Omgangssjuke spørsmål

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Hvor lenge etter smitte blir man syk?
Jeg var dårlig onsdag og torsdag.
Fredag kastet eldsten opp.
Mannen og de yngste har ikke vist noen tegn til å være syke.
Siden det nå er to døgn siden eldsten spydde sist, er det en god sjanse for at vi er ferdige med jævelskapen nå da?

Jeg mener å huske at det har gått Max tre dager mellom hver person her. Men varierer litt med tanke på om noen har et redusert immunforsvar i den perioden.
Her i huset var det kun jeg som fikk det sist og ingen andre :o
Håper for deres del at det er over!

Det kan ta alt fra 1-5 døgn har vi funnet ut :(
Guttungen min fikk det lørdag for 2 uker siden, gubben mandagen (2 døgn senere) og jeg tirsdag. Så kastet guttungen opp 1 gang natt til onsdag i forrige uke, jeg er frisk og mannen hangler med dårlig mage..

24-48 timer etter at du har blitt smittet mener jeg å huske. Vi har akkurat hatt en runde med alle i hele huset på tur.

Her gikk det 5 til 7 dager mellom. Var ikke hos andre i mellomtiden, så var nok vi som smittet oss. Lillemor fikk først. En uke etter ble storebror syk. Fra han sluttet å kaste opp, til far fikk det, gikk det 5 dager. 5 dager etter han ble bra, fikk lillemor det igjen.

Her gikk det akkurat 7 dager fra snuppa hadde det til sambo og jeg hang samtidig over henholdsvis vasken og do :P

Tja, her har det fort gått ei uke mellom..

Først hadde frøkna det ei helg, bare hun og jeg var hjemme. Gutta dro bort.

Hun spydde masse og var løs i magen. Jeg var litt løs i magen.

Helga etter begynte storebror og jeg og spy, men var bare 1 og 2 ganger på oss hver. Jeg var løs i magen igjen.

Samboer fikk det ikke.

Omgangssyke smitter enda etter 48 timer, men i mindre grad. Inkubasjonstiden kan også ta et par dager, så dere er nok ikke helt trygge enda dessverre :confused:

Hvis det er vanlig med så lang tid imellom så er det ikke mye vits å snakke om 48 timers karantene.. Er litt sjokkert jeg nå:eek: her har vi vært heldige og ikke smittet videre i familien. Jeg har hatt oppkast en gang som voksen, men jeg klorer opp og i mente hver gang en av ungene får det.

Her har det som regel bare gått en dag og to i mellom (i utgangspunktet er det kort inkubasjonstid), men forrige gang vi hadde det gikk det jaggu en hel uke. Var sikker på at jeg hadde gått klar!

Du kan ha viruset i kroppen i opp til 14 dager faktisk før det bryter ut, men du er ikke smittsom lengre 48 timer etter siste oppkast.

" Det er flere ulike virus som kan gi omgangssyke, hvor norovirus er en av de vanligste typene. Hvor lenge det går fra man er smittet til man blir syk (inkubasjonstid) avhenger av hvilket virus man er smittet av. Vanligvis tar det 2-3 dager fra smitte til man blir syk av omgangssyke." Folkehelseinstitusjonen

Hvis det er vanlig med så lang tid imellom så er det ikke mye vits å snakke om 48 timers karantene.. Er litt sjokkert jeg nå:eek: her har vi vært heldige og ikke smittet videre i familien. Jeg har hatt oppkast en gang som voksen, men jeg klorer opp og i mente hver gang en av ungene får det.

Man er (mest) smittsom i 48 timer. I tillegg tar det altså gjerne noen dager fra smitte til syk, derved fort opp i 4-5 dager helt normalt. Det kan gå fortere også, særlig om vedkommende ble smittet med en gang den første ble syk

Back
Topp