Once you go styrtfødsel, you never to back?

HappyMommy88

Glad i forumet
September To Remember
Utmarsj 2024
Dere som har fått flere barn, derav den/de siste var styrtfødsel; har dere hatt en fødsel med "normalt" forløp etter det?
Da tenker jeg på spontane fødsler. Induserte fødsler kan få et helt anna forløp, har jeg forstått.
Har hatt 2 styrtfødsler nå. Bare 2 og 1.5 time fra første ri, til barnet vær født.
Er forberedt på at sistefødte nå kan komme like fort, eller kanskje enda fortere, men har et håp om at det skal bli en mere "normal" fødsel.
Mange mener jeg skal være glad det er raskt overstått, men for min del har det vært veldig intens og ekstremt utmattende.
*Krysser fingra for at noen har gode opplevelser å komme med*

Lurer på det samme. Ikke helt styrt her, men 45min på føden på de to siste. Venter nå en attpåklatt og er spent på om det blir mer likt 1.mann eller som de to siste.
Lykke til.

Styrtfødsler med begge mine i hvert fall.

Ikke hatt styrt. Men eldste kom 5 timer etter første rie, vi ankom sykehuset en time før han kom, og jeg ble forberedt på hurtigere neste gang.

Dengang ei, med nr2 stoppet riene etter 6 timer (på 4 cm åpning) og begynte igjen 11 timer senere og enda derfra 7timer aktiv fødsel.

Med nr tre visste jeg ikke hva jeg skulle forvente meg. Men de andre to startet med rier, nr tre fikk vannet og ført 23 timer senere Rett før time for igangsetting, startet riene. Derfra fire timer til hun var ute

Hatt tilnærmet styrtfødsel begge gangene. Første tok 3 timer fra 4cm til hun var ute, andre tok 1.

Ok. Så flere har faktisk opplevd å ikke få like raske fødsler etter styrtfødsler! Kaaanskje er det likavel lov å håpe da!:-)

Er det styrtfødsel da? Visste ikke det :)
Nr 2 kom etter 1t og 15 min fra 4 cm :) Men hadde rier noen timer før det..
Er vel fra aktiv fødsel de regner. Og 3 timer med første og 2 timer med nr 2 eller fler fikk jeg beskjed om.

Mine 2 første ble satt igang. Første var 40 min fra 3 cm og nr 2 50 min. Litt usikker på tiden, da de ikke fikk målt mellom 3 og 9 cm med eldste og mellom 3 og 6 med nr 2. De har skrevet 1 time på begge 2, men det stemmer ikke 100%
Nr 3 kom spontant og vet ikke hvordan åpning var da jeg aldri rakk frem før fødsel. Hadde 1 cm og ikke veldig moden 7 timer før han ble født og uregelmessige rier som ikke var veldig vonde. Fra jeg reiste meg for å dra til sykehuset til han var ute tok det vel kanskje 10 min. Da sklei han ut på 2 pressrier.

Mine 2 første ble satt igang. Første var 40 min fra 3 cm og nr 2 50 min. Litt usikker på tiden, da de ikke fikk målt mellom 3 og 9 cm med eldste og mellom 3 og 6 med nr 2. De har skrevet 1 time på begge 2, men det stemmer ikke 100%
Nr 3 kom spontant og vet ikke hvordan åpning var da jeg aldri rakk frem før fødsel. Hadde 1 cm og ikke veldig moden 7 timer før han ble født og uregelmessige rier som ikke var veldig vonde. Fra jeg reiste meg for å dra til sykehuset til han var ute tok det vel kanskje 10 min. Da sklei han ut på 2 pressrier.

Fødte du hjemme? [emoji33]Og du som egentlig har kort vei til sykehuset også.
Da snakker vi styrtfødsel [emoji85]

Jeg tenker har du to raske fødsler så tror jeg du skal regne med det nå også.
Med min eldste brukte jeg 3 timer og mellomste 2, mens min tredje brukte jeg 3 dager :p
Men den var igangsatt og kan egentlig ikke sammenligne med de andre :)

Fødte du hjemme? [emoji33]Og du som egentlig har kort vei til sykehuset også.
Da snakker vi styrtfødsel [emoji85]

Jeg tenker har du to raske fødsler så tror jeg du skal regne med det nå også.
Med min eldste brukte jeg 3 timer og mellomste 2, mens min tredje brukte jeg 3 dager [emoji14]
Men den var igangsatt og kan egentlig ikke sammenligne med de andre :)
Gjorde visst det. Ble vel nevnt på formiddagen når jeg var inne for sjekk og jeg sa jeg var bekymret for hjemmefødsel at "du har jo så kort vei, så det rekker du". Sånn går det når man ikke skjønner at man er i fødsel før pressriene kommer :o

Alt gikk veldig fint da, og ambulansen var raskt på plass, selv om de ikke rakk frem før fødsel. De brukte vel 10 min fra vi ringte.

Aner ikke hvor lang tid det tok, siden jeg vet ikke når det var 4 cm.. :) Riene starta like over kl18, også ca kl21 var det såå vondt at da dro vi på sykehuset. Målte ikke åpning før like før kl 23, og da var det 7-8cm, også var han ute rett over midnatt etter 20min med pressrier. Så vet ikke om det var styrtfødsel, men rask var den i og med det er vår første og :)

Gjorde visst det. Ble vel nevnt på formiddagen når jeg var inne for sjekk og jeg sa jeg var bekymret for hjemmefødsel at "du har jo så kort vei, så det rekker du". Sånn går det når man ikke skjønner at man er i fødsel før pressriene kommer :o

Alt gikk veldig fint da, og ambulansen var raskt på plass, selv om de ikke rakk frem før fødsel. De brukte vel 10 min fra vi ringte.

Håper den jordmoren tok tilbake sine ord[emoji85]
For hun burde jo ha sett på hvor raske fødsler du hadde hatt tidligere å bare lagt deg inn. Men gjort er gjort og blir det en neste gang så blir du der [emoji28]
Jeg er jo motsatt enn deg, har ikke pressrier så skjønner ikke at jeg skal presse. Så det var det jeg brukte tid på med eldste og mellomste. Håper dere ikke ble veldig redde og godt ambulansefolka kom fort. Mannen må ha vært litt redd? [emoji33]

Her hadde jeg 45 minutter fra 3cm til hun var født. Styrtfødsel regnes som raskere enn 3 timer, så min var ekstremt rask. Særlig mtp at min første fødsel varte i 40 timer hvorav 12 aktiv fødsel... hehe..

Vet ikke om vi noensinne skal ha et tredje barn, men i såfall må jeg si jeg er veldig spent på hvor fort det kan gå da :o :P

Her hadde jeg 45 minutter fra 3cm til hun var født. Styrtfødsel regnes som raskere enn 3 timer, så min var ekstremt rask. Særlig mtp at min første fødsel varte i 40 timer hvorav 12 aktiv fødsel... hehe..

Vet ikke om vi noensinne skal ha et tredje barn, men i såfall må jeg si jeg er veldig spent på hvor fort det kan gå da :eek: :p
Lå 16+ timer i aktiv fødsel med første. Andre gikk det 4 timer fra 4cm til ungen var ute, med epidural innabords. Glad den var der.
Men helelr 2 timer fødsel enn 16 timer med vonde rier :o

Styrtfødsler på begge to, den ene kjappere enn den andre. Fra 4cm til fødsel gikk det ca tre kvarter.
Var sykt engstelig for nummer to, om vi ble å rekke sykehuset, men dro inn med en gang det var en liten antydning til at noe var på gang. Glad for det :rolleyes:
Har ikke planer om nummer 3, men jordmor sa at pleier å være en luring som bruker lengre tid. Det tror jeg ikke noe på i mitt tilfelle, så er forberedt på styrtfødsel der også, om det blir aktuelt.

Håper den jordmoren tok tilbake sine ord[emoji85]
For hun burde jo ha sett på hvor raske fødsler du hadde hatt tidligere å bare lagt deg inn. Men gjort er gjort og blir det en neste gang så blir du der [emoji28]
Jeg er jo motsatt enn deg, har ikke pressrier så skjønner ikke at jeg skal presse. Så det var det jeg brukte tid på med eldste og mellomste. Håper dere ikke ble veldig redde og godt ambulansefolka kom fort. Mannen må ha vært litt redd? [emoji33]

Hun gjorde ikke det da, men hun sa seg enig i at jeg burde bestille igangsettelse før termin om det ble en til. Kom frem til dagen etter og at det var hun som hadde ansvaret under fødsel nr 2 :o
Men til hennes forsvar så merket jeg såvidt rier ved sjekken da, og han ble jo ikke født før 7 timer senere. Hun jeg snakket med på tlf på ettermiddagen derimot, hun burde kanskje ha unnskyldt seg. Dum som jeg var så hørte jeg på henne med å vente til riene ble mer regelmessige, men det ble de jo ikke [emoji14]

Mannen var vettskremt stakkars, men han handlet raskt. Veldig lettet over skriket etter siste pressrie.

Må jo være forferdelig uten pressrier :o med siste presset jeg ikke selv engang, da han bokstavelig talt bare ramlet ut. Kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hatt dem til hjelp på de to første

Lå 16+ timer i aktiv fødsel med første. Andre gikk det 4 timer fra 4cm til ungen var ute, med epidural innabords. Glad den var der.
Men helelr 2 timer fødsel enn 16 timer med vonde rier :eek:
Jeg hadde epidural i første fødsel som ble satt feil så fikk ingen smertelindring. Hadde vonde rier i 40 timer fra vannet gikk til hun endelig ble født.
Med styrtfødselen rakk de ingen smertelindring, og jeg trodde jeg hadde kjent den verste smerten i min første fødsel som var så lang (og traumatiserende!) men de 45 min uten noen smertelindring var enda vondere. Jeg hylte hele tida, føltes som jeg skulle dø, det var INGEN pauser, forferdelige vonde rier uten stopp.

Men likevel foretrakk også jeg styrtfødselen. For var ikke så utslitt etterpå som etter to døgn uten noen søvn og med jevne vonde rier med første.

Så jeg skjønner hva du mener.

Dessuten revnet jeg ingenting i styrtfødselen, mens i min første fødsel revnet jeg en del. Veldig deilig å slippe det denne gangen.

Slapp også bivirkninger av epidural denne gangen fordi de ikke rakk sett den (men jeg hylte om å få epidural men det var for seint...). Første gang fikk jeg det verste av alt, fordi jeg fikk epidural men den lindret ikke smerten, bare gjorde fødselen enda mer langdryg... og jeg var lam i beinet et døgn etterpå og måtte få hjelp til å få ut urin osv.

Back
Topp