Operert brystimplantat og amming

Gravid_Student

Flørter med forumet
Jeg er førstegangsgravid, og fikk for noen år siden operert inn brystimplantat (var helt flat :O )...
Jeg lurer på om det er noen erfaringer der ute ang. dette med amming, og om det skaper problemer eller om det går helt fint? Jeg kjenner jeg gruer meg litt til denne biten, siden jeg etter opr. har blitt ganske følsom, og har generelt en temmelig lav smerteterskel :p
 
Har dessverre ingen erfaring, en håper noen ser tråden din og kan svare. Eventuelt kan du legge inn et spørsmål hos ammehjelper Ingunn =)
 
Jeg er førstegangsgravid, og fikk for noen år siden operert inn brystimplantat (var helt flat :O )...
Jeg lurer på om det er noen erfaringer der ute ang. dette med amming, og om det skaper problemer eller om det går helt fint? Jeg kjenner jeg gruer meg litt til denne biten, siden jeg etter opr. har blitt ganske følsom, og har generelt en temmelig lav smerteterskel :p

Heisann:) Tror nok det varierer veldig fra person til person evt. Hvor flink kirurg du hadde. Har to venninner med silikon, hun ene fikk så vondt av brystspreng og amming at hun gikk over til mme. Hun andre klarte helt fint å amme. Eneste fellesnevner de hadde var at de fikk ofte brystbetennelse.
 
Jeg fikk dobbel brystbetennelse med begge to og har i tillegg svært lite næringsrik melk OG jeg produserte veldig lite om gangen. Jeg ga raskt opp hele ammingen, det var altfor mye vondter. Venninna mi tok samme operasjon som meg og hadde en brystbetennelse i starten, men ammet til barnet var 1 år uten problemer.
 
Det hørtes ikke noe godt ut! :eek: Tror du at betennelsen ble trigga/utløst av opr.? Jeg tenkte jo ikke på disse tinga når jeg valgte å operere...!
 
Det er vel kanskje en vesentlig sak om implantatet ligger over eller under muskel?
Under muskel skal det vel ikke være rørt mye av kjertelvevet?
 
Hei, brystimplantat kan gi en del ekstra bekymringer. Men gi ikke opp før du har prøvd! Gå inn på ammehjelpen.no så finner du mer informasjon der.

Litt trist at det ikke gies mer informasjon om at det kan bli utfordringer med amming før operasjon. Har ikke lagt inn selv men jeg vurderer reduksjon da mine er for tunge, men det må vente til jeg er ferdig med barn. Rett og slett.
 
Hei, brystimplantat kan gi en del ekstra bekymringer. Men gi ikke opp før du har prøvd! Gå inn på ammehjelpen.no så finner du mer informasjon der.

Litt trist at det ikke gies mer informasjon om at det kan bli utfordringer med amming før operasjon. Har ikke lagt inn selv men jeg vurderer reduksjon da mine er for tunge, men det må vente til jeg er ferdig med barn. Rett og slett.

Håper det går bra... Jeg spurte kirurgen om det i forkant, for var ganske viktig for meg å vite at det ikke skulle bli noe hinder for meg senere. Han sa at det ikke skulle være noe problem, og naiv som jeg var slo meg til ro med den enkle forklaringen. Men, jeg har jo ikke født enda, og det kan gå begge veier uavhengig operasjon eller ikke (I think)..

Ja, det er vel egentlig det smarteste å vente til alle barna er ute og amming er over. Helt utrolig hvor mye kroppen forandrer seg gjennom en graviditet! Hadde jo igrunn ikke hatt behov for den opr. for nå har de jo dobla seg i størrelse! hehe^^
 
Hei :) ble mamma til tvillingutter på mandagen og je full ammer de :) har inplantat :) eneste som er, er at puppene blir gedigen:) hehe har så mye melk at jeg kan fryse ned allerede :) å da er de bare 5 dager :)
 
Hei, jeg har brystimplantat og fullammer gutten min på snart 4 måneder :) Det har gått veldig bra og jeg har heller ikke hatt noen problemer med brystbetennelse. Var litt plaget med såre brystvorter i starten, men det er jo helt vanlig og det går over :) Jeg var også bekymret for hvordan ammingen skulle gå og hadde lett for å tro at jeg hadde lite melk i starten. Så mitt råd er å slappe av og amme i vei! Ikke bekymre deg dersom babyen din vil spise ofte i begynnelsen, de bor omtrent på puppen den første tiden og det betyr ikke at du har for lite melk :)
 
Fikk du ingen info før operasjonen om at det kunne bli problemer med amming senere? Hvis ikke er det ganske dårlig...

Jeg har lest endel erfaringer om dette og det virker som om det er veldig individuelt. Man må bare prøve og se.

Lykke til :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
I Norge er det sjeldent at de rører brystkjertlene, da både implantat over og under muskel legges bak kjertlene.

Jeg har over og satser selfølgelig på at ammingen går helt fint. Kirurgen min informerte om eventuelle komplikasjoner, men la også vekt på at ikke alle får til å amme uten silikon heller. Så jeg finner nok aldri ut om jeg hadde kunnet uten uansett ;)

Hvis man har problemer med amming i starten har jeg hørt at man kan få en slags nesespray som løser opp litt :p

Masse lykke til :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Pga veldig ulik str. har jeg ene brystet med implantat og det andre "naturlig".. jeg er derfor i posisjonen at jeg kan sammenligne.. Jeg har en datter på snart 6.mnd som jeg fullammer.. Dette har gått helt fint - fra begge brystene.. Det jeg merker er at jeg fortere kjenner brystspreng fra brystet med silikon.. det blir også litt forterer tomt enn det andre.. men utenom det så virker det veldig fint!
 
Jeg har ammet to barn før operasjonen, og et barn etter. Merket ikke noen forskjell :)
 
Jeg fullammer min sønn på 4 mnd :) ingen problemer, har selvfølgelig hatt brystspreng, men det tar tid før produksjon og babyens behov stabiliserer seg :)
Det er ikke lett å amme første gang, noen er selvføgelig heldige og får det til med en gang, andre må jobbe litt for det. Jeg fikk ikke til å amme eldstemann, men klarte det med andremann og innleggene er de samme, så det hadde ingenting å si for meg :) jeg tror heller det er andre grunner til at man ikke får til ammingen.
Bruk ammehjelpen.no og ring en ammehjelper hvis du trenger det, de er kjempeflinke!
Lykke til!
 
Back
Topp