Har dessverre ingen erfaring i fødsel etter styrtfødsel, men jeg hadde 2 "normale" fødsler før jeg plutselig fikk en som kom på 1,2,3 Så kommer kanskje an på barnet? Håper ikke nummer 4 kommer enda raskere ihvertfall
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det styrtfødsel da? Visste ikke det
Nr 2 kom etter 1t og 15 min fra 4 cm Men hadde rier noen timer før det..
Uff, hørtes ille ut. Dumt du fikk bivirkning av epidural. Eneste jeg fikk var sinnssykt vondt i ryggen dagen etter... slet med å puste.Jeg hadde epidural i første fødsel som ble satt feil så fikk ingen smertelindring. Hadde vonde rier i 40 timer fra vannet gikk til hun endelig ble født.
Med styrtfødselen rakk de ingen smertelindring, og jeg trodde jeg hadde kjent den verste smerten i min første fødsel som var så lang (og traumatiserende!) men de 45 min uten noen smertelindring var enda vondere. Jeg hylte hele tida, føltes som jeg skulle dø, det var INGEN pauser, forferdelige vonde rier uten stopp.
Men likevel foretrakk også jeg styrtfødselen. For var ikke så utslitt etterpå som etter to døgn uten noen søvn og med jevne vonde rier med første.
Så jeg skjønner hva du mener.
Dessuten revnet jeg ingenting i styrtfødselen, mens i min første fødsel revnet jeg en del. Veldig deilig å slippe det denne gangen.
Slapp også bivirkninger av epidural denne gangen fordi de ikke rakk sett den (men jeg hylte om å få epidural men det var for seint...). Første gang fikk jeg det verste av alt, fordi jeg fikk epidural men den lindret ikke smerten, bare gjorde fødselen enda mer langdryg... og jeg var lam i beinet et døgn etterpå og måtte få hjelp til å få ut urin osv.
Så bra den virket! Jeg var litt i samme situasjon med styrtfødselen. Lå innlagt og var satt i gang pga lekkasje av misfarget fostervann. Hadde kjempevonde rier men de åpnet ingenting.. så jeg fikk faktisk morfin og klarte da å sove litt. Ba om epidural i timesvis men de mente vi hadde god tid. Så endelig da jeg skulle få epidural var det for seint - det var 10cm åpnikg og full avflating - enda det hadde vært 3 cm like før. Jeg hadde hatt rier i to døgn, men selve aktive fasen varte bare 45 min. Da var jeg sååå sur for at de ikke hadde satt epidural før for jeg hadde bedt om det i timesvis, men de mente at hadde jeg fått det hadde den aktive fødselen vart lenger. Var deilig å bli ferdige også og ingen revner - magisk! For det jeg rakk å tenke når det gikk så fort var at jeg kom sikkert til å revne masseUff, hørtes ille ut. Dumt du fikk bivirkning av epidural. Eneste jeg fikk var sinnssykt vondt i ryggen dagen etter... slet med å puste.
Men jeg hadde også rier uten stopp, ble satt igang andre gangen. Hadde rier i 12 timer før jeg kom meg til 4 cm og det var rier fra heøvete UTEN pause imellom. Så 12 timer skrek og grein jeg. Men ved 4 cm fikk jeg jo den epiduralen og den hadde full virkning. Så jeg SOV - totalt utslitt - fra 4-10 cm.
Ja, og det gjør man ofte ved styrtfødsler så det var bra du slapp det ! Jeg revna grad 2. Samme som førstegang. Men gikk greit da.Så bra den virket! Jeg var litt i samme situasjon med styrtfødselen. Lå innlagt og var satt i gang pga lekkasje av misfarget fostervann. Hadde kjempevonde rier men de åpnet ingenting.. så jeg fikk faktisk morfin og klarte da å sove litt. Ba om epidural i timesvis men de mente vi hadde god tid. Så endelig da jeg skulle få epidural var det for seint - det var 10cm åpnikg og full avflating - enda det hadde vært 3 cm like før. Jeg hadde hatt rier i to døgn, men selve aktive fasen varte bare 45 min. Da var jeg sååå sur for at de ikke hadde satt epidural før for jeg hadde bedt om det i timesvis, men de mente at hadde jeg fått det hadde den aktive fødselen vart lenger. Var deilig å bli ferdige også og ingen revner - magisk! For det jeg rakk å tenke når det gikk så fort var at jeg kom sikkert til å revne masse
Hun gjorde ikke det da, men hun sa seg enig i at jeg burde bestille igangsettelse før termin om det ble en til. Kom frem til dagen etter og at det var hun som hadde ansvaret under fødsel nr 2
Men til hennes forsvar så merket jeg såvidt rier ved sjekken da, og han ble jo ikke født før 7 timer senere. Hun jeg snakket med på tlf på ettermiddagen derimot, hun burde kanskje ha unnskyldt seg. Dum som jeg var så hørte jeg på henne med å vente til riene ble mer regelmessige, men det ble de jo ikke [emoji14]
Mannen var vettskremt stakkars, men han handlet raskt. Veldig lettet over skriket etter siste pressrie.
Må jo være forferdelig uten pressrier med siste presset jeg ikke selv engang, da han bokstavelig talt bare ramlet ut. Kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hatt dem til hjelp på de to første
3.mann tok 45 min fra 4cm til han var født. Så regn med at det går fort. Så det er nok ingen regel at 3. tar lengre tid. Jeg venter 4 mann nå og er litt nervøs. Er en attpåklatt så usikker på om kroppen har nullstilt seg.Styrtfødsler på begge to, den ene kjappere enn den andre. Fra 4cm til fødsel gikk det ca tre kvarter.
Var sykt engstelig for nummer to, om vi ble å rekke sykehuset, men dro inn med en gang det var en liten antydning til at noe var på gang. Glad for det
Har ikke planer om nummer 3, men jordmor sa at pleier å være en luring som bruker lengre tid. Det tror jeg ikke noe på i mitt tilfelle, så er forberedt på styrtfødsel der også, om det blir aktuelt.
1. 1 time
2. 20 min - født hjemme i senga
Fikk beskjed at om det blir en nr 3 så må jeg inn på sykehus i god tid før termin pga fare for enda raskere fødsel... men så sier mange att nr.3 er en luring.
Jeg var litt forberedt på at det kunne gå fort siden min mor har hatt veldig kjappe fødsler.
Det gikk 40 minutter fra 4cm til 9cm, og 2,5 time fra 4cm til hun ble født. Måtte ligge lenge med 10cm før jeg fikk presse. Tror det var fordi hodet fremdeles sto høyt i bekkenet.
Hadde dere andre stormrier, eller fikk dere pauser? Jeg hadde rundt 1 minutts pause på de første riene, men etter det var det mer eller mindre en sammenhengende rie.
Jeg hadde pauser mellom alle riene. Og da det var 10 cm og press riene liksom skulle komme så stoppet det litt opp. Jordmor var flink og fortalte meg når jeg skulle presse, så den delen gikk også fort. Hørtes tøft ut med rier uten pause. Godt at premien er så fantastisk.
Jeg var litt forberedt på at det kunne gå fort siden min mor har hatt veldig kjappe fødsler.
Det gikk 40 minutter fra 4cm til 9cm, og 2,5 time fra 4cm til hun ble født. Måtte ligge lenge med 10cm før jeg fikk presse. Tror det var fordi hodet fremdeles sto høyt i bekkenet.
Hadde dere andre stormrier, eller fikk dere pauser? Jeg hadde rundt 1 minutts pause på de første riene, men etter det var det mer eller mindre en sammenhengende rie.
Første tida hadde jeg 4 min. mellom riene. Men veldig fort gikk det over til stormrier. Så godt som ingen pauser før pressriene. Hadde litt pause i pressriene.