Omskolering :)

Fru.Maja

Forumet er livet
VIP
Noen som har fått omskolering og støtte fra NAV under utdanning? Hvor mye fikk du i støtte?
Kan man få utdanning på høyskolenivå?
Var prosessen lang?

Jeg er omskolert. Var sjukemeldt i nesten åtte mnd før jeg fikk innvilget yrkesrettet attføring. Men jeg var usikker på hva jeg ville bli, og somlet litt med utdanningen. Men fikk i alle fall dekket et år med studiekompetanse på privatskole, et år med realfag, et halvt år i arbeidspraksis og et år på høyskole av NAV. Bestemte meg etterhvert for å begynne på lærerhøyskolen, men da jeg har tatt en mastergrad, måtte jeg finansiere de fire siste årene selv.

Men da jeg fikk støtte fikk jeg vel ca 70% av lønna jeg hadde i utgangspunktet. Fikk også dekket utgifter til skolemateriale og transport :-)

Jeg har i alle fall en oppfatning om at om man står på og har klare planer, kommer man mye lengre..

Men vet også at nav har endret en del praksis. Har en venninne som søkte omskolering med samme jobb og samme diagnose, men hun fikk ikke fordi de mente at hun kunne søke andre jobber med den utdanningen hun hadde.

Uansett, lykke til :-)

Last edited:
Jeg fikk beskjed om at om jeg kunne f.eks. jobbe i butikk så fikk jeg ikke dekket omskolering. Deretter ville de st jeg skulle ha en prøveperiode innenfor det yrket jeg ville utdanne meg innenfor, for å se at jeg klarte det. Men det gikk ikke, for jeg fikk ikke praksisplass da de kun tar inn de som allerede studerer yrket. Dette var i fjor, og det var videregående nivå.

Kan berre svare for min situasjon, veit ikkje korleis det er med andre typar utdanning og andre situasjonar.

Eg begynner på første året for å bli helsesekretær no (bestilte bøkene på nett og fekk brukarnavn og passord frå NKI på fredag). NAV betaler studiet. Min saksbehandlar sa at dei har ei maks grense på rundt 100 000 i året for utdanning, dersom NAV og brukar er einige om at det er beste veg å gå. Helsesekretær er på vgs-nivå, så eg veit ikkje korleis det er med høgare utdanning.

Eg mottar aap mens eg studerar, sidan vi estimerer at eg skal vere ferdig med studiene innan retten min til aap går ut.

Edit: Prisen vil bli rundt 75 000,- for sjølve studiet, og så kjem eksamensavgiftene og noko støtte til bøker i tillegg. Etter planen skal eg vere ferdig til sommaren 2017 (har studiekompetanse frå før, så eg treng berre ta programfag no).

Eg er visst ikkje så flink til å svare på alt på ein gong... Frå eg begynte å tenke utdanning har det egentlig gått kjempefort, men så har eg og vore først sjukmeldt eit år, og deretter på aap 1,5 år. Hadde arbeidsavklaring (med karriereveiledning) i bedrift 09.01-09.03., og konklusjonen vår var at eg ville utdanne meg på nytt viss NAV kunne hjelpe. Nøyaktig ein månad etter eg var ferdig der (09.04.), var alt bestemt etter diverse telefonsamtalar og epostar med saksbehandlar i NAV, undersøkingar ang. studiet osv. Så no går eg i gang så snart eg får bøkene i posten!

Last edited:
Back
Topp