Omgangsjuke i hus!

Aug_blomst

Blir kjent med forumet
Huff,i natt fikk mannen omgangsjuke med feber,oppkast og diare og jeg er livredd for at han har smittet meg! Skal ha eksamen på torsdag og fredag så kan IKKE bli syk! Noen tips til hvordan jeg kan unngå smitte eller er løpet allerede kjørt? :/

Kjøp håndsprit. Sprit alle kontaktoverflater som mannen din er i kontakt med. Be han sprite henda ofte. Vask det som går ann å vaske med en eneste gang i maskin, helst 60 grader gjerne 90 om tøyet tåler det. Viktig med håndvask. Skal han ha noe i kjøleskap ol, bedre at du finner det frem enn at han tafser alle veier ;) Ikke ligg på samme rom om natta dersom det er mulig.

Jah, mine tips, snart ferdig sykepleier og det er det som er det viktigste eg kommer på no i alle fall ;)

Håndvask er det absolutt viktigste, spriten tar ikke alt når det gjelder omgangssyke, men er jo bedre enn ingenting. Vasking av håndtak er heller ikke dumt :cool:

Klor funkar betre på slike virus enn sprit! Vask hendene godt og lenge med vatn og såpe før måltid, matlaging, etter å ha vore i nærleiken av noko mannen har rørt osv ;)

Vask doen og eventuell spybøtte med klorin. Han og du må vaske hendene i minimum 45sek. Ikke drikke av samme glass osv. Ikke kysse.
Sprit hjelper lite mot omgangssyke men jeg har brukt det fordet, etter en god håndvask :)

Og husk: han er smittsom i 48timer etter siste oppkast/diare

Jeg klarte å unngå smitte da mannen og guttungen hadde omgangssyken i desember. Jeg og mannen sov (naturlig nok) i samme seng den natta han begynte å kaste opp, men jeg flytta inn på gjesterommet de påfølgende nettene. Vi har to bad, så guttene brukte det ene, jeg det andre. Et par ganger daglig tørket jeg over blandebatteri, dørhåndtak og toalett med klorservietter. De fikk ikke gå inn på kjøkkenet. Skulle de ha noe så ordna jeg det og serverte. Brukte egne håndklær. De brukte vaskekluter til håndklær og kastet dem til vask etter hvert bruk. Følte meg en smule hysterisk da det hele sto på, men jeg slapp hvertfall unna!

Tusen takk for gode tips,jenter! Får bare krysse fingrene for at det hjelper :) skal ærlig innrømme at jeg har nok med svangerskapskvalmen,trenger ikke dette også!

Har to stk barn nå med samme, så her er det rundvasking i dag i hele huset..

Back
Topp