Omskolering via NAV?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Noen som har blitt det og kan fortelle litt om gangen i dette? Leste litt på NAV, og kom frem til at man får AAP, og det er 66% av inntekten. Om det er tilfelle så går vi vel omtrent konkurs...  

Det er samboeren min det gjelder, han sliter veldig mye med atopisk eksem, har vært hos legen hundreogørten gangen men ingenting hjelper. Han har store områder med "eksem", det er tørre områder, sprekker, og blir åpne sår som væsker. Han sliter på jobben da han er i et håndtverkeryrke, har time igjen hos legen i morgen og det har vært snakk om omskolering som han nå ser som eneste løsning.

Hva ble dere isåfall omskolert fra og til?

Man blir desverre ikke rik av å gå på det, så man får nok ikke mer enn de ca 66%. Nå er det endel år siden jeg gikk på det, men ting tok tid. Først skulle det bli godkjent, så skulle man finne den utdannelsen man ønsket, så skulle de godkjenne utdanningen.  Utdannelsen måtte være hensiktsmessig, og "lett" å få seg jobb. Er det et spesielt yrke du kunne tenkt deg, og det ikke finnes så mange jobber der, så godkjenner de det ikke. Så må man vente på evt oppstart.....
Ellers kan det jo være at man kan bli utplassert i en bedrift.

Mens man venter på dette så er det altså aap som gjelder? Når går man evt. fra sykemelding til aap?

|Frosken| skrev:
Mens man venter på dette så er det altså aap som gjelder? Når går man evt. fra sykemelding til aap?

Man må være sykemeldt ett år, så kan man evt få aap.

Tror nesten det hadde vært mer lønnsomt for han å gå på skole selv og ikke vente på NAV. For det kan ta lang tid desverre. Og det er jo kjedelig å bli sykemeldt ett år først, så søke aap og så få godkjent omskolering.

|Frosken| skrev:

Jeg var først sykemeldt i 1 år, før jeg gikk over. Han vil også få noen tillegg for barn og  ekstra tillegg hvis dere har barn i barnehage.

søteste skrev:
Tror nesten det hadde vært mer lønnsomt for han å gå på skole selv og ikke vente på NAV. For det kan ta lang tid desverre. Og det er jo kjedelig å bli sykemeldt ett år først, så søke aap og så få godkjent omskolering.

Åja, ja da er det helt klart bedre å ta det selv. Alt han vil tape på å gå sykemeldt og så aap utgjør jo omtrent mer enn det en utdanning koster, så da hjelper det lite.

Jeg er under omskolering nå. 
Man trenger ikke være sykemeldt et helt år før man begynner omskolering dersom det er helt klart at man ikke kan fortsette i den jobben man har. Jeg fikk begynne på omskolering mens jeg fortsatt gikk på sykepenger, og gikk over til AAP når sykepengeperioden var over (man kan være sykemeldt 52 uker fra første sykemeldingsdag). 
Ved sykepenger får man utbetalt akkurat det samme som man har i lønn, så sant det ikke overstiger 6G. AAP er som du har nevnt 66 % av inntekten før man ble syk, men man får også barnetillegg på 27 kr per barn per dag, og man kan søke stønad til barnetilsyn (få dekket deler av bhg/SFO).

Det er ikke alltid NAV er treig på saksbehandling. Jeg søkte om omskolering og hadde det innvilget før det var gått fire uker.

|Frosken| skrev:
Noen som har blitt det og kan fortelle litt om gangen i dette? Leste litt på NAV, og kom frem til at man får AAP, og det er 66% av inntekten. Om det er tilfelle så går vi vel omtrent konkurs...  

Det er samboeren min det gjelder, han sliter veldig mye med atopisk eksem, har vært hos legen hundreogørten gangen men ingenting hjelper. Han har store områder med "eksem", det er tørre områder, sprekker, og blir åpne sår som væsker. Han sliter på jobben da han er i et håndtverkeryrke, har time igjen hos legen i morgen og det har vært snakk om omskolering som han nå ser som eneste løsning.

Nå husker jeg ikke hva den forsikringen het, men i banken fikk vi beskjed at man kunne forsikre seg nettopp i tilfelle man skulle ende opp på AAP. Kunne jo være verdt å sjekke litt rundt om noe sånt? :) Da får man utbetalt samme sum som lønningen han får nå, om jeg forsto det rett.

Mannen her ble omskolert fra murer til barne- og ungdomsarbeider på grunn av ryggprolaps, og har ikke fått jobb enda (ferdig på skolen før sommeren), så han går fortsatt på AAP. Vi rakk desverre ikke å høre om forsikringen før han ble skadet, så er ikke mye han får i måneden.. :P

Lykke til i hvertfall, håper dere finner en løsning på det! :)

Ruska skrev:

|Frosken| skrev:

Nå husker jeg ikke hva den forsikringen het, men i banken fikk vi beskjed at man kunne forsikre seg nettopp i tilfelle man skulle ende opp på AAP. Kunne jo være verdt å sjekke litt rundt om noe sånt? :) Da får man utbetalt samme sum som lønningen han får nå, om jeg forsto det rett.

Mannen her ble omskolert fra murer til barne- og ungdomsarbeider på grunn av ryggprolaps, og har ikke fått jobb enda (ferdig på skolen før sommeren), så han går fortsatt på AAP. Vi rakk desverre ikke å høre om forsikringen før han ble skadet, så er ikke mye han får i måneden.. :P

Lykke til i hvertfall, håper dere finner en løsning på det! :)

Den forsikringen du snakker om er en uføreforsikring, og det er helt genialt for de som er frisk å tegne en sånn. 
I dette tilfellet er det imidlertid ikke noe poeng å tegne en slik forsikring, fordi man må levere en egenerklæring og legeerklæring om helse, og man får reservasjoner for alle sykdommer man er blitt diagnostisert med før man tegner forsikringen. Det betyr at i dette tilfellet vil ikke forsikringen utbetale noe dersom han blir sykemeldt pga eksemen. 

Men ja, å tegne uføreforsikring er noe alle friske mennesker burde gjøre!

Takk for mange gode svar!  Her er det jo alltid noen som vet, elsker det :)

Back
Topp