Operere ut galleblæra

Jeg har operert ut galleblæra i 2008. Hadde gått alt for lenge og det hadde utviklet seg itl betennelse i galleblæren fordi legene ventet på den berømte feberen som jeg prøver å fortelle dem at jeg aldri får. Til slutt var prøvene mine helt ute og kjøre og jeg ble hasteoperert. Var sykemeldt i 4 uker. Vanligvis blir man sykemeldt 2-3 uker, men det avhenger av hvilke jobb man har. Jeg jobbet på barnevernsinstitusjon og kunne ikke utsette meg for eventuelle utageringer fra ungdommene. Siden du er sykepleier trenger du nok noe tilrettelegging i jobb hvis du skal raskere tilbake da du ikke kan løfte og bære tungt på en stund. Du går jo også mye i jobben din regner jeg med. Det kan også være slitsomt.

Det er veldig forskjellig hvordan folk opplever operasjonen og kommer seg etterpå. Jeg hadde masse vondt i et par dager, men ei ung lita snelle som ble operert samme dagen som meg var oppe og hoppet allerede et par timer etter operasjonen. Jeg måtte ha følge på do en tid etterpå da jeg ikke klarte å reise meg opp selv.

Du får beskrivelse på hva du kan spise etterpå, en gyllen regel er at man gradvis skal venne kroppen til fettholdig mat igjen. Så det du ikke kunne spise før operasjonen bør du også unngå i store mengder etterpå. Prøv deg forsiktig fram og følg veiledning fra sykehuset. Den dag i dag reagerer jeg på fet mat feks laks, fløtesauser og lignende. Jeg kan spise det men får av og til mer sure oppstøt etterpå en hvis jeg velger magrere mat.

Helt vanlig å være litt sær i avføringen etterpå, noen sliter veldig. Mens de fleste klarer seg bra. Jeg må spise frokost når jeg kommer på jobb for å tilgang til toalett temmelig fort etterpå. Eller så må jeg ha god tid hjemme. Det er kun dagens første måltid som forløper seg slik og jeg har lært å leve med det. Har også en venninne som har det på samme måte. En annen venninne av meg ble aldri helt kvitt ubehaget med fettholdig mat og får fremdeles en del vondt i magen hvis hun ikke passer på. Men det kan ikke sammenlignes med gallesteinsanfallene. Andre jeg kjenner har ingen plager etter operasjonen i det hele tatt.

Jeg gjorde det i 2012. Jobber ikke, så vet ikke hvor lenge jeg evt hadde vært sykmeldt.
Jeg kan spise 99,9% det jeg vil uten å merke noe. Unntaket er julemiddag (veldig mye fett, så har man en tendens til å spise litt mye da :p)

Tja, tok ut min i 2008, husker ikke helt hvordan det forløp seg, men husker godt jeg var skikkelig dårlig i noen dager etterpå. Nå er jeg generelt veldig dårlig etter narkose og operasjon, men måtte ha hjelp til å gå på do osv de to første dagene. Når de værste dagene var over så kom jeg meg ganske raskt minns jeg, men jeg var jo i permisjon så ikke noe jobb å haste tilbake til :) Lykke til!! Gallestein er dritvondt, jeg har like gjerne fått nyrestein også, som blei operert ut på onsdag!:/

Opererte ut galleblæra i 2013, og lever idag ganske normalt uten. Er noen matvarer jeg tåler dårlig, men vet hvilke det og i hvilke mengder som går greit :) Bla. mye fløte eller rømme.

Ble operert noen mnd etter et gallestensanfall med påfølgende alvorlig bukspyttkjertelbetennelse (gallesteinen blokkerte inngangen til bukspyttkjertelen slik at jeg fikk en alvorlig infeksjon med crp på 400). Operasjonen gikk veldig bra...var så klart litt uggen når jeg våkna pga narkosen og smertene kom gradvis etterhvert det jeg fikk under operasjonen gikk ut. Fikk sterke smertestillende på resept som jeg brukte de første dagene hjemme. En del smerter den første uka, så ble det bedre og bedre :)

Jeg fikk 14dagers sykmelding etter operasjonen. Men jeg hadde permisjon med minstemann på 8 mnd da, så vet ikke om det er vanlig med no mer enn det :)

Tror det er veldig få som får varige plager etterpå, du er nok mer plaget nå. Selve operasjonen går lett og man er som regel inn og ut av sykehuset på dagen. Masse lykke til med operasjonen, dette går helt sikkert kjempe fint :-)

Tror det er veldig få som får varige plager etterpå, du er nok mer plaget nå. Selve operasjonen går lett og man er som regel inn og ut av sykehuset på dagen. Masse lykke til med operasjonen, dette går helt sikkert kjempe fint :-)
Tusen takk:) Eg har fått beskjed om at eg må ligga der ei natt, men vil jo gjerne heim samme dagen om det er mulig:)

Eg tok i 2004. Va oppe å gjekk kjapt etter, måtte v der 1 natt. Sjukemelding i 4 veker trur eg.
Ete heilt normalt

Tusen takk:) Eg har fått beskjed om at eg må ligga der ei natt, men vil jo gjerne heim samme dagen om det er mulig:)

Praksisen varierer nok, jeg kunne reise hjem etter 5 timer i våken tilstand, men jeg måtte ha ledsaker som kom og hentet meg. De var ganske strenge på det, da jeg var singel på det tidspunktet måtte min far komme og hente meg og skrive under på at han tok ansvaret for meg det første døgnet

Jeg har. Var inn og ut samme dag:) lever som normalt i ettertid, men kan av og til få litt løs mage. Ny verden uten anfall :) opererte mens jeg var i permisjon, men mener på jeg var sykemeldt ei uke og at far var hjemme for å hjelpe med baby. Kunne ikke løfte tungt på 1-2 uker pga operasjonen.

Back
Topp