"operere ned steinene". . .

Isthabeth

Forumet er livet
Noen som har erfaring og kunnskap om temaet? Hvorfor må det gjøres, og innen hvilken alder?

Lillegutt opererte ned begge i desember. Gjøres på dagkirurgi, men man må ta hensyn i et par uker ifht sykling, slag mot pung, ikke dusj og bad. Dette inngrepet må gjøres for ikke at gutten skal bli steril. Testikler som ikke ligger i pungen blir for varme, og vil slutte "å virke" hvis de blir liggende der for lenge. Dessuten kan det føre til testikkekkreft. Inngrepet gjøres ved at de gjør et lite snitt i lysken der testikkelen ligger, og et lite snitt i pungen. Så plasserer de testikkelen i pungen og fester den der sånn at den ikke sprettet opp igjen. Derfor må man være forsiktig med tanke på slag mot pungen. "Utstyret" blir sydd og plastret, og det skal sitte på i ei uke. Stingene skal løsne av seg selv. Inngrepet bør gjøres så tidlig som mulig for å unngå at testiklene blir for varme. Bør gjøres innen 2-årsalder helst, men her var lillegutt 2.5.... Var noen leger som "skulle vente og se om de falt ned av seg selv".... Men er de ikke nede innen 1-årsalder må de som regel opereres ned..

det gjøres fordi testiklene ikke har klart å vandre fra bukområdet og ned i pungen av seg selv.. :)
de sjekker vel det på 1 eller 2årskontrollen tror jeg.. :) 
buk høres litt høyt oppe ut.. men husker ikke helt eksakt hvor de opprinnelig ligger.. 

Nedsig skrev:
Kan steinene utvandre igjen hvis de først har kommet på plass?

har jeg aldri hørt om.. :)

Nedsig skrev:

Ja, hvis de ikke får opphold så blir det tvangsretur.

©Smartass skrev:

Nedsig skrev:

Aha, da skjønner jeg. Har jo hørt snakk om dette "450 sendes ut".

Nedsig skrev:

©Smartass skrev:

Nedsig skrev:

Aha, da skjønner jeg. Har jo hørt snakk om dette "450 sendes ut".

Ja, det er steiner de snakker om...

Dollface skrev:
det gjøres fordi testiklene ikke har klart å vandre fra bukområdet og ned i pungen av seg selv.. :)
de sjekker vel det på 1 eller 2årskontrollen tror jeg.. :) 
buk høres litt høyt oppe ut.. men husker ikke helt eksakt hvor de opprinnelig ligger.. 

Det blir sjekket på hver kontroll hos legen fra de blir født. Har to gutter selv og det har iallefall blitt sjekket hver gang de har vært hos legen på helsestasjonen.

Det sjekkes ved fødsel, på 6 ukers kontroll og på ettårskontrollen. Da pleier de som regel å henvise for operasjon. I vårt tilfelle ville de "vente og se" til 2-årskontrollen... Så tok det et halvt år før vi kom på konsultasjon, men da gikk det fort fordi lillegutt var såpass gammel allerede. Hans testikler lå i overgang mellom buk og lyskekanal, så de lå akkurat i grenseland. Jeg har også lest at hvis de hadde ligget i buken så hadde de bare operert de ut... Siden de da har ligget altfor varmt.. Gutter som er operert for testikkelretensjon -kan- slite litt mer med sædkvaliteten, så det er jo også noe å tenke på når de blir voksne og skal lage barn. I tillegg til at de også -kan- være mer utsatt for testikkelkreft.

Ein i familien min blei operert for dette, men ikkje før han var rundt ti år. Det er truleg dette som gjer at han i dag har svært dårleg sædkvalitet, og nok ikkje kjem til å kunne få barn.

Back
Topp