Onsdagsprat

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Hei og hå!
I dag er det gråvær her og jeg tenkte å gå meg en tur. Men det ser litt utrygt ut, så vi får se =) 
Teodor gledet seg til bhg i dag, de skal ta gruppebilder og håpet på finvær så de fikk ta bildene ute på sjørøverskuta!
Foreløpig har jeg bare slappet av med en kaffekopp og skal henge opp en klesvask hvertfall =) 
Ha en fin dag!! 
Slenger med dagens magebilde; 24 uker på vei

 
Så nydelig mage du har fått! Bilder med sjørøverskuta hørtes helt topp ut, håper det går i orden.

Jeg burde liksom få vasket og ordnet litt her, men så orker jeg liksom ikke starte. Ungene leker så utrolig fint dukkeselskap for seg selv nå, så jeg er livredd for å forstyrre noe. Lillesøster snakker mer og mer, og tidligere i dag hadde de sin første krangel med ord da hun påsto at Ole Brumm er mammaen til Nasse Nøff... Det var veldig viktig for Felix å få henne fra den ideen... Ikke alle milepæler som er like hyggelige, men jeg må vel regne med at det blir flere krangler framover. Skal legge henne snart, og så har vi halvveis avtalt å møte en som har barnehagefri etterpå. Jeg får vel ringe mammaen og høre hva det blir til. 
 
Takk for det - den vokser til nå =) 
Synes det er så koselig når det synes og andre ser det godt, jeg, hehe. 
For det er ikke alltid jeg får meg selv til å si det, eller at det føles naturlig å fortelle det. Men nå er det liksom ingen tvil. 
Så flinke de er til å leke sammen =) 
 
Fin mage :) savner den kulen litt selv, og det å være stolt av magen sin :)

Ja, godt når den synes ordentlig slik at det ikke er tvil...

Håper dere får fine barnehagebilder, skal snart ta det vi også tenker jeg...
 
Sukkertopp: så fint at de leker bra sammen. Litt krangler må man vel regne med :)

Vi kjøpte oss en liten båt i helga, og har nå prøvd den på en sjø i nærheten. Den lille fisketuren ble ikke helt som planlagt, da motoren stoppet midt ute sjøen.

Den ville ikke starte igjen, og der satt vi med to barn og kom oss ikke hjem til leggetid.... Heldigvis kom det en dame i kajakk som hørte til på en hytte i nærheten. Hun hadde sett oss og lurte på om vi trengte hjelp. Hun hentet verktøy så mannen min kunne prøve å fikse motoren, men uten hell.

Mannen min måtte ro inn til hytten deres, og så kjørte de oss til bilen vår. Nå sover barna søtt og mannen min har tatt med seg mere verktøy og dratt tilbake til båten....




 
Skikkelig vakker mage, Fru H!
Jeg syntes og den perioden magen syntes var fantastisk! 

Her er jeg hjemme med syk Luna. Hun er på vei til å sovne i meitaien, og jeg drikker litt kaffe. Vi trodde hun var frisk nok til å gå i bhg i går, men fikk telefon om at hun hadde fått feber, så jeg måtte dra fra jobb og hente henne. Hun er ikke veldig syk nå, men veldig godt for henne å være hjemme. Jeg skal jobbe lørdag og søndag, så jeg får litt helgefølelse nå før helga:) 

For noen avanserte samtaler Anna og Felix har, Sukkertopp. Her prøver Alma å hjelpe Luna med å komme seg over dørterskler og forbi andre hindringer når hun går rund med brio-vogna. Hun er treg med å lære å gå, men er veldig ivrig og er nok litt frustrert for at hun ikke klarer det enda. Hun sier også noen ord, men ikke sånn at hun kan komme med påstander om hvem som er mammaen til hvem:) Jeg skjønner jeg har masse gøy i vente!

Det hørtes jammen ut som en frustrerende fisketur, *trinemor*! Godt dere fikk hjelp!!
 
Oi for en fisketur! :) bra det endte godt til slutt! God bedring til Luna :)
 
Hjelpes *trinemor*, det hørtes ikke gøy ut. Hvordan går det med båten nå? Klarer mannen din å reparere den helt selv? Bra dere ikke var langt ute på havet i det minste, men det må være veldig slitsomt å komme ut for slikt med to små barn med uansett. Håper dere får mange mye bedre båtopplevelser framover.

Fru H: Jeg også likte veldig godt når folk så av seg selv at jeg var gravid. Jeg fikk mage tidlig med begge barna, og brukte bare åltrange klær de første månedene så alle skulle se det. :P

almara: God bedring til lille Luna! Så søt Alma er som hjelper Luna slik. Husker godt hvor frustrert Felix var før han kom seg rundt slik han ville. (Lillesøster derimot kunne ikke brydd seg mindre om det hun ikke får til.)

Her leker barna ofte veldig fint sammen, men samtalene er ikke noe avanserte altså. Jeg ble egentlig veldig overrasket over hvor lite avansert hun trenger å snakke for å kunne krangle. Lillesøster er for tiden veldig opptatt av å finne mamma-baby par, i virkeligheten, på bilder, og matcher sammen bamsene sine. Et bilde i en bok av en stor Ole Brumm som klemte en liten Nasse Nøff fikk henne til å peke om og om igjen på annenhver og si "mamma" "baby". Hun trengte ikke all verdens språkforståelse for å forstå at Felix var veldig uenig og kranglete, og så bare brølte hun videre mye høyere "mamma" "baby". Han ble enda mer ivrig på å få fram at de bare er venner, og trodde tydeligvis at hun ville forstå det bare han ropte enda høyere...Det blir helt sikkert veldig mye av slikt framover, så jeg får vel bare venne meg til det.

I dag er det helt fantastisk sommervær her igjen. :) Lillesøster skal sove nå, og da skal Felix og jeg pakke kofferten for en liten helgetur til Trondheim. Etterpå tror jeg vi bare skal leke i plaskebassenget før jeg skal på jobb i kveld.
 
Siden sist jeg skrev har det skjedd litt.. Luna har tatt ett helt, fantastisk skritt uten støtte! Hun reiser seg opp og står noen sekunder når hun er i senga vår eller i sprinkelseng, da er hun ikke så redd for å falle. I dag tok hun et skritt i tillegg, og var så tydelig stolt og glad, akkurat som mammaen:)
Men, dessverre, når Alma prøver å hjelpe henne om dagen, dytter hun henne bare vekk og skriker i frustrasjon. Hun tåler tydeligvis mye mindre av det litt ukontrollerte, hardhendte, så Alma får ikke så mange gode tilbakemeldinger nå som hun er syk. Gleder meg til hun blir frisk og er seg selv igjen. I det siste har hun gjort noe som bekymrer meg, hun dunker hodet i gulvet når hun er frustrert. Jeg tror det er fordi hun er syk og frustrert over at hun ikke klarer å gå, men det er så fælt å se på. Jeg har dessuten sett et barn utsatt for omsorgssvikt i det siste som slo seg selv i hodet, og da var det ekstra ille å se dette, selv om jeg vet at hun ikke er offer for det, akkurat. Blir litt ekstra var på sånne ting. (Den aktuelle gutten er under barnevernets omsorg og har det nå veldig mye bedre, noe jeg føler jeg er litt stolt av at jeg har bidratt til. Moren får også hjelp)


 
Sukkertopp: 
Så herlig med helgetur og bading i plaskebasseng! =) 

almara: Ja, det er ikke bare oss voksne som blir litt i ulaget når de er syke, merker det godt på ungene også. SÅ flink hun er som tok et skritt i dag =) 

Mannen reiste på øvelse i dag og blir borte til tirsdag. Svigermor hadde en sensor-jobb å gjøre i nabobyen så hun kom og besøkte Teodor og meg i ettermiddag. Hun fikk blitt med på friidrett og synes det var stor stas. Teodor var ikke så fornøyd egentlig. Jeg tror jeg hadde rett i mistankene mine om at den type stor, organisert aktivitet ikke er helt tingen for han enda. Han mister fokus veldig fort, blir utålmodig, lei seg når det ikke sår som han vil, frustrert, forvirret - ja, alt på en gang!
Men han koser seg også, og nå er det "sommerferie" helt til 30. august før det er tre ganger til, så vi prøver å fullføre. 
Nå er jeg helt skutt!
Var på jordmorkontroll i dag og handlet etterpå, gikk til lillesøs for å spise lunch før jeg hentet T i barnehagen. Etter det har det gått i ett, og det var faktisk litt deilig å si hadet til svigermor da hun reiste 20.15 rett etter at T hadde lagt seg (type altfor sent siden vi stod opp veldig tidlig i dag).
Men vi rakk å kose oss i ettermiddagssolen etter treningen, med en nabojente og en deilig is hver =) 
 
Skjønner godt at det blir mye for han. 
Alma har i det siste begynt med noe hun aldri har pleid før. Når vi er et sted, selv om det er masse spennende (som jeg i hvert fall tror hun synes er spennende) rundt oss, spør hun gjerne etter bare fem minutter eller noe sånt: "Mamma, hvor lenge er det til vi skal dra hjem?"
Så hun er nok i en periode der hun også søker det kjente og trygge. 

Hørtes ut som en intens dag, husker hvor sliten jeg var som gravid om kveldene ofte, skjønner godt det var litt deilig da svigermor dro:)
 
Svigermor var helt overrasket over Teodor på friidretten, for hun kjente han ikke igjen i det hele tatt. 
Hun kjenner han som veldig konsentrert og at det skal mye til for å vippe han av pinnen og gjøre han vimsete slik han var i dag. Hun har jo fostret opp 4 barn selv og er pedagog, og mente at opplegget ikke var helt passende til 3-4-åringer. 
Jeg er egentlig enig. Men han hadde så lyst til å begynne da fetteren skulle, og flere fra barnehagen (men de er alle født tidligere på året, mange har fylt fire allerede). 
Nei, vi fullfører, men kan jo bruke sommeren på å trene litt selv. 
Han startet nemlig med oppvarming på egenhånd sammen med en kompis, og løp to runder på løpebanen FØR treningen egentlig startet. 
Yngste-onkelen hans er en meget talentfull løper, så de kan kanskje trene litt sammen når de møtes i sommer
 
Det gikk heldigvis veldig bra, og mannen fikk start på den senere på kvelden. Det var en liten, lite kostbar del som hadde blitt ødelagt, men den var veldig viktig der og da.... Han fikk til en reserveløsning og fikk med seg båten hjem :)

Han har tatt en testtur alene etter at han erstattet den ødelagte delen med en nye og nå virker den visst veldig bra. Så nå håper vi på bedre opplevelser på sjøen ja


Almara: Så moro at Luna tok et skritt, nå blir det nok full fart fremover :)

Fru H: Så dumt opplegget ikke er helt tilpasset alderen, men han blir jo bare større så håper dere får mer ut av det til høsten :)
 
Back
Topp