Omgangssyke, kontakte lege?

TerminJuli2022

Andre møte med forumet
Hei. Jeg er nå 11+0 uker på vei og fikk natt til søndag omgangssyke, har hatt mye diare/oppkast og store magesmerter. Siden igår på morgenen har jeg ikke hatt oppkast/diare men har en skikkelig vond pine i magen/smerter, er stort sett liggende på soffaen eller i senga da jeg er helt utslått.

Kjenner jeg blir litt nervøs for hvor lenge dette skal stå på da jeg ikke får i med så mye næring og er veldig kvalm.
Får i meg vann/melk og litt saltkjeks/knekkebrød.

Når bør man evt. kontakte lege når mang er gravid og har omgangssyke?

Jeg ville tatt en telefon til legevakt, bare for å være på den sikre siden. Dehydrering er skumle saker. Men så lenge du får i deg jevnlig med væske, så klarer kroppen seg en god stund uten mat. Selv som gravid, babyen tar det den trenger fra mor.

Mulig jeg er i en lignende situasjon. I går kastet jeg opp 11 ganger og 4 til i natt. Har ikke klart å holde på noe. Men ikke diaré. Så enten fikk jeg plutselig svært alvorlig svangerskapskvalme eller så er det en form for omgangssyke. Vanskelig å si sikkert. Jeg ringte uansett legen i dag tidlig for hastetime. Vi snakka på telefon og hun skrev ut afipran (kvalmestillende). Det har hjulpet og jeg har klart å spise og drikke litt i dag uten retur. Legen sa at så lenge man får i seg litt og det ikke varer i mange dager så går det helt fint. Men som gravide skal vi ikke drøye veldig lenge før vi oppsøker hjelp! God bedring til deg

God bedring til deg også. :-) Blir nokk en telefon til lege imorgentidlig hvis formen ikke bedrer seg iløpet av natten, jeg er så uheldig at jeg er allergisk mot afipran, tidligere fått rare bivirkninger av det, men håper å få annen form for hjelp hvis det ikke bedrer seg, tussig å gå slik over så mange dager. :-/

Hvordan går det med deg? :Heartred

Hei, beklager tregt svar. Takk som spør, jeg har heldigvis kommet meg igjen og straks tilbake til normalen :-) kontakten lege for å rådføre meg litt, hun fortalte at så lenge jeg fikk i meg veske og noe næring så skulle det nokk gå veldig bra og at barnet ikke tar noen skade av det så lenge det ikke ble for langvarig. Hun anbefalte at jeg holdt meg hjemme fra jobb hele forrige uke for å få samlet opp nokk næring og energi igjen :-)

Back
Topp