Once you go styrtfødsel, you never to back?

Har dessverre ingen erfaring i fødsel etter styrtfødsel, men jeg hadde 2 "normale" fødsler før jeg plutselig fikk en som kom på 1,2,3 :o Så kommer kanskje an på barnet? Håper ikke nummer 4 kommer enda raskere ihvertfall :P

Er det styrtfødsel da? Visste ikke det :)
Nr 2 kom etter 1t og 15 min fra 4 cm :) Men hadde rier noen timer før det..

Nei, derfor jeg skrev tilnærmet [emoji85] er vel helt i grenseland som førstegangsfødende, men tror det er innafor som andregangs. Men nå klarer jeg ikke helt å finne et konkret svar på akkurat hva en styrtfødsel defineres som, jordmødrene mine har hvertfall ikke vært helt enige [emoji13]

Min førte ble betegnet som tilnærmet eller mulig styrt, jeg vet jo ikke når jeg hadde 4 cm men jeg hadde 9 cm 4 timer etter den fødte rien Å det var relativt effektivt men ikke sånn helt uten pauser og fødsel på 45 minutter. Dårlig kommunikasjon med jm gjorde at jeg kjempet mot pressetrangeb ganske lenge og han kunne trolig vært født noe raskere enn han kom, men det ble som det ble.

Men det var derfor jeg ble forberedt på mulig styrt med nr to, som tvert imot ble langdryg.

Ikke det samme sånn sett, men mine to første tok over 23 timer begge to, med minste tok der 2 timer fra 2 cm og til hun var født.

De sa ikke noe om at siste fødsel var styrtfødsel, men jeg ser jo på tiden av det gjerne skulle vært betegnet som det, gikk fort unna ihvertfall!

Interessant tråd! Min (førstegangs og hittil eneste fødsel) var på 3 timer etter vannavgang, frem til da bare ueffektive rier og 2-3 cm åpning. Var egentlig inne for igangsettelse, men vannet gikk plutselig spontant og noe øvrig hjelp trengte jeg tydeligvis ikke :p Mamma hadde også raske fødsler, så spent på om denne er et resultat av det eller den påbegynte igangsettelsen. Uansett glad jeg var på sykehuset når det skjedde, det tok ikke mange minuttene før riene var uutholdelige (og noe smertestillende rakk jeg ikke), og hvordan jeg skulle ha klart 35-40 min i bil tør jeg ikke tenke på. Skulle egentlig ha 20 min CTG etter vannavgang og det var ikke snakk om mulig å gjennomføre :p Fra vannet gikk til pressing hadde jeg ikke pause fra riene, fikk beskjed om å gå i dusjen, og der ble jeg og kom meg ikke ut siden riene haglet (jeg sto og tenkte jeg var den pingla som ikke tålte det), når jeg endelig kom meg ut og fikk plinhet på jordmor var jeg nesten på full åpning og daaa ble den en time tidligere veldig rolige jordmora stressa (var innlagt på observasjonsposten frem til da, men da ble de plutselig usikre på om de ville rekke å flytte meg til føden slik at jordmor måtte komme derfra slik at de var to i tilfelle fødselen ble på obsposten eller i gangen). Fikk heldigvis litt pause når pressriene startet :p Håper på litt mindre intens fødsel neste ganh

Jeg hadde epidural i første fødsel som ble satt feil så fikk ingen smertelindring. Hadde vonde rier i 40 timer fra vannet gikk til hun endelig ble født.
Med styrtfødselen rakk de ingen smertelindring, og jeg trodde jeg hadde kjent den verste smerten i min første fødsel som var så lang (og traumatiserende!) men de 45 min uten noen smertelindring var enda vondere. Jeg hylte hele tida, føltes som jeg skulle dø, det var INGEN pauser, forferdelige vonde rier uten stopp.

Men likevel foretrakk også jeg styrtfødselen. For var ikke så utslitt etterpå som etter to døgn uten noen søvn og med jevne vonde rier med første.

Så jeg skjønner hva du mener.

Dessuten revnet jeg ingenting i styrtfødselen, mens i min første fødsel revnet jeg en del. Veldig deilig å slippe det denne gangen.

Slapp også bivirkninger av epidural denne gangen fordi de ikke rakk sett den (men jeg hylte om å få epidural men det var for seint...). Første gang fikk jeg det verste av alt, fordi jeg fikk epidural men den lindret ikke smerten, bare gjorde fødselen enda mer langdryg... og jeg var lam i beinet et døgn etterpå og måtte få hjelp til å få ut urin osv.
Uff, hørtes ille ut. Dumt du fikk bivirkning av epidural. Eneste jeg fikk var sinnssykt vondt i ryggen dagen etter... slet med å puste.

Men jeg hadde også rier uten stopp, ble satt igang andre gangen. Hadde rier i 12 timer før jeg kom meg til 4 cm og det var rier fra heøvete UTEN pause imellom. Så 12 timer skrek og grein jeg. Men ved 4 cm fikk jeg jo den epiduralen og den hadde full virkning. Så jeg SOV - totalt utslitt - fra 4-10 cm.

Uff, hørtes ille ut. Dumt du fikk bivirkning av epidural. Eneste jeg fikk var sinnssykt vondt i ryggen dagen etter... slet med å puste.

Men jeg hadde også rier uten stopp, ble satt igang andre gangen. Hadde rier i 12 timer før jeg kom meg til 4 cm og det var rier fra heøvete UTEN pause imellom. Så 12 timer skrek og grein jeg. Men ved 4 cm fikk jeg jo den epiduralen og den hadde full virkning. Så jeg SOV - totalt utslitt - fra 4-10 cm.
Så bra den virket! Jeg var litt i samme situasjon med styrtfødselen. Lå innlagt og var satt i gang pga lekkasje av misfarget fostervann. Hadde kjempevonde rier men de åpnet ingenting.. så jeg fikk faktisk morfin og klarte da å sove litt. Ba om epidural i timesvis men de mente vi hadde god tid. Så endelig da jeg skulle få epidural var det for seint - det var 10cm åpnikg og full avflating - enda det hadde vært 3 cm like før. Jeg hadde hatt rier i to døgn, men selve aktive fasen varte bare 45 min. Da var jeg sååå sur for at de ikke hadde satt epidural før for jeg hadde bedt om det i timesvis, men de mente at hadde jeg fått det hadde den aktive fødselen vart lenger. Var deilig å bli ferdige også :) og ingen revner - magisk! For det jeg rakk å tenke når det gikk så fort var at jeg kom sikkert til å revne masse :o

Så bra den virket! Jeg var litt i samme situasjon med styrtfødselen. Lå innlagt og var satt i gang pga lekkasje av misfarget fostervann. Hadde kjempevonde rier men de åpnet ingenting.. så jeg fikk faktisk morfin og klarte da å sove litt. Ba om epidural i timesvis men de mente vi hadde god tid. Så endelig da jeg skulle få epidural var det for seint - det var 10cm åpnikg og full avflating - enda det hadde vært 3 cm like før. Jeg hadde hatt rier i to døgn, men selve aktive fasen varte bare 45 min. Da var jeg sååå sur for at de ikke hadde satt epidural før for jeg hadde bedt om det i timesvis, men de mente at hadde jeg fått det hadde den aktive fødselen vart lenger. Var deilig å bli ferdige også :) og ingen revner - magisk! For det jeg rakk å tenke når det gikk så fort var at jeg kom sikkert til å revne masse :eek:
Ja, og det gjør man ofte ved styrtfødsler så det var bra du slapp det :) ! Jeg revna grad 2. Samme som førstegang. Men gikk greit da.

Hun gjorde ikke det da, men hun sa seg enig i at jeg burde bestille igangsettelse før termin om det ble en til. Kom frem til dagen etter og at det var hun som hadde ansvaret under fødsel nr 2 :o
Men til hennes forsvar så merket jeg såvidt rier ved sjekken da, og han ble jo ikke født før 7 timer senere. Hun jeg snakket med på tlf på ettermiddagen derimot, hun burde kanskje ha unnskyldt seg. Dum som jeg var så hørte jeg på henne med å vente til riene ble mer regelmessige, men det ble de jo ikke [emoji14]

Mannen var vettskremt stakkars, men han handlet raskt. Veldig lettet over skriket etter siste pressrie.

Må jo være forferdelig uten pressrier :o med siste presset jeg ikke selv engang, da han bokstavelig talt bare ramlet ut. Kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hatt dem til hjelp på de to første

Føler med mannen altså [emoji85]Jeg synes kanskje sykehuset har litt for høy terskel til legge inn fødende. Og da vil man få slike tilfeller, men dere er utrolig tøffe, det virker liksom som dere tar det litt med humor i dag[emoji4]

Jeg vet jo ikke hvordan det er å pressrier. Og jeg tenker at det at jeg ikke har pressrier har roet ned prosessen. Fra å gå til 1-10 cm har jeg kanskje kun brukt 1 time på, mens når jeg skal presse så skjønner jeg jo ikke det før jordmor sier press [emoji23]Og da tar det litt tid å få de ut. Så jeg har alltid vært lengst i den siste fasen. Hihi
Minste var det litt bedre da hadde jeg enormt dyktig jordmor, og hun fant en måte slik at det var lettere å presse. Vi er litt forskjellige fødende også, men jeg er veldig glad jeg har vært på sykehus med jordmor når ungene kom til [emoji16]

1. 1 time
2. 20 min - født hjemme i senga

Fikk beskjed at om det blir en nr 3 så må jeg inn på sykehus i god tid før termin pga fare for enda raskere fødsel... men så sier mange att nr.3 er en luring.

Styrtfødsler på begge to, den ene kjappere enn den andre. Fra 4cm til fødsel gikk det ca tre kvarter.
Var sykt engstelig for nummer to, om vi ble å rekke sykehuset, men dro inn med en gang det var en liten antydning til at noe var på gang. Glad for det :rolleyes:
Har ikke planer om nummer 3, men jordmor sa at pleier å være en luring som bruker lengre tid. Det tror jeg ikke noe på i mitt tilfelle, så er forberedt på styrtfødsel der også, om det blir aktuelt.
3.mann tok 45 min fra 4cm til han var født. Så regn med at det går fort. Så det er nok ingen regel at 3. tar lengre tid. Jeg venter 4 mann nå og er litt nervøs. Er en attpåklatt så usikker på om kroppen har nullstilt seg.
Lykke til

1. 1 time
2. 20 min - født hjemme i senga

Fikk beskjed at om det blir en nr 3 så må jeg inn på sykehus i god tid før termin pga fare for enda raskere fødsel... men så sier mange att nr.3 er en luring.

Åj! 20 min. fra første ri til barnet vær født da?

Min nr to kom 20 min etter vi ankomm sykehuset hadde da 6cm og ikke merket noe særlig til rier før det, men valgte å reise inn fordi takene var regelmessig men ikke vondt. Det at nr to gikk så veldig fort var en av grunnene til at vi blei satt i gang før termin. Nr tre er ofte en luring sies det, gikk veldig fort den også, to timer. Men satt i gang.

Jeg var litt forberedt på at det kunne gå fort siden min mor har hatt veldig kjappe fødsler.

Det gikk 40 minutter fra 4cm til 9cm, og 2,5 time fra 4cm til hun ble født. Måtte ligge lenge med 10cm før jeg fikk presse. Tror det var fordi hodet fremdeles sto høyt i bekkenet.

Hadde dere andre stormrier, eller fikk dere pauser? Jeg hadde rundt 1 minutts pause på de første riene, men etter det var det mer eller mindre en sammenhengende rie.

Jeg var litt forberedt på at det kunne gå fort siden min mor har hatt veldig kjappe fødsler.

Det gikk 40 minutter fra 4cm til 9cm, og 2,5 time fra 4cm til hun ble født. Måtte ligge lenge med 10cm før jeg fikk presse. Tror det var fordi hodet fremdeles sto høyt i bekkenet.

Hadde dere andre stormrier, eller fikk dere pauser? Jeg hadde rundt 1 minutts pause på de første riene, men etter det var det mer eller mindre en sammenhengende rie.

Jeg hadde pauser mellom alle riene. Og da det var 10 cm og press riene liksom skulle komme så stoppet det litt opp. Jordmor var flink og fortalte meg når jeg skulle presse, så den delen gikk også fort. Hørtes tøft ut med rier uten pause. Godt at premien er så fantastisk.:Heartred

Jeg hadde pauser mellom alle riene. Og da det var 10 cm og press riene liksom skulle komme så stoppet det litt opp. Jordmor var flink og fortalte meg når jeg skulle presse, så den delen gikk også fort. Hørtes tøft ut med rier uten pause. Godt at premien er så fantastisk.:Heartred

Ja det var egentlig ganske grusomt. Jeg trodde virkelig at jeg holdt på å dø en stund. Men under pressriene fikk jeg også pauser. Tror jeg var så nummen i kroppen etter de to timene med stormrier at jeg ikke klarte å kjenne om jeg hadde rie eller ei, så jordmor måtte fortelle meg når jeg skulle presse.

Jeg styrtføder. Og det har gått raskt 4 fødsler.
Første varte «lenge»; 4,5 timer. De tre neste; 1 time og 45 min, 35 min og tilslutt 1 t.

Første tida hadde jeg 4 min. mellom riene. Men veldig fort gikk det over til stormrier. Så godt som ingen pauser før pressriene. Hadde litt pause i pressriene.

Første tida hadde jeg 4 min. mellom riene. Men veldig fort gikk det over til stormrier. Så godt som ingen pauser før pressriene. Hadde litt pause i pressriene.

Heftige greier...

Jeg kan godt ta en kjapp fødsel neste gang, men håper jeg slipper stormriene.

Back
Topp