gikk såpass bra med første. Det er greit å nevne slik at det står i papirene, men tror ikke du bør være bekymret :) Bare vær litt forsiktig og ikke driv med tunge løft/styrketrening osv nå i siste trimester.

Arrvevet fra koniseringen i livmorshalsen gjorde at det tok litt tid å åpne seg, men fikk epidural og da slapp det opp og hadde en veldig fin fødsel. Så det er også greit å bare ha nevnt i papirene slik at de ikke holder igjen smertestillende ;)
 
Jeg er konisert 2 ganger. Jeg gikk til ekstra kontroller i forrige svangerskap og har fått ekstra nå. Dette for å sjekke at den ikke er forkortet. Jeg har hatt nedpress når jeg har løftet/bært. Jeg har hatt blødninger. Men ved uke 20 var den 3cm. Og da var det liten sjanse for at noe skulle skje eller en for tidlig fødsel skulle starte. Legen jeg går til har studier på dette, han sa at om den var over 2,5cm ved uke 20 så var sjangsen stor for at alt gikk veldig bra helt til termin:)
Men det står på helsekortet mitt fordi det skal stå. Så vet de at det kan være lurt å sjekke viss jeg får mye kynnere eller tidlige rier. Eller det med å få epidural :) så jeg tenker du bør si ifra til jm/lege :)
 
Jeg er konisert 2 ganger. Jeg gikk til ekstra kontroller i forrige svangerskap og har fått ekstra nå. Dette for å sjekke at den ikke er forkortet. Jeg har hatt nedpress når jeg har løftet/bært. Jeg har hatt blødninger. Men ved uke 20 var den 3cm. Og da var det liten sjanse for at noe skulle skje eller en for tidlig fødsel skulle starte. Legen jeg går til har studier på dette, han sa at om den var over 2,5cm ved uke 20 så var sjangsen stor for at alt gikk veldig bra helt til termin:)
Men det står på helsekortet mitt fordi det skal stå. Så vet de at det kan være lurt å sjekke viss jeg får mye kynnere eller tidlige rier. Eller det med å få epidural :) så jeg tenker du bør si ifra til jm/lege :)
Hvordan var gikk første fødselen dkn
Jeg er konisert 2 ganger. Jeg gikk til ekstra kontroller i forrige svangerskap og har fått ekstra nå. Dette for å sjekke at den ikke er forkortet. Jeg har hatt nedpress når jeg har løftet/bært. Jeg har hatt blødninger. Men ved uke 20 var den 3cm. Og da var det liten sjanse for at noe skulle skje eller en for tidlig fødsel skulle starte. Legen jeg går til har studier på dette, han sa at om den var over 2,5cm ved uke 20 så var sjangsen stor for at alt gikk veldig bra helt til termin:)
Men det står på helsekortet mitt fordi det skal stå. Så vet de at det kan være lurt å sjekke viss jeg får mye kynnere eller tidlige rier. Eller det med å få epidural :) så jeg tenker du bør si ifra til jm/lege :)

Hvordan gikk fødselen din med første? Med tanke på at du også var konisert to ganger? :)
 
Hvordan var gikk første fødselen dkn


Hvordan gikk fødselen din med første? Med tanke på at du også var konisert to ganger? :)
Jeg hadde en grusom fødsel. 24-timer etter vannavgang var det 2cm åpning. Satt på drypp. Etter noen timer til var det 3cm åpning. Så gikk det 25 min og ut kom ungen. Jævligste 25 min i mitt liv. Husker alt ved den intense smerten.
De sier det ikke er pga koniseringen. De sa det i 2016. Jeg spurte igjen på kontroll i går om smertene sist kom fra konisering og han sa at det var slik før, men forskning viste at den nye teknikken (jeg brukte den nye) ikke gjorde noe som skulle øke smertene ved fødsel. Jeg ble konisert i 2010 og 2013.
 
Jeg hadde en grusom fødsel. 24-timer etter vannavgang var det 2cm åpning. Satt på drypp. Etter noen timer til var det 3cm åpning. Så gikk det 25 min og ut kom ungen. Jævligste 25 min i mitt liv. Husker alt ved den intense smerten.
De sier det ikke er pga koniseringen. De sa det i 2016. Jeg spurte igjen på kontroll i går om smertene sist kom fra konisering og han sa at det var slik før, men forskning viste at den nye teknikken (jeg brukte den nye) ikke gjorde noe som skulle øke smertene ved fødsel. Jeg ble konisert i 2010 og 2013.
Uff, så leit at det ble så kjip opplevelse for deg :( tok lang tid for meg å åpne meg også, men fikk epidural som fungerte veldig bra. Håper det blir en bedre opplevelse for deg neste gang❤️
 
Uff, så leit at det ble så kjip opplevelse for deg :( tok lang tid for meg å åpne meg også, men fikk epidural som fungerte veldig bra. Håper det blir en bedre opplevelse for deg neste gang❤️
Jeg hadde epiduralen klar. De sjekket meg og sa jeg fikk ikke på 3cm. Så fikk jeg mer og mer vondt, men da sa de at de hadde nettopp sjekket og jeg hadde bare åpnet med 1 cm på flere timer, så de ville ikke sjekke igjen når det bare var godt 5 min. 5 min til og de sjekket, da sa de bare oi, her er ikke noe poeng i epidural den rekker ikke å virke :(
Jeg har meldt fra om at jeg denne gang vil ha sjekk ofte, hele tiden og epidural med en gang, ikke vente! Håper de hører på meg..
 
Back
Topp