ORIGINAL: Juliette
ORIGINAL: Kal-El
Ser ikke på det som noe problem. Oppmuntrer ikke til ting som kan anses som kjønnsrettet aktivt selv for å ikke forvirre barnet, men de få gangene han helt på eget initiativ har villet prøve lypsil eller hårstrikk så får han selvfølgelig det.
Rent hypotetisk er det helt greit hvis han blir både feminin og homo når han blir eldre, men da skal han bli det på egen hånd, ikke grunnet feilaktig forvirrende / ledende oppmuntring.
"Egeninitiativ" er stikkordet her.
*kremt*...nå mente du sikkert ikke dette, men kan ikke dy meg fra å kommentere det likevel: Tviler på at noe "blir" homse pga feilaktig forvirrende/ledende oppmuntring[;)]
Jeg har sett en del dokumentarer på dette, b.la "8 years old and wanting a sexchange" som tilsier at det faktisk går ann å misforstå sin egen legning til det ekstreme. (dokumentaren viser b.la at ca 80% av alle i alderen mellom 8-10 år som ønsker seg kjønnsbytte fordi de hardnakket mener de er fanget i kroppen til det motsatte kjønn er i en fase i livet, som går 100% over når de er rundt 12, og dette er forsket på så betydelig at det styrer retningslinjene for hva medisinsk forskning gjør / ikke gjør avhengig av denne aldersfasen).
Det er veldig vanlig for barn å eksperimentere b.la med samme kjønn en eller annen gang mellom 2-10 års alderen, uten at det betyr noe som helst (jeg gjorde det selv med noen guttevenner når jeg var liten, vi tok på hverandres kjønnsorganer - og ja, jeg er heterofil med stor H). Hvis en 10 åring ut ifra det henger seg opp i dette og alt for raskt konkluderer med at han er egentlig en jente eller homoseksuell uten å la det få litt tid på seg, og samtidig blir ledet i en feil retning via kontinuerlig oppmuntring så kan det fort skje at man misforstår sin egen legning begge veier (altså gutter/jenter som er virkelig homofile men eksperimenterer med motsatt kjønn og da alt for raskt konkluderer med at de er heterofile når de egentlig ikke er det).
Legningsforvirring er ikke så uvanlig som mange tror.
Jeg er ikke bekymret i det hele tatt for at sønnen vår skal vise seg å være homofil og feminin, så lenge han
faktisk er homo. Mitt største mareritt derimot er hvis sønnen vår skal ved forvirrening gå rundt en periode og
tro at han er homofil når han egentlig ikke er det (eller motsatt) - og dermed gjøre forandringer i livet basert på det.
Kort versjon: Jeg vil at barna mine skal være og føle seg lykkelige med seg selv, for å kunne være det må de vite hvem de er og være sikker på sin legning, uansett hva den legningen vil vise seg å være. Å være usikker på sin legning (eller føle at man må skjule den) i store deler av livet medfører veldig ofte psykologiske problemer og ulykkelighet.