Om rettigheter

Preggis <3

Flørter med forumet
Hei jenter. Jeg har kun hatt rettigheter på engangstønad i dette svangerskapet og ser jo at det ikke holder før barnet skal begynne i barnehage.. Da må vi leve på mannens inntekt og det blir veldig trangt økonomisk for oss fremover. Har jeg som mor ingen rett på støtte på noen måte fra nav ? Blir veldig bekymret for dette.

Hei :) om du ikke har rett på foreldrepenger utbetalt gjennom permisjonstiden så tror jeg det kun er denne engangsstønaden som gjelder...
Hvordan man opparbeider seg rett til foreldrepenger er det jo helt klare retningslinjer for som du finner på Nav sine sider (er noe med at du må ha jobbet minst 6 av de 10 siste mnd i over en viss prosent eller noe i den duren?).
Kanskje du skal gå inn der og se litt? Er helt sikkert sånne "ofte stilte spørsmål" du kan se på med svar om de har noe om krav på støtte utover engangsstønaden osv :)
Om det er sykemelding og slikt som har stått i veien for opparbeidelse av rett til foreldrepenger så vet jeg at det kan være tuklete å finne ut av så da kan det være en ide å ringe dem eventuelt? Prøv først å lete på nettsidene deres, og ring dem heller om du føler du ikke finner de svarene du trenger.
Klem til deg :)

Dessverre har man ikke rett på noe annet enn engangsstønaden, om man ikke har opparbeidet seg retten på forldrepenger. Eneste man får er barnetrygd på 970 kr måneden, som alle får og evt kontantstøtte fra barnet er 13 måneder, om man ikke har full bhg plass.

Still alle spørsmålene dine på nav chat :-)

Kan anbefale deg siden på Facebook som heter NAV Foreldrepenger - der kan du spørre om alt du måtte lure på, den er helt genial :)

Jeg hadde heller ikke annet enn engangsstønad når første ble født, og ja, det var trangt, men det måtte jo bare gå! Vi ble rett og slett nødt til å sette av penger hver måned både før og etter fødsel så vi hadde en buffer når vi trengte noe, til uforutsette utgifter, til jul, nytt barneutstyr osv. Ellers kjøpte jeg mye brukt, av både klær og utstyr. Mat måtte vi også bli mye flinkere på, vi måtte planlegge, kjøpe på tilbud, og ukeshandle. Ikke så enkelt, men alt går :) jeg er helt sikker på at dere klarer dere utmerket, det viktigste denne babyen trenger er kjærlighet, og den er heldigvis gratis ❤️❤️❤️

Den Facebook siden til Nav, kan man slette innlegg etterpå? Vil jo ikke at det skal ligge ute etter jeg har fått svar. Det er jo med fullt navn.

Engangsstønaden er ment å dekke det du trenger av utstyr den første tiden.

Dersom du går ut i arbeid eller utdannelse seks uker etter fødsel kan far ha rett til å ta hele permisjonen (fellesperioden og hans uker) :)

Jeg fikk også det til svar fra NAV; 6 uker etter fødsel.......gå ta banen -hvilken verden lever dem i???

Vil anbefale deg å lage ei avtale på nav med nåken som kan ditta der veldig bra som kan svare på alt du lurer på og hjelpe deg og finne gode løysningar :)

Jeg fikk også det til svar fra NAV; 6 uker etter fødsel.......gå ta banen -hvilken verden lever dem i???
Lever vel i den verden hvor man ikke har opparbeidet seg rett på foreldrepenger ved å ikke ha skattet f.eks :-) Vi er så sjukt heldige her i Norge! Men man må jo naturlig nok bidra for å få godene. Jeg syns ikke det er så hakkende galt :-)

Lever vel i den verden hvor man ikke har opparbeidet seg rett på foreldrepenger ved å ikke ha skattet f.eks :-) Vi er så sjukt heldige her i Norge! Men man må jo naturlig nok bidra for å få godene. Jeg syns ikke det er så hakkende galt :-)
Hadde jeg sittet i samme situasjon så hadde mannen min tatt permisjon istedenfor :) kjenner flere som har løst det på den måten, og det har selvfølgelig gått helt fint! :) syns det er flott at det er en mulighet! :)

Mener ikke å bli mutt, eller noe her asså.

Jeg har jobbet og skattet siden 1992.
Man blir oppfordret til ulønnet permisjon fra jobb. Tok det ett år med førstemann. Ble gravid igjen, rakk da ikke jobbe inn 6 måneder før ny baby -og mister vi alt av rettigheter bort sett fra 46 000kr.

Mor kan ta fars perm og penger tvert -om han ikke har jobbet seg opp rettigheter.
Det er diskriminerende at far ikke får samme rettene når han faktisk har opparbeidet seg krav.

En fersk EU dom fra i fjor gav medhold i å erkjenne far dette, likestilling.

Ja vi har det godt, men når det ikke går begge veier er det ikke mye verd.

Mener ikke å bli mutt, eller noe her asså.

Jeg har jobbet og skattet siden 1992.
Man blir oppfordret til ulønnet permisjon fra jobb. Tok det ett år med førstemann. Ble gravid igjen, rakk da ikke jobbe inn 6 måneder før ny baby -og mister vi alt av rettigheter bort sett fra 46 000kr.

Mor kan ta fars perm og penger tvert -om han ikke har jobbet seg opp rettigheter.
Det er diskriminerende at far ikke får samme rettene når han faktisk har opparbeidet seg krav.

En fersk EU dom fra i fjor gav medhold i å erkjenne far dette, likestilling.

Ja vi har det godt, men når det ikke går begge veier er det ikke mye verd.
At noen velger å ta ulønnet permisjon uten å tenke over konsekvensene av det blir jo en helt annen diskusjon føler jeg. Det er derfor ulønnet permisjon er helt uaktuelt for meg, både med tanke på økonomi og rettigheter.

Jeg syns allikevel det er bra at far har mulighet til å ta permisjon hjemme så lenge mor enten jobber (dagpenger) eller studerer. Det er iallfall mulighet for det :)

Det er en av grunnene til at ulønnet perm er uaktuelt for vår del!
Samme her. Kommer til å ringe til bhg koordinator og bhg i tiden før lillesøster blir 1 år. Gjorde det sist, og da ordnet det seg! Så regner med det gjør det denne gangen og :) så da slipper vi heldigvis ulønnet perm :)

Samme her. Kommer til å ringe til bhg koordinator og bhg i tiden før lillesøster blir 1 år. Gjorde det sist, og da ordnet det seg! Så regner med det gjør det denne gangen og :) så da slipper vi heldigvis ulønnet perm :)
Hørtes lurt ut! Får vi ikke plass i barnehage fra januar '17 kommer vi til å ta noe ulønnet hver (typ at begge jobber 70% eller noe) slik at ingen av oss mister alle rettigheter. Det skal også sies at vi har veldig fleksible jobber så det ser jeg ikke mørkt på. Alle er dessverre ikke like heldige.

Hørtes lurt ut! Får vi ikke plass i barnehage fra januar '17 kommer vi til å ta noe ulønnet hver (typ at begge jobber 70% eller noe) slik at ingen av oss mister alle rettigheter. Det skal også sies at vi har veldig fleksible jobber så det ser jeg ikke mørkt på. Alle er dessverre ikke like heldige.
Så lenge man prøver og ringer rundt så tror jeg det ordner seg for de fleste :) i mange bhg er det barn som går over til stor avdeling ved årsskiftet, og da skal det være mulighet for å snike inn en liten en :D

Alle med små barn har vel rett og krav på å jobbe redusert, uansett om jobben i utgangspunktet er fleksibel? Iallfall slik jeg har skjønt det :)

Så lenge man prøver og ringer rundt så tror jeg det ordner seg for de fleste :) i mange bhg er det barn som går over til stor avdeling ved årsskiftet, og da skal det være mulighet for å snike inn en liten en :D

Alle med små barn har vel rett og krav på å jobbe redusert, uansett om jobben i utgangspunktet er fleksibel? Iallfall slik jeg har skjønt det :)
Jada, det løser seg :) Dessuten er det mange private barnehager i området, og de har jo gjerne suppleringsopptak hele året. Blir nok å dette oss på ventelister der også, selv om pågangen er stor. Moren til venninna mi driver den mest populære private barnehagen her i kommunen, de har konstant 150-200 barn på venteliste :O

Vi også. Ulønnet permisjon er helt uaktuelt, og det hadde skapt problemer for oss nå med to tette. Jeg har jobbet akkurat 6 mnd på dagen omtrent når jeg går ut i permisjon igjen [emoji14] Så om jeg skulle hatt ulønnet permisjon på toppen hadde det ikke gått. Nå har jeg rett på foreldrepenger uansett, ettersom permisjon teller som jobb :)

Back
Topp