Omgangssyke og veldig dårlig matlyst!

SiljeE

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har to små jenter som begge fikk omgangssyke i helgen som var. Oppkasten var over på ett døgn, men hun minste har hatt veldig mye avføring og løs mage i ettertid. I tillegg spiser begge minimalt med mat, selv om allmenntilstanden er ganske så bra på begge to. Jeg veide hun minste ikveld (15 mnd) og hun har gått ned over 300g på bare noen dager! Føler jeg blir veldig bekymret og redd når hun ikke spiser og vekten går nedover. Drikker en del vann, men bleiene er ikke som de pleier. Noe må hun jo få i seg i og med at hun bæsjer så ofte?
Hva gjør jeg? Hun nekter å bli matet og alt jeg har satt frem som jeg vet hun liker, dytter hun unna og blir kjempeirritert. Prøvd å avlede med bøker og byggeklosser, men maten vil ikke inn.... hvor lenge varer denne dårlige matlysten?? Har dere noen tips og råd til ei frustrert to barnsmamma med spisenekt i hus?

Huff, det er ikke lett når de små er syke.. Man vet jo godt selv at mat er det siste som frister ved oppkast. Med hensyn til minste ville jeg kanskje tatt en telefon til helsestasjonen. Bedre en gang for mye enn for lite tenker jeg da. Der vil du nok få noen gode tips :) 300 gram for oss voksne er joj ikke mye, men for et barn på 15 mnd er det jo en stor prosent av totalvekten.

Har du prøvd med ting hun normalt ikke får? Godteri (vet det er fy fy, men desperate tider skaper desperate handlinger)? Saftis? Kanskje prøve å sette på en film og mate mens hun er fullt opptatt med syngingen på Frost eller dyrene i Drømmehagen?

I hvert fall masse god bedring til de to små :)

De ganger vi har hatt det har det fungert med søt kjeks.
Ja det inneholder mye sukker men det får magen igang igjen

Det viktigste er drikke.
Mat kommer,og begynn med meget fristende ting ja. Mine spiser sånne fruktmos og smoothieposer for babyer når de er syke. Veske, næring og visstnok godt, alt i et.

Mat er viktigere enn mat..
Men ville prøvd salt potetgull/kjeks. Kroppen mister mye salt ved mye avføring.
God bedring :)

Jeg hadde nok tatt turen til lege, og så hadde jeg prøvd etpar potetgullbiter og feks Mariekjeks eller gjendekjeks bare for å få i gang appetitten. Snakk med legen og hva denne anbefaler :)
Min frøken er veldig glad i eplejuice og får det hvis matlysten er laber.

Huff, det er ikke lett når de små er syke.. Man vet jo godt selv at mat er det siste som frister ved oppkast. Med hensyn til minste ville jeg kanskje tatt en telefon til helsestasjonen. Bedre en gang for mye enn for lite tenker jeg da. Der vil du nok få noen gode tips :) 300 gram for oss voksne er joj ikke mye, men for et barn på 15 mnd er det jo en stor prosent av totalvekten.

Har du prøvd med ting hun normalt ikke får? Godteri (vet det er fy fy, men desperate tider skaper desperate handlinger)? Saftis? Kanskje prøve å sette på en film og mate mens hun er fullt opptatt med syngingen på Frost eller dyrene i Drømmehagen?

I hvert fall masse god bedring til de to små :)

Takk for svar!

Hun har spist litt saltstenger i dag, og litt is og eplejuice. Hvis denne magneten ikke gir seg i løpet av morgendagen får jeg ta en telefon til helsestasjonen. Synes også 300g er mye for en så liten kropp. Tar jo litt tid før de legger på seg i den aktive alderen hun er i nå!

Det viktigste er drikke.
Mat kommer,og begynn med meget fristende ting ja. Mine spiser sånne fruktmos og smoothieposer for babyer når de er syke. Veske, næring og visstnok godt, alt i et.

Fruktmos pleier hun å være glad i, men nå vil hun ikke ha det heller! Frustrerende!

Jeg hadde nok tatt turen til lege, og så hadde jeg prøvd etpar potetgullbiter og feks Mariekjeks eller gjendekjeks bare for å få i gang appetitten. Snakk med legen og hva denne anbefaler :)
Min frøken er veldig glad i eplejuice og får det hvis matlysten er laber.

Takk for svar! Eplejuice har hun faktisk drukket litt av idag. Håper bare ikke at det ødelegger for matlysten med mye søt drikke.

Da vår 1,5 åring hadde løs avføring og lite matlyst etter omgangssyke, ble vi anbefalt av lege å gi banan/banansmoothie. Det gikk utrolig nok ned på høykant. Ellers var et av rådene vi fikk å bare tilby hva som helst. For ja, drikke er viktigst, men når det kommer til et visst punkt er mat omtrent like viktig:)
God bedring til jentene dine! ❤️

Back
Topp